۱۴ شهریور ۱۴۰۱ | 22:15
کد خبر : 103208

مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس خبر داد:

۱۳ هزار میلیارد تامین مالی با افزایش سرمایه دو صندوق سرمایه نخل و ساحل

مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس در همایش بررسی فرصت‌های اقتصادی پیش رو با توجه به روند مذاکرات برجام از تامین مالی ۱۳ هزار میلیاردی ۳ پروژه و صنعت با افزایش سرمایه دو صندوق درآمد ثابت با نماد نخل و یک صندوق اوراق دولتی با نماد ساحل خبر داد.

به گزارش برداشت روز، همایش بررسی فرصت‌های اقتصادی پیش رو با توجه به روند مذاکرات احیای برجام به میزبانی تامین سرمایه خلیج فارس برگزار شد. در ابتدای این همایش مدیرعامل تامین سرمایه خلیج فارس با ارائه گزارشی از عملکرد سرمایه‌ گذاری‌ های انجام‌شده در این شرکت به معرفی صندوق و نمادهای سرمایه گذاری و میزان اثرپذیری افزایش سرمایه این صندوق‌ها در پروژه‌های فنی و اقتصادی پرداخت.

جواد عشقی نژاد، مدیر عامل تامین سرمایه خلیج فارس در ابتدای همایش با معرفی و فرایند تاسیس این شرکت پرداخت و گفت: سال گذشته در همین روزها صحبت از اما و اگرها و احتمال تاسیس آن بود که در نهایت نتایج بسیار خوبی را توانستیم به دست بیاوریم. اقدامات ابتدایی شرکت از ابتدای سال جاری شامل پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نخل، بازگشایی نماد در بازارسرمایه، اخذ موافقت اصولی تاسیس صندوق سرمایه گذاری با در آمد ثابت و… است. ویژگی تامین سرمایه برای هلدینگ خلیج فارس نخست موضوع تامین مالی برای پروژه هایی است که از نظر فنی و اقتصادی انجام شده اند.

عشقی‌نژاد با بیان اینکه با افزایش سرمایه دو صندوق درآمد ثابت و اوراق دولتی را عملی کرده ایم، افزود: ۱۳ هزار میلیارد تامین مالی برای سه پروژه و صنعت را عقد قرار کردیم و تامین مالی را شروع خواهیم کرد.

وی ادامه داد: چیزی که در بحث های اقتصادی همیشه مطرح بوده این است که طبق برنامه‌ریزی انجام شده با تامین مالی پروژه در عرض دو و یا سه سال باید به بهره برداری می رسید و این امکان وجود داشت که به دلیل مشکلات مالی این بهره‌برداری ۷ یا ۸ سال زمان ببرد. ابزارهای مالی چه مبتنی بر اوراق بهادار و چه مبتنی بر دارایی می تواند تامین مالی انجام دهد و مشکلات را حل کند.

مدیر عامل تامین سرمایه خلیج فارس با اشاره به صندوق های تحت مدیریت درآمدثابت و بازارگردان و کالایی، عنوان کرد: برای اولین بار نفت کشور از طریق تامین سرمایه خلیج فارس با گواهی سپرده ۳۶ میلیون بشکه نفت و عرضه در بورس انرژی عرضه می‌شود که مزایای آن شامل بازده بالاتر با قابلیت ورود و خروج است. خروج اقتصاد از تکیه بر شبکه بانکی با توجه به شرایط فعلی لازم است مگر اینکه اصلاحات خاصی بر روی آن انجام شود.

وی در پایان سخنان خود با معرفی نمادها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری این شرکت، گفت: دو نماد صندوق نخل که در حال معامله است و بیشتر افراد حقیقی به علت بازده خواهان آن هستند بسیار موثر است و نماد بعدی صندوق ساحل که مختص اوراق دولتی و بدون ریسک است و هیچ مشکلی برای سرمایه گذار ایجاد نخواهد کرد. همچنین دو صندوق سرمایه گذاری کالایی نیز در شرف تاسیس است که شامل صندوق طلای آفتاب خلیج فارس که مبتنی بر گواهی سپرده طلا و صندوق کالایی خلیج فارس که مبتنی بر گواهی سپرده محصولات شرکت‌های پتروشیمی زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است.

