۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | 20:24
کد خبر : 10025

تصفیه‌خانه فاضلاب ناحیه صنعتی ولی عصر و یک واحد تولید و بسته‌بندی خشکبار در ملکان به بهره‌برداری رسید

تصفیه‌خانه فاضلاب ناحیه صنعتی ولی عصر ملکان با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب ناحیه صنعتی ولی عصر ملکان روز دوشنبه با حضور محسن صالحی‌نیا و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان شرقی بهره‌برداری شد.
طراحی این تصفیه‌خانه بر اساس ضوابط و مبانی طراحی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران انجام شده و استانداردهای خروجی آن در فصول گرم سال با ذخیره در مخزن احداثی، در آبیاری فضای سبز شهرک مورد استفاده قرار گرفته و در فصل زمستان به آب‌های سطحی تخلیه می‌شود.
سامانه تصفیه در این تصفیه‌خانه که با بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسیده است، از نوع بی‌هوازی ـ هوازی بوده و سازه آن به‌صورت تلفیقی فلزی، بتنی و پلی اتیلنی است.
تصفیه‌خانه فاضلاب ناحیه صنعتی ملکان در زمینی به وسعت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع در دو مدول ۱۰۰ مترمکعب در روز طراحی شده است که مدول اول آن امروز به بهره‌برداری رسید.
غالب واحدهای تولیدی مستقر در این ناحیه صنعتی، صنایع غذایی بوده و طول شبکه انتقال فاضلاب آن نیز در حدود ۳.۵ کیلومتر است.
همچنین در ادامه حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ملکان، یک واحد تولید و بسته‌بندی خشکبار در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.
شرکت تعاونی خشکبار و بسته‌بندی حنانه با سرمایه‌گذاری یکصد میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۱۰۰ مترمربع دارای به‌روزترین آزمایشگاه‌ کنترل کیفیت مواد غذایی در شهرستان ملکان است.
ظرفیت این مجموعه سالانه بالغ بر سه هزار تن بسته‌بندی کشمش تیزابی و فرآوری خرما بوده و در هر شیفت کاری به‌طور مستقیم برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کرده است.
شهرستان ملکان با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۴۶کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تولید را سر پا نگه داشته‌ایم
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه آیین بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فاضلاب ناحیه صنعتی ولی عصر ملکان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: قرار است در سال جاری یک هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی راکد را در کشور احیاء کنیم که سهم استان آذربایجان شرقی از این تعداد حدود ۹۰ واحد و در واقع ۵٫۵ درصد سهم کشوری است.
محسن صالحی‌نیا با اشاره به وضعیت واحدهای صنعتی در شرایط کرونایی گفت: فعالیت واحدهای تولیدی‌ مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی هر ساله در ایام عید نوروز تعطیل می‌شود و امسال نیز با توجه به شرایط خاص کشور، هرچند با محدودیت‌های صادراتی و تولید مواجه بودیم، اما فعالیت‌های آن به‌صورت کامل متوقف نشده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی توانسته‌ایم تولید را سر پا نگه داریم.
وی افزود: در شرایط فعلی کشور، تولید، امر بسیار ضروری بوده و با زنده نگه داشتن چرخ‌های اقتصادی کشور می‌توانیم نقشی در اقتصاد ملی داشته باشیم؛ از این رو تمامی واحدهای صنعتی در تلاش هستند تا تولید را از حالت رکود به سمت بهبود ببرند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: استان آذربایجان شرقی از لحاظ تولید صنعتی، ظرفیت مهندسی و بهره‌وری جزو استان‌های برخوردار بوده و بسیاری از صنایع این استان از قدمت بالایی برخوردار هستند؛ به‌طوری‌ که شش درصد شهرک‌های صنعتی کشور در این استان واقع شده است.
صالحی‌نیا با بیان این‌که آذربایجان شرقی در ارتباط با نیروی انسانی متخصص جزو استان‌های شاخص کشور است، تصریح کرد: حمایت‌های لازم از تولید کنندگان انجام گرفته و سعی‌ می‌کنیم تصمیماتی که در ارتباط با شهرک‌های صنعتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ می‌شود، در جهت بهبود فضای کسب و کار تولید کنندگان باشد.
وی ادامه داد: با سفر به استان آذربایجان شرقی فرصتی مهیا شد تا مشکلات برخی از شهرک‌های صنعتی، از جمله شهرک بعثت که مسائلی در ارتباط با زمین و اسناد دارند را مرتفع کنیم؛ چرا که در این شهرک‌ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شده و دارای تجهیزات و ماشین آلات به‌روز و استاندارد هستند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حمایت‌های انجام گرفته از شهرک‌های صنعتی در ارتباط با توسعه و تأمین زیرساخت‌های صنعتی خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار جهش تولید باید به سرعت مشکلات زیرساختی با همکاری دستگاه‌های اجرایی تکمیل و برطرف شده و همچنین حل و فصل مسائل تأمین مواد اولیه و تأمین و نقل و انتقال ارز را در اولویت کاری خود قرار دهیم.
صالحی‌نیا اظهار داشت: مدیریت واردات و توسعه صادرات، یکی از مهمترین محورهای فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جهش تولید است و باید تلاش خود را معطوف به این موضوع کنیم تا تهدیدات ناشی از تحریم‌ها را به فرصت‌های جدید تولیدی و صادراتی تبدیل نماییم.
وی عنوان کرد: یکی از سیاست‌های اصولی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدیریت مسائل زیست محیطی است؛ از این رو ایجاد تصفیه‌خانه فاضلاب در این راستا بسیار مؤثر است و به همین دلیل امروز شاهد افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب در ناحیه صنعتی ملکان بوده‌ایم.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: این روزها هرچند واحدهای تولیدی با محدودیت‌های تأمین مواد اولیه و تأمین ارز مواجه هستند، ولی تمامی تلاش‌شان را در جهت سر پا نگه داشتن تولید انجام می‌دهند تا بتوانیم ضمن رفع نیاز داخلی کشور، قابلیت‌های داخلی را نیز فعال کرده و به امر افزایش صادرات کمک کنیم.

لباسکار صنعتی کسا