۱۱ شهریور ۱۴۰۱ | 19:50
کد خبر : 102837

برنامه های بانک مرکزی برای حمایت غیرتورمی از تولید تشریح شد

رئیس کل بانک مرکزی با تشریح حمایت عملیاتی از تولید با روش های غیرتورمی تاکید کرد: خوشبختانه با برنامه های بانک مرکزی تامین مالی بنگاه های تولیدی از طریق اوراق گام که روشی غیرتورمی است به مرز 20 هزار میلیاردتومان رسید.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح آبادی با حضور در گفت وگوی ویژه خبری سیما به تشریح برنامه ها و دستاوردهای بانک مرکزی پرداخت وی با بیان اینکه یکی از ابزارهای که بانک مرکزی برای تقویت بنگاه ها بکار می گیرد تامین مالی زنجیره است گفت: در گذشته بنگاه ها برای دریافت تسهیلات به بانک ها مراجعه می کردند و همه هم برای فعالیت های اقتصادی خود پول نقد طلب می کردند در حالی که از اواخر سال گذشته موضوع تامین مالی زنجیره ای با همکاری وزارت صمت شروع شد که نیاز نقدینه خواهی بنگاه ها با استفاده از این روش بسیار کاهش یافته است.

وی با تاکید بر این موضوع که یکی از ابزارهای مهم تامین مالی زنجیره ای استفاده از اوراق گام یا گواهی اعتبار مولد است که بنگاه بجای اینکه از بانک پول دریافت کند و آن را به بنگاهی بپردازد که مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین می کند، از این اوراق استفاده می کنند افزود: این اوراق از اواخر سال ۱۳۹۹ راه اندازی شده و تا تیرماه امسال حدود ۸.۸ هزار میلیاردتومان استفاده شده است در همین راستا بانک مرکزی مقررات این اوراق را در شورای پول و اعتبار تسهیل و یک بسته تشویقی درست کردیم. همچنین بانک ها هم دعوت شدند از این اوراق استفاده کنند.

انتشار ۱۱ هزار میلیارد تومان اوراق گام در دوماه اخیر
دکترصالح آبادی با بیان اینکه خوشبختانه در دو ماهه اخیر ۱۱ هزار میلیارد تومان از این اوراق برای تامین مالی بنگاه ها استفاده شده است گفت: به عبارتی در طول یک سال و نیم ۸.۸ هزار میلیارد تومان و در دو ماه اخیر ۱۱ هزار میلیارد تومان از این اوراق برای تامین مالی بنگاه ها استفاده شده است.

۲۰ درصد بنگاه‌ها در سال آینده با اوراق گام تامین مالی می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پیش بینی می شود که در ماه های آینده استفاده از اوراق گام با سرعت بسیار خوبی رشد داشته باشیم و سال آینده ۲۰ درصد سرمایه درگردش مورد نیاز بنگاه ها از طریق این اوراق تأمین مالی شود افزود: لذا هر قدر این ابزارها تعمیق پیدا کند می تواند کمک بزرگی به بخش تولید باشد و نیاز بنگاه ها به نقدینگی کاهش پیدا می کند ضمن اینکه کار آنها نیز معطل نمی ماند .

کاهش ۱۹ واحد درصدی تورم از ابتدای دولت تاکنون
رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت متغیر‌های پولی و تفاوتی که در این دولت نسبت به گذشته اتفاق افتاده است، اظهار کرد: وضعیت رشد پایه پولی تا پایان تیرماه بهتر شده و رشد پایه پولی به ۲۶.۲ درصد و نقدینگی هم به ۳۷.۴ درصد رسیده است.

علی صالح آبادی با بیان اینکه ۲.۵ درصد از این عدد مربوط به پوشش آماری بانک مهر اقتصاد است که با کسر آن نقدینگی به ۳۴.۹ درصد می‌رسد و به این ترتیب رشد نقدینگی بهبود پیدا کرده است گفت: البته این وضعیت هنوز مطلوب نیست و بانک مرکزی برنامه‌هایی برای بهبود این وضعیت دارد.

صالح آبادی با تاکید بر اینکه تورم هم از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۴۰.۱ درصد رسیده است افزود: با وجود اینکه در ماه های اخیر تورم جهانی هم داشتیم که از اواخر سال گذشته این تورم جهانی در کشورهای اروپایی وامریکا و … به شدت افزایش پیدا کرد. البته در اوایل سال ناشی از مردمی سازی یارانه ها یک تورمی داشتیم به عنوان مثال در خرداد ماه امسال تورم به بیش از ۱۲ درصد رسید که ناشی از همین امر بود که البته طبیعی است که این یک تورم انباشته ای بود که ناشی از اصلاح ارز ترجیحی بود که هر زمانی این طرح اجرا می شد این اتفاق می افتاد ولی بحمد الله آثار آن در مرداد ماه تخلیه شد و تورم در این ماه به ۲ درصد در ماه رسید، لذا آثار ناشی از مردمی سازی یارانه ها در مرداد ماه تخلیه شد. بنابراین الان در روال عادی قرار گرفته ایم .

کنترل نقدینگی ادامه خواهد داشت
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه اقدامات متعددی برای کنترل نقدینگی و پایه پولی در حال انجام است که باید تداوم داشته باشد، تصریح کرد: یکی از این اقدامات به رابطه دولت و بانک مرکزی مرتبط است که موضوع تنخواه است، که دولت تلاش کرده با روش های جایگزین دیگری بتواند از منابع استفاده کند و به تنخواه روی نیارود که این اصلاح مهمی بوده که شروع شده و در حال انجام است.

عالی ترین مقام بانک مرکزی در خصوص کنترل اضافه برداشت بانک ها نیز گفت: کنترل اضافه برداشت بانک‌ها به عنوان یک محور کلیدی در دستور کار بانک مرکزی بوده است و می‌تواند به کنترل نقدینگی کمک کند.

وی افزود: در مجموع دولت از ابتدای امسال ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده و فروخته است که ۱۲ هزار میلیارد تومان آن را بانک ها و ۲۲ هزار میلیارد تومان را صندوق ها و سایر سرمایه گذاران خریداری کرده اند. این اتفاق خوبی است اینکه فقط بانک ها خریدار این اوراق نباشند. هر چند که بانک ها طبق مصوبه شورای پول واعتبار ۳ درصد از سپرده های خود را به خرید اوراق دولتی اختصاص می دهند منتها از ابتدای سال تاکنون ۳۵ درصد از این اوراق توسط بانکها خریداری شده است و ۶۵ درصد دیگر به غیر بانک ها فروخته شده است.

وی تاکید کرد: این اتفاق خوبی است البته بانک مرکزی در صدد تعمیق بازار بین بانکی است و به زودی این امکان فراهم می شود که بانک ها با یکدیگر هم بتوانند این اوراق را معامله کنند .

اعطای ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف
صالح آبادی با اشاره به دیدار هیئت دولت با مقام معظم رهبری گفت: روز گذشته خدمت مقام معظم رهبری بودیم حضرت آقا اشاره بسیار مهمی فرمودند که سخت گیری بانک مرکزی در خصوص ترازنامه بانک ها اقدام خوبی است و باید تدوام یابد منتها باید مراقبت شود که سرمایه درگردش واحدهای تولیدی تأمین شود این فرمایش ایشان بود که نکته بسیار مهمی است.

وی افزود: براساس رصد های انجام شده بانک ها طی چهار ماهه امسال ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های مختلف کشور اعم از خانوارها و بنگاه ها پرداخت شده است. از این مبلغ ۶۶ درصد به سرمایه درگردش بنگاه ها و ۱۲.۸ درصد برای ایجاد بنگاههای جدید و بقیه هم به خانوارها و سایر حوز های اقتصادی پرداخت شده است بنابراین این مقوله مد نظر بانک مرکزی است که بتوانیم این بخش تقویت هم بشود .

کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها بر اساس شاخص‌های سلامت
صالح آبادی در خصوص کنترل مقداری ترازنامه بانک ها گفت: یکی از محورهایی که در این زمینه دنبال می شود کنترل مقداری ترازنامه بانک ها است، بانک می تواند بین ۱.۵ تا حدود ۲.۵ درصد رشد ترازنامه داشته باشد که این موضوع از طریق سامانه های نظارتی بانک مرکزی کنترل می شود و چنانچه بانکی این محدوده را رعایت نکند سپرده قانونی این بانک از حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد نرمال به ۱۵ درصد افزایش می یابد که ضمانت اجرایی آن است.

