به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی سندیکای بیمه گران ایران، در پی حملات متجاوزانه رژیم صهیونیستی به خاک مقدس ایران و با هدف برنامه ریزی لازم برای ایجاد وحدت رویه در صنعت بیمه و آمادگی در ارائه خدمات و پاسخگویی مؤثر، سومین جلسه ستاد بحران صنعت بیمه، امروز سه شنبه 3 تیر ماه با حضور محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران، میثم میرزازاده رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی ج.ا.ا، سید مجید بختیاری رئیس کمیسیون تحول دیجیتال سندیکا و مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت های بیمه، با محویت آمادگی سایبری شرکت های بیمه در شرایط بحران و جنگ، به صورت برخط برگزار گردید.
محسن پورکیانی دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران در ابتدای این نشست ضمن تأکید بر ضرورت ارتقای سطح همکاری های صنعت بیمه در جهت تداوم خدمت رسانی مناسب صنعت بیمه به آحاد جامعه، عنوان نمود: تهدیدات سایبری نه تنها یک ریسک فنی است، بلکه یک چالش جدی ملی و اقتصادی می باشد. صنعت بیمه، به عنوان یکی از ارکان حیاتی پشتیبان اقتصاد، در صورت وقوع بحران، باید بتواند پایدار بماند، به مردم خدمترسانی کند و در کنار دولت در جبران خسارات مورد تعهد خود، ایفای نقش نماید که تحقق این هدف بدون تابآوری سایبری ممکن نیست. حملات به دادهها، اختلال در خدمات الکترونیکی، فیشینگهای گسترده و حتی نفوذ به زنجیره تأمین نرمافزار میتواند فعالیتهای بیمه ای را فلج کند و باید این واقعیت را پذیرفت که در دوران جنگ، بمبها فقط فیزیکی نیستند و کدها هم میتوانند مخربتر باشند.
پورکیانی در ادامه با اشاره به اینکه تهدیدات سایبری، به موازات تهدیدات نظامی، به یکی از ابزارهای راهبردی جنگها و درگیریها تبدیل شدهاند، اظهار داشت: در چنین شرایطی، حفاظت از زیرساختهای دیجیتال و تداوم خدمات مالی، یکی از ارکان پایداری کشورها محسوب میشود و صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از ستونهای پشتیبان اقتصاد ملی، نقش بیبدیلی در مدیریت ریسکهای کلان و جبران خسارات اجتماعی دارد. اما این نقش در شرایط بحران، تنها زمانی قابل تحقق است که آمادگی لازم برای مقابله با تهدیدات نوظهور، بهویژه در فضای سایبری، وجود داشته باشد.
در ادامه سید مجید بختیاری رئیس کمیسیون تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات سندیکا، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی و مدیران فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت های بیمه به بیان دیدگاهها و پیشنهادات عملیاتی در بازه های زمانی کوتاه مدت و میان مدت نمودند و مقرر شد تصمیمