۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | 20:22
کد خبر : 10021

توجه به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از سیاست‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت است

محسن صالحي‌نيا شامگاه یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهرک‌ها و نواحي صنعتی استان آذربايجان شرقي كه با حضور استاندار، مديران دستگاه‌هاي اجرايي و جمعي از فعالان اقتصادي در استانداري آذربايجان شرقي برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توجه به واحدهای توليدي کوچک و متوسط اظهار داشت: اعتبارات حمایت‌‌هاي نرم افزاری از واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط پيش‌بيني و فراهم شده است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، محسن صالحی‌نیا روز یکشنبه در بدو ورود به استان آذربایجان شرقی از طرح توسعه واحد صنعتی “آدوین پلاستیک پرشین” در شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی تبریز بازدید کرد.
واحد صنعتی “آدوین پلاستیک پرشین” که در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی تبریز واقع است، انواع در چوبی، PVC و MDF با نام تجاری “وین تک” تولید می‌کند.
این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری داخلی ۲۰۰ میلیارد ریال و خارجی ۱۰ میلیون دلار برای ۶۰ نفر ایجاد اشتغال نموده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین در نشست مشترک با مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره شرکت خدماتی شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی تبریز، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان آذربایجان شرقی، به بررسی مسائل و مشکلات این شهرک صنعتی پرداخت.

صالحی‌نیا در ادامه با حضور در شهرک صنعتی آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی تبریز، از طرح ایجادی واحد صنعتی “اصلان باتری” نیز بازدید کرد.
واحد صنعتی “اصلان باتری” تولید کننده انواع باتری خودرو است که در زمینی به مساحت ۶ هکتار در شهرک صنعتی آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی تبریز واقع است.
این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال برای ۵۰ نفر شغل ایجاد کرده است.
بازدید از طرح درحال ساخت و ساز واحد صنعتی “تاوریژ بلبرینگ” در شهرک صنعتی آخولا سومین مقصد معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بود.
واحد صنعتی “تاوریژ بلبرینگ” که در زمینی به مساحت ۲۱ هزار و ۶۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی آخولا واقع است، انواع بلبرینگ خودرویی، ریلی و صنعتی تولید می‌کند.
این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال در مرحله نصب ماشین‌آلات است و در صورت راه‌اندازی برای ۵۰ نفر اشتغالزایی خواهد نمود.
دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز نیز از دیگر برنامه‌های رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بود که شامگاه یکشنبه انجام شد.
امسال ۱۵۰۰ واحد تولیدی راکد به چرخه تولید باز می‌گردد
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت شامگاه یکشنبه در نشست بررسی مسائل و مشکلات شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان آذربایجان شرقی که با حضور استاندار، مدیران دستگاه‌های اجرایی و جمعی از فعالان اقتصادی در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به سیاست‌های راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توجه به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط اظهار داشت: اعتبارات حمایت‌‌های نرم افزاری از واحدهای صنعتی کوچک و متوسط پیش‌بینی و فراهم شده است.
محسن صالحی‌نیا افزود: واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در سطح کشور در زمان کنونی نیازمند حمایت‌های نرم افزاری مانند ایجاد خوشه‌های صنعتی و واحدهای فنآور است.
وی اضافه کرد: برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۷ محور و ۴ راهبرد اصلی جهش تولید، تعمیق ساخت داخل، توسعه صادرات و مدیریت واردات، تنظیم و مدیریت بازار تدوین شده است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی با محدودیت‌های زیرساختی مواجه هستند، ادامه داد: در این راستا تفاهم نامه‌ای با وزارت نیرو منعقد شده است و اقدامات لازم برای مرتفع کردن مشکلات برق، گاز، مخابرات و توسعه زیرساخت‌های موجود انجام می‌‌شود.
صالحی‌نیا اظهار امیدواری کرد تا سال ۱۴۰۱ اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت به ترتیب اولویت‌ها اجرا شود و طرح‌ها مورد بهره‌برداری و زیرساخت‌ها توسعه یابد.
وی با اشاره به این‌که باید بحث توسعه صادرات را به نحو ممکن با سازوکارهای حمایتی پیش برد و تا حد امکان مانع صادرات نشد، یادآوری کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و میعانات نفتی به بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی اختصاص یابد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که مدیریت واردات در شرایط فعلی امری بسیار ضروری است، عنوان کرد: سال گذشته واردات یک هزار و ۳۰۰ قلم کالا که مشابه داخلی آن‌ها تولید می‌شد، ممنوع و ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا نیز به این فهرست اضافه شد.
صالحی‌نیا در بخش دیگر سخنان خود اعلام کرد: امسال برنامه‌ریزی شده تا یک هزار و ۵۰۰ واحد راکد به چرخه تولید بازگردد که سهم استان آذربایجان ‌شرقی از آن‌ها ۹۰ واحد است.
وی افزود: در سال گذشته یک هزار و ۴۴۴ واحد صنعتی راکد در سطح کشور به چرخه تولید برگشته است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان این‌که مهمترین هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری تداوم بازگشت واحدهای صنعتی راکد به چرخه تولید است، اضافه کرد: در زمان کنونی حدود ۴۵ هزار واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال فعالیت بوده که از این تعداد، ۲۲ درصد یعنی ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی راکد است.
توسعه شهرک‌های صنعتی نیازمند رفع مشکلات آن‌هاست  
استاندار آذربایجان‌ شرقی نیز در این نشست گفت: رشد و توسعه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی نیازمند رفع مشکلات آن‌هاست.
محمدرضا پورمحمدی با بیان این‌که شرایط فعلی مانند شرایط زمان جنگ است، افزود: برای چرخاندن چرخ‌ اقتصاد کشور ضروری است تا همه با هم همکاری کنند.
وی اضافه کرد: مقرر شده است تا در قبال زمین‌های شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی، معادل قیمت کارشناسی شده از اراضی شهرک صنعتی بعثت در اختیار اداره کل اوقاف و امور خیریه قرار گیرد.
استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان این‌که مشکلات معیشتی و اشتغال، دو مشکل اساسی کشور به‌‌شمار می‌رود، ادامه داد: دست اندرکاران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان برای مرتفع کردن این مشکلات گام‌های خوبی برمی‌دارند.
پورمحمدی با اشاره به گلایه فعالان بخش خصوصی در زمینه اختیارات کم بانک‌ها برای اعطای تسهیلات یادآور شد: اختیار بانک‌ها برای تسهیلات در سال گذشته ۶ میلیارد تومان بود که امسال به ۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: تخصیص ارز از دیگر مشکلات بخش خصوصی بوده و باید در این زمینه نظرات سایر استان‌ها هم در این زمینه اخذ شود تا یک تصمیم جامع در این خصوص گرفته شود.
استاندار آذربایجان‌ شرقی تصریح کرد: با توجه به همسایگی آذربایجان شرقی با چند کشور، شرایط این استان برای صادرات بسیار مطلوب بوده و باید به این موضوع توجه ویژه شود.
در بخش دیگر این نشست، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی نیز گفت: چندین هکتار از زمین شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی به‌صورت وقف در اختیار اوقاف قرار گرفته است. بنابراین امکان صدور سند برای سرمایه‌گذار وجود نداشته و همین موضوع مانع توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.
مرتضی نیرومند اسکوئی افزود: شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی در دل کوه قرار گرفته و هزینه‌های آماده سازی شهرک و واحدها بسیار بیشتر از هزینه ابنیه است.
وی با اعلام آمادگی برای همکاری‌ با سازمان اوقاف و امور خیریه در ارتباط با زمین شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری خارجی اضافه کرد: واحدهای تولیدی مستقر در این شهرک صنعتی با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و سرمایه‌گذاران این شهرک هر روز خواستار رفع مشکلات هستند و تا کنون نیز جلسات متعددی در این خصوص برگزار شده ولی نتیجه خاصی دربر نداشته است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی ادامه داد: درخواست واحدهای صنعتی این است که سازمان اوقاف و امور خیریه با بحث تبدیل به احسن اراضی موافقت کند تا واحدها حق انتقال اجاره را داشته باشند.
استان آذربایجان شرقی دارای ۵۶ شهرک و ناحیه صنعتی است.

لباسکار صنعتی کسا