وی افزود: الان حدود ۶ بانک هستند که از این شاخص بالاتر هستند البته برای بانک های قرض الحسنه که تسهیلات خرد به خانوارها و بخشهای مختلف پرداخت می کنند بین ۴.۵ تا ۵ درصد رشد ترازنامه می توانند داشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی افزود: رشد ترازنامه بانک ها از طریق ابزار سپرده قانونی بانک ها به ریل قانونی باز می گردند ضمن اینکه اگر نیاز شد موضوع بانک های متخلف به هیئت انتظامی بانک ها ارجاع می شود.

وی افزود: بانکها براساس شاخص های که ارزیابی سلامتی بانکی تعیین می کند، رتبه بندی شده اند و براساس شاخص های ترازی و ناترازی بانک ها به بانک های خوب و سالم روی ۲.۵ درصد و بانک های دارای مشکل روی کف ۱.۵ درصد رتبه بندی شده اند. با سیاست رشد سپرده قانونی عملا به صلاح بانکی نیست که بخواهد تخلف کند.

شش بانک بیش از ۲.۵ درصد رشد دارند که باید سریعا اصلاح شوند
وی افزود: اکنون عملاً شش بانک بیش از ۲.۵ درصد رشد ترازنامه دارند که در مسیر اصلاح حرکت می کنند مبنای ارزیابی بانک ها تا پایان اذرماه همین فرمول است و بعد از این تاریخ تصمیمات بعدی اتخاذ خواهد شد.

احراز هویت ۴۰۰ هزار نفر به صورت الکترونیک از ابتدای سال تا پایان تیرماه
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه برای تسهیل دسترسی مردم به بانک ها امکان احراز هویت غیر حضوری برای مشتریان فراهم شده است گفت: برای فرد بدون نیاز به مراجعه حضوی به بانک ها احراز هویت انجام می شود که بر اساس گزارش ها از ابتدای سال تا پایان تیرماه امسال حدود ۴۰۰ هزار نفر به صورت غیر حضوری احزار هویت شدند .

وی افزود: سفته الکترونیک یکی از اقداماتی است که دسترسی مردم به سیستم بانکی را بدون حضور در بانک فراهم می کند و تا کنون ۲۵۰ هزار نفر از سفته الکترونیک استفاده کرده اند.

پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن
رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تسهیلات قرض الحسنه را به ۲۰۰ میلیون تومان برای اشخاص حقیقی افزایش دادیم، اظهار کرد: ۴۱۸ هزار فقره تسهیلات ازدواج به میزان ۵۸ هزار میلیارد تومان از ابتدای سال تا تیرماه پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین ۳۱۵ هزار فقره وام فرزندآوری به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که جمعاً ۷۱ هزار میلیاردتومان می‌شود و این در حالی است که سال گذشته در مجموع ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج پرداخت شده است.

به گفته صالح آبادی تا پایان تیرماه نیز ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ودیعه مسکن و ساخت مسکن پرداخت شده است.

وی افزود: روز گذشته مقررات و ضوابط صندوق های قرض الحسنه در شورای پول و اعتبار تصویب شد که به زودی ابلاغ خواهد شد و صندوق های قرض الحسنه نیز در چارچوب این مقررات ساماندهی خواهند شد و مجوزهای جدیدی هم در قالب این مقررات اعطا خواهد شد که به خانوارها برای دریافت تسهیلات خردی که نیاز دارند کمک خواهد کرد .

جمع‌آوری بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار
صالح آبادی در خصوص بازار بین بانکی گفت: از کارهای دیگری که برای اصلاح نظام بانکی در حال انجام است اصلاح ساختار سرمایه بانک ها است. در این راستا ۲۳ بانک ملزم به افزایش سرمایه شده اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها در گذشته اوراق خریداری شده از دولت را به بانک مرکزی می‌فروختند که سال گذشته ۱۰۲ هزار میلیارد تومان اوراق در سبد بانک مرکزی وجود داشت و این رقم در حال حاضر به حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که به معنی جمع شدن بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پول از بازار است، این موضوع هم در کاهش نقدینگی و هم رشد پایه پولی موثر بود.

