۲۳ خرداد ۱۳۹۹ | 23:17
کد خبر : 10383

کلنگ زنی مجتمع فروسیلیس شهرک صنعتی بروجرد ۲ با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت

روز جمعه در آیینی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان، معاون استاندار و فرماندار بروجرد، امام جمعه اشترینان و جمعی از مدیران شهرستانی و استانی، عملیات اجرایی مجتمع فروسیلیس بروجرد در شهرک صنعتی شماره 2 این شهرستان آغاز شد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، روز جمعه در آیینی با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان، معاون استاندار و فرماندار بروجرد، امام جمعه اشترینان و جمعی از مدیران شهرستانی و استانی، عملیات اجرایی مجتمع فروسیلیس بروجرد در شهرک صنعتی شماره ۲ این شهرستان آغاز شد.
برای راه اندازی این مجتمع سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خواهد شد که عملیات اجرایی فاز اول آن در هفت هکتار آغاز شده است.
کل مساحت مورد نیاز برای اجرای این طرح که زمینه اشتغال ۲۱۰ نفر را فراهم خواهد کرد، ۲۰ هکتار است و سالانه به ۲۰ هزار مترمکعب آب و ۳۴ مگاوات برق نیاز دارد.
امسال یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید باز می‌گردد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین کلنگ زنی مجتمع فروسیلیس شهرک صنعتی بروجرد گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید باز می‌گردد.
محسن صالحی‌نیا افزود: ۴۵ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دارای پروانه بهره‌برداری بوده که این تعداد واحد، به تولید رسیده است.
وی اضافه کرد: از این تعداد واحد تولیدی، ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد فاقد فعالیت بوده و راکد هستند که به دلایل مختلف از جمله نبود بازار فروش، بدهی‌های انباشته شده و نبود سرمایه در گردش غیرفعال شده‌اند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: سال گذشته طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، بازگشت یک هزار و ۳۰۰ واحد تولیدی راکد را به چرخه تولید در دستور کار قرار دادیم که تا پایان سال توانستیم بیش از رقم درنظر گرفته شده یعنی یک هزار و ۴۴۴ واحد تولیدی غیرفعال را مجدد احیاء کنیم.
صالحی‌نیا بیان کرد: برای امسال نیز یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی را برای بازگشت به چرخه تولید مد نظر داریم که از این تعداد یک هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی قرار دارد.
وی با تأکید بر فراهم کردن شرایط برای احیاء واحدهای تولیدی راکد اظهار داشت: تلاش داریم تا با برنامه‌ریزی بتوانیم واحدهای تولیدی غیرفعال را احیاء کنیم و همچنین واحدهای درحال ساخت را زودتر به بهره‌برداری برسانیم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ۸۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور درحال بهره‌برداری است که سهم استان لرستان از این تعداد ۲ درصد است.
صالحی‌نیا با بیان این‌که در استان لرستان طبق آمار کشوری ۶۸ درصد واحدهای صنعتی فعال است، بیان کرد: این تعداد نسبت به متوسط کشوری رقم پایینی است، زیرا متوسط کشوری ۲۱ درصد صنایع غیرفعال و در لرستان ۲۸ درصد است، که این موضوع جای کار دارد.
وی تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای امسال درخواست شروع سرمایه‌گذاری در کشور چندین برابر شده است و بعد از محدودیت‌های بین‌المللی که خودش را بیشتر نشان می‌دهد، به همان نسبت خواسته‌های سرمایه‌گذاری در کشور رو به افزایش است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: سیاست محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که واردات اقلام کالاهای نهایی را به رقم صفر برسانیم، و سعی داریم با تولیدات آن‌ها در کشور و توسعه صادرات، خودمان را از وابستگی به نفت کم کنیم امسال وابستگی به نفت زیر ۱۰ درصد خواهد بود.
صالحی‌نیا افزود: امسال محورهای اصلی جهش تولید، راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و تأمین مواد اولیه و تأمین نقدینگی برای واحدهای موجود و اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنایع است.
وی با اشاره به این‌که بهبود کیفیت و نوآوری جدید باید در دستور کار باشد، اضافه کرد: سیاست دیگر، مدیریت واردات و توسعه صادرات است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: توسعه تولید با توسعه صادرات صورت می‌گیرد، دانش فنی فروسیلیس و توانمندی آن در کشور وجود دارد و فقط برخی نیازهای کوچک به واردات نیازمند است که از محل توسعه صادرات محصولات می‌توان نیازها را برآورده کرد.
صالحی‌نیا اظهار داشت: لرستان از منظر صنعت و معدن درحال توسعه است و ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد. شرایط اولیه برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی لرستان نیز فراهم خواهد شد و حضور سرمایه‌گذاران بیشتر در شهرک صنعتی شماره ۲ بروجرد باید تسهیل شود.
وی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی کشور برای توسعه سرمایه‌گذاری‌ها بسیار خوب است و ظرفیت تولیدی در ۸۵ درصد کالاها فراهم است.
رفع موانع تولید در کشور ضروری است
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: برای محقق شدن شعار سال و رونق اقتصادی، رفع موانع تولید در شرایط فعلی کشور ضروری است.
