به گزارش برداشت روز، واحد حمل و نقل صنعتی یکی از واحدهای زیرمجموعه بخش خدمات صنعتی به شمار میآید که قسمتی از فعالیت های آن شامل: حمل سنگ آهن از معادن داخلی به درون مجتمع، حمل محصولات فولادی از مجتمع به مقاصد شرکتهای داخلی و بندر امام خمینی (ره) به منظور صادرات به شرکتهای خارجی، عملیات تفکیک واگنهای بار مختلط بر اساس نوع سنگ آهن جهت واگذاری به تیپلرها، عملیات خروج واگنهای خالی پشت تیپلر، تفکیک واگنهای سالم از تعمیری و واگذاری واگنهای تعمیری به کارگاه تعمیرات، عملیات واگذاری واگنهای لبه کوتاه خالی به زیر برد بارگیری محصولات، خارج نمودن واگنهای باردار محصولات و ارسال آن ها به ایستگاه میاندشت، عملیات جابجایی و مانور واگنهای قراضه، عملیات جابجایی و مانور واگن های لبه کوتاه حمل محصولات صادراتی برای تخلیه در زمین هفت هکتاری بندر امام خمینی(ره) است. موارد گفته شده با استفاده از هشت دستگاه لکوموتیو (۶ دستگاه از نوع GM و ۲ دستگاه از نوع GE)، ۵۲۶ دستگاه واگن لبه بلند ملکی فولاد و ۳۰۵۰ دستگاه واگن استیجاری (۲۷۰۰ واگن لبه بلند و ۳۵۰ واگن لبه کوتاه) بر روی ۸۲ کیلومتر خطوط ریلی (مجتمع، سایت بندر امام خمینی (ره) و زمین هفت هکتاری) انجام میشود. قسمت نت واحد حمل و نقل صنعتی وظیفه تعمیرات و نگهداری این دستگاهها را بر عهده دارد.
سعید ملائی زمانی رئیس نت حمل و نقل صنعتی درباره مشخصات لکوموتیوهای ملکی فولاد به خبرنگار روابطعمومی گفت: شرکت فولاد خوزستان دارای ۸ دستگاه لکوموتیو است. ۶ دستگاه از نوع GM و دو دستگاه آن از نوع GE است. لکوموتیو های GM دارای یک موتور ۱۲ سیلندر خورجینی بوده و توان ۱۶۵۰ اسب بخار را تولید می کنند. لکوموتیو های GE دارای دو موتور ۶ سیلندر خطی بوده و توان ۶۰۰ اسب بخار را تولید میکنند.
ملائی در مورد وضعیت لکوموتیوهای فولاد خوزستان اظهار داشت: از سال ۹۴ چهار دستگاه لکوموتیو GM مورد بازسازی موتور، ژنراتور و کمپرسور قرار گرفتند و در ادامه با توجه به وضعیت نامناسب کابین و بدنه لکوموتیوهای GM که حدود ۳۰ سال از خدمتشان در فولاد خوزستان می گذرد، بازسازی و رنگآمیزی بدنه و کابین در دستور کار قرار گرفت.
وی دربارهی مدت زمان فرآیند بازسازی و رنگ آمیزی دستگاه یاد شده گفت: از ابتدای خرید لکوموتیوها در سال ۱۳۷۰ تا به امروز برای اولین بار است که برنامه بازسازی و رنگ آمیزی بدنه و کابین در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است. در حال حاضر این عملیات بر روی لکوموتیو شماره ۱، در مدت ۳ ماه انجام شده و پیش از این لکوموتیو شماره ۶ بازسازی و رنگ آمیزی شد. در گامهای بعدی لکوموتیو های دیگر نیز با سرعت و کیفیت بهتر بازسازی میشوند.
رئیس نت حمل و نقل صنعتی در پایان با اشاره به مکان و زمینه به کارگیری لکوموتیوهای بازسازی شده در شرکت خاطرنشان کرد: واگنهای پودر سنگ آهن که در معادن داخلی بارگیری شدهاند، از سوی راه آهن سراسری به ایستگاه میاندشت واگذار میشوند. لکوموتیوهای ملکی وظیفه حمل واگنها را به داخل مجتمع و تفکیک نوع بار و واگذاری آن ها را بر روی تیپلرها جهت تخلیه بر عهده دارند. پس از تخلیه بار، انتقال واگنهای خالی به خطوط ریلی مجتمع و تفکیک واگنهای سالم از تعمیری و واگذاری واگنهای تعمیری به کارگاه جهت انجام تعمیرات بر عهده قسمت نت است. از طرفی حمل و جابجایی واگنهای لبه کوتاه جهت بارگیری محصولات فولادی و ارسال آن ها به ایستگاه میاندشت نیز از سوی نت انجام میشود.