صالح آبادی تصریح کرد: اقدام مهم دیگری که با همکاری سازمان مالیات انجام شد، ساماندهی ۱۸ میلیون درگاه پرداخت و کارت‌خوان است به نحوی که هم اکنون دستگاه کارت‌خوان و درگاهی که شناسنامه‌دار نباشند، نداریم. این اتفاق بسیار مهمی در نظام پولی و بانکی محسوب می‌شود.

کاهش نیاز به نقدینه‌خواهی با بازگشت اعتبار به چک
وی در ادامه اضافه کرد: موضوع دیگر قانون چک است که البته به مدت دو یا سه سال از زمان اجرای آن می‌گذرد و خوشبختانه می‌توان گفت که این قانون تقریباً به صورت کامل اجرایی شده است جز یک بند که آن هم ملاحظات خاص خود را دارد. قانون چک دارای بخش‌های متعددی است که یکی از آن‌ها وصل سامانه یکپارچه صدور چک بود. اتفاق بسیار مهمی که در ماه‌های اخیر روی داد، موضوع مسدود کردن حساب‌های فردی بود که چک صادر کرده، اما موجودی نداشت.

رئیس کل بانک مرکزی در این رابطه یادآور شد: براساس قانون چنانچه فردی چکی صادر کند و دریافت کننده متوجه خالی بودن حساب آن شود، حساب‌های صادرکننده در کل شبکه بانکی به میزان چک بسته می‌شود. این کار باعث شده چک‌های برگشتی کاهش پیدا کند و افرادی که چک صادر می‌کنند، انضباط بیشتری به خرج دهند، زیرا وقتی چکی برگشت می‌خورد باید به دنبال فرد دریافت کننده برای رفع سوء اثر باشد که با این روش اعتبار به چک برمی گردد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های پرداخت در شبکه بانکی چک است و زمانی که مردم به آن اطمینان نداشته باشند به ابزار نقدینگی رجوع می‌کنند، هر اندازه ابزار‌های غیر نقدی را معتبرتر کنیم و مردم از آن‌ها استفاده کنند نیاز به نقدخواهی کمتر خواهد شد؛ بنابراین درصورتیکه کسی چکی را دریافت می‌کند علاوه براینکه در سامانه مربوطه ثبت می‌شود، فرد دریافت کننده هم می‌تواند اعتبار صادرکننده را در سایت بانک مرکزی بررسی کند.
صالح‌آبادی یادآور شد: از قانون چک یک قسمت آن باقی مانده که آن هم تعریف اعتبار برای چک طبق قانون است که در شورای پول واعتبار ایراداتی به آن وارد آمد و این نگرانی مطرح شد که ممکن است کسب و کار‌ها را مختل و مشکلاتی ایجاد کند که قرار شد تدابیری اتخاذ شود تا مشکلی به وجود نیاید.

بازار ارز در ثبات و آرامش
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه یادآور شد: از اقدامات دیگر بانک مرکزی در یک سال گذشته فعالیت‌های بازار ارز بود. خوشبختانه در بازار ارز با وجود نوساناتی که وجود داشت از یک ثبات خوبی برخوردار بوده است و بانک مرکزی اقدامات متعددی در این خصوص انجام داده است. بازار توافقی که در دو ماه گذشته اجرا شد با عمق‌بخشی که به بازار ارز داد باعث ثبات در بازار ارز شد.

وی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی عمق بیشتری پیدا کرده است، گفت: مبادلات ارزی که با کشور‌های دوست و همکار روی داده اتفاقات خوبی است، ولی همه را نمی‌توان مطرح کرد. در حوزه حواله و اسکناس ارزی اتفاقات خوبی روی داده و تامین ارزی که بانک مرکزی در طی این چند ماه انجام داده حدود ۲۶ میلیون دلار بوده است.

صالح آبادی در مورد پرداخت ارز به زائران کربلا افزود: هر زائر می‌تواند ۱۰۰ دلار یا معادل آن ۱۵۰ هزار دینار عراق خریداری کند. حدود ۷۰۰ شعبه بانکی از بانک صادرات، ملت، تجارت و ۲۲۰ صرافی این خدمات را ارائه می دهند. علاوه بر آن در سه استان ایلام، کرمانشاه و خوزستان دستگاه‌های خودپرداز در ایام اربعین قابلیت برداشت تا ۵۰۰ هزار تومان خواهند داشت و دستگاه‌های خودپرداز سیار هم تهیه شده است.

 

لباسکار صنعتی کسا