عباس گودرزی افزود: برای توسعه در بخش‌های تولیدی ضروری است تا از سرمایه‌گذاران حمایت لازم صورت گیرد؛ چرا که سرمایه‌گذاران شرایط لازم را برای تولید و اشتغال فراهم می‌کنند.
وی اضافه کرد: با توجه به این‌که امسال را رهبری سال جهش تولید نامگذاری کردند، باید همه تلاش‌ها برای تحقق این شعار انجام شود، اما با جهش در تولید فاصله داریم و الزامی است تا با پیگیری‌ها و تلاش‌ها بتوانیم جهش تولید را درک کنیم.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور باید تلاش کنیم تا موانع تولید برطرف شود و با توجه به این‌که در شاخص‌های سهولت کسب و کار، ایران در بین ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۷ را دارد، این شایسته نیست، چرا که ما از تنگناهای زیادی عبور کرده‌ایم و باید تلاش کنیم تا در راستای رفع موانع تولید گام‌هایی مؤثر برداشته شود.
گودرزی بیان کرد: طبق گفته مسئولان، ۶۰ درصد شهرک‌های صنعتی فعال بوده و با ظرفیت ۲۰ تا ۱۰۰ درصد کار می‌کنند و باید مشکلات این واحدها برطرف و با همه ظرفیت مشغول به کار شوند.
وی با تأکید بر جدیت و همکاری در رفع مشکلات خاطرنشان کرد: اگر با جدیت بیشتر و با مجاهدت و دغدغه اقدام شود، می‌توانیم مشکلات و موانع را زودتر برداریم و امیدواریم ما در مجلس شورای اسلامی در کنار دولت با تعامل بتوانیم گامی برای حل مشکلات برداریم.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ساماندهی ورودی شهرک صنعتی بروجرد ۲ را ضروری برشمرد و گفت: ورودی این شهرک صنعتی مناسب نیست و باید مسیر آن بهسازی و بازسازی شود.
شیوع کرونا به ۶۰ هزار واحد اقتصادی لرستان خسارت وارد کرد
در ادامه این مراسم، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان گفت: شیوع ویروس کرونا به ۶۰ هزار واحد اقتصادی این استان بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
اسد عبداللهی افزود: بروجرد یکی از قطب‌های صنعتی استان لرستان است که علاوه بر این، بخش عمده داروهای کشور در بروجرد تولید می‌شود.
وی با اشاره به خسارت کرونا بر واحدهای اقتصادی و تولیدی اضافه کرد: علی‌رغم این‌که شرایط سختی بر کشور و استان از طریق تحریم و کرونا وجود دارد، طی بررسی‌های صورت گرفته، کرونا به ۶۰ هزار واحد اقتصادی و کسبه در استان لرستان خسارت وارد کرده که بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان ادامه داد: برخی از واحدهای تولیدی در این شرایط نیز به فعالیت خود ادامه داده و برخی دیگر از واحدهای تولیدی که در طی سال‌های گذشته به دلایلی چرخه تولید آن‌ها دچار مشکل شده، با پیگیری‌های لازم یا افزایش ظرفیت پیدا کردند و یا اگر به تملک بانک درآمده بودند، بخشی از آن‌ها به سرمایه‌گذار جدید واگذار شده است.
عبداللهی با تأکید بر احیاء واحدهای تولیدی راکد بیان کرد: نمایندگان و مسئولان استان پیگیر هستند که واحدهای تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردند.
وی اظهار داشت: طبق آخرین اخبار، قطعات خودرو وارد این واحد تولیدی شده و از هفته آینده مونتاژ خودروها آغاز می‌شود و همچنین ۱۲۰ خودرو برای مونتاژ وارد شده که نشان می‌دهد استان به دنبال این است که واحدهای تولیدی دارای مشکل را با پیگیری دوباره احیاء و مشکلات آن‌ها را برطرف کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان یادآور شد: یکی از واحدهایی که در شهرستان بروجرد می‌تواند اثرگذار باشد، فروسیلیس است که امروز کلنگ زنی شد و شرایط برای تولید فراهم شده که این تولید یکی از نیازهای کشور است.
یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در بروجرد به بهره‌برداری می‌رسد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در بخش دگیر این مراسم گفت: امسال یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی در شهرستان بروجرد به بهره‌برداری می‌رسد.
محمد رضا صفی‌خانی افزود: بیش از ۵۰ درصد واحدهای کلیدی صنعتی لرستان که تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد، در شهرستان بروجرد است.
وی با اشاره به این‌که ۳۴ درصد صنعت لرستان در شهرستان بروجرد واقع شده است، اضافه کرد: صنایع مادری در این شهرستان وجود دارد که می‌تواند زنجیره تولیدی بسیاری ایجاد کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: در سال‌های گذشته شرایط متفاوت بود و فراز و نشیب‌های زیادی را طی کردیم. بروجرد قطب صنعتی استان و محور توسعه شرق لرستان بر اساس توانمندی‌های صنعتی این شهرستان درنظر گرفته شده است.