سناریوهای احتمالی در روند مذاکرات برجام

سیامک قاسمی، اقتصاددان در ادامه این همایش درباره چشم انداز مذاکرات برجام، لزوم هوشیاری صاحبان کسب و کار و خبرگان اقتصادی در روند مذاکرات را یادآور شد و گفت: صاحبان کسب و کار و افراد اقتصادی باید در روند مذاکرات، پیچیدگی های طرف دیگر مذاکرات را مد نظر قرار دهند. خطری که وجود دارد این است که احتمالا پنجره مذاکرات در دوسال آینده بسته شود چرا که احتمال دارد رییس جمهور بعدی امریکا جمهوریخواه باشد. بنابراین شرایط عمومی اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۱ نشان می دهد که اقتصاد ایران در فضای عمومی غیر اقتصادی، تحت تاثیر سرنوشت مذاکرات و بازگشت به برجام قرار دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان چند سناریو محتمل درباره روند مذاکرات احیای برجام، افزود: سناریو توافق چند مرحله ای و بازگشت گام به گام به برجام، توافق کامل و بازگشت یکباره به برجام، شکست مذاکرات بازگشت به برجام و تشدید تحریم ها، ادامه مذاکرات بدون رسیدن به دستاورد ملموس برای این مذاکرات در سال ۱۴۰۱ متصور است.

​وی در خصوص اینکه کدام سناریو محمتل تر است عنوان کرد: نسبت به سناریوی دوم خوش‌بین نیستم اما برای دیگر سناریوها شرایط می‌تواند متفاوت باشد و سناریوی سوم میتواند بسیار محمتل تر باشد.

چالش‌ها و راهکارهای پیش روی دولت برای اقتصاد

سیامک قاسمی با تاکید بر افزایش قابل توجه سطح تمرکز و سیاست گذاری دولتی در اقتصاد (قیمت گذاری، کشاورزی و اشتغال)، اضافه کرد: موضوع کسری بودجه دولت همچنان یکی از چالش‌های ریشه ای در اقتصاد ایران به شمار می رود. تورم عمومی در اقتصاد ایران بالاتر از میانگین ۴۰ ساله یعنی ۲۱ درصد و رشد اقتصادی در محدوده میانگین رشد اقتصادی ۴۰ ساله در محدوده دو نیم درصد باقی خواهد ماند. ادامه دار بودن تأثیرات بیماری رکود تورمی سال‌های قبل، ادامه جذابیت تولید داخل در بخش‌های جایگزینی واردات و صادرات و گشایش های مهم در مورد تفاوت قیمتی از دیگر چالش‌های اقتصادی ایران به شمار می رود.

وی افزود: موضوع کسری بودجه دولت همچنان یکی از چالش‌های ریشه ای در اقتصاد ایران به شمار می رود. همچنین تورم عمومی در اقتصاد ایران بالاتر از میانگین سال ادامه خواهد داشت و رشد اقتصادی در محدوده میانگین رشد اقتصادی ۴۰ ساله در محدوده دو نیم درصد باقی خواهد ماند. همچنین ادامه دار بودن تأثیرات بیماری رکود تورمی سال‌های قبل، ادامه جذابیت تولید داخل در بخش‌های جایگزینی واردات و صادرات و گشایش های مهم در مورد تفاوت قیمتی از دیگر چالش‌های اقتصادی ایران به شمار می رود.

وی موضوع دسترسی به قیمت انرژی به ویژه در بخش های صنعتی و در فولاد و سیمان را یکی از پیچیده‌ترین مسائل اقتصاد ایران عنوان کرد و افزود: اهمیت تامین مالی و دسترسی به منابع مالی تازه با توجه به محدودیت بانک از دیگر مسائل اقتصادی ایران است، زیرا تا کنون بار سنگین تامین مالی در ایران بر دوش بانک ها بوده است.

برجام، مشکلات ما را با جهان برطرف نخواهد کرد

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه به بررسی مقایسه‌ای نرخ تورم با رشد اقتصادی در کشور پرداخت و تصریح کرد: مقایسه نرخ رشد اقتصادی و نرخ تورم در سال‌های ۵۷ تا ۱۴۰۰ نمایانگر این بوده که همیشه نرخ تورم نسبت به نرخ رشد اقتصادی بیشتر بوده و این بدان معناست که استمرار رشد اقتصادی را در کشور از دست داده ایم. اگر نرخ های رشد بالای ۵ درصد را به طور مستمر داشته باشیم احتمالا روند بهتری در انتظار کشور است.

سیامک قاسمی در پایان با بیان اینکه بصورت کلی در حال حاضر این درک به‌وجود آمده که شکست در مذاکرات نباید به وجود بیاید، ادامه داد: اگر امروز هم توافق شود بنظر نمی رسد که هیچ سرمایه گذار خارجی وارد شود و برجام مشکلات ما را با جهان برطرف نخواهد کرد.

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