صفی‌خانی تصریح کرد: مهمترین استراتژی صنعتی استان لرستان حفظ وضعیت موجود است. رشد اقتصادی این استان بسیار متأثر از صنعت است و بالا بردن توان اقتصادی استان در دستور کار مسئولان ارشد لرستان است.
وی یادآور شد: واحدهای بزرگ شهرستان بروجرد در سال ۱۳۹۴ زیان ده بودند و داروسازی اکسیر و زاگرس فارمد و نساجی بروجرد در بحران کامل بودند. اما تلاش شد تا این صنایع بزرگ جایگاه خود را حفظ کنند و در آخرین مجمع عمومی داروسازی اکسیر بروجرد به‌عنوان پرسود ترین واحد دارویی کشور مطرح شده و ۱۴ محصول جدید را وارد بازار دارویی کرده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان اظهار داشت: با توجه به این‌که شهرستان بروجرد محور توسعه صنعتی شرق لرستان درنظر گرفته شده است، بر اساس زنجیره تولید در سه فاز صنایع غذایی، صنایع دارویی و صنایع معدنی برنامه‌ریزی شده است.
صفی‌خانی افزود: بر اساس ظرفیت‌های استانی ۱۶ ماده معدنی در لرستان داریم و پروانه بهره‌برداری از اولین معدن سرب و روی لرستان و اولین جواز کشف معدن آهن لرستان در الیگودرز صادر شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد زیرساخت‌ها برای شهرک‌های صنعتی باعث رونق سرمایه‌گذاری در لرستان خواهد شد؛ به‌طوری که امروز شهرک‌های صنعتی لرستان پر تقاضا شده‌ و تا کنون جواز تأسیس زیادی صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان خاطرنشان کرد: لرستان با توجه به ظرفیت‌های موجود نیازمند چند شهرک بالای ۵۰۰ هکتار است که با حمایت مسئولان کشوری و همت نمایندگان محقق خواهد شد.
بیش از ۶۵ درصد واحدهای صنعتی در لرستان فعال است
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان نیز در این مراسم گفت: بیش از ۶۵ درصد واحدهای صنعتی این استان در شهرک‌های صنعتی و خارج از این مناطق با ظرفیت‌های مختلف فعال است.
بختیار رازانی افزود: بروجرد یکی از شهرستان‌های صنعتی استان لرستان است که سه شهرک در این شهرستان قرار دارد. شهرک شماره یک بیش از ۲۰ سال قدمت دارد که اشباع شده و سال گذشته به دلیل وجود متقاضی ۱۵ هکتار از اراضی اطراف شهرک تملک و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: ۷۴ قرارداد در این شهرک منعقد شد و علاوه بر این، ۶۴ واحد تولیدی به بهره‌برداری رسیده که از این تعداد ۴۶ واحد فعال هستند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان ادامه داد: بیش از ۶۵ درصد واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی بروجرد فعال هستند و و بالغ بر ۶۵ درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک‌های صنعتی و خارج از آن فعال هستند و با ظرفیت‌های مختلفی مشغول به کار هستند.
رازانی یادآور شد: در بروجرد موفقیت‌های خوبی طی سال‌های اخیر در واحدهای تولیدی نساجی، دارویی و کاشی صورت گرفته است.
وی با اشاره به آغاز واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در شهرک صنعتی شماره ۲ بروجرد اظهار داشت: ۱۰ سال از مصوبه شهرک صنعتی شماره ۲ می‌گذرد و به دلیل این‌که در شهرک شماره یک برای واگذاری ظرفیت وجود داشت، متقاضیان بیشتر در همان منطقه سرمایه‌گذاری می‌کردند. همچنین شهرک صنعتی شماره سه بروجرد در شمال شهرک صنعتی شماره یک در نزدیکی روستای عباس آباد  جانمایی شده است، اما فرآیند تملک آن زمان بر شده که به دلیل کمبود منابع است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با اشاره به این‌که شهرک‌های صنعتی کلید اول توسعه هستند، افزود: برای ایجاد توسعه اقتصادی ضروری است تا زیرساخت‌ها مهیا شود و این شهرک‌ها فعالیت داشته باشند.
رازانی اضافه کرد: فروسیلیس در صنایع فولاد مورد نیاز است که امروز این واحد تولیدی در شهرک صنعتی شماره ۲ بروجرد کلنگ زنی شده است.
تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران ضروری است
در ادامه این مراسم، معاون استاندار و فرماندار بروجرد اظهار داشت: تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران برای توسعه و تولید در شهرستان بروجرد ضروری است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: امروز با افتتاح این پروژه، اولین واحد صنعتی در شهرک صنعتی شماره ۲ بروجرد در اشترینان مستقر می‌شود که امیدواریم شاهد حضور سرمایه‌گذاران در این مجتمع باشیم.
وی با تأکید بر حمایت از سرمایه‌گذاران اضافه کرد: هرگونه کمکی در این راستا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد تا در این شهرک فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند.
فرماندار بروجرد اعلام کرد: برای توسعه این شهرک صنعتی اقدامات مورد نیاز برای زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و سایر موارد با همت مسئولان ایجاد خواهد شد.

لباسکار صنعتی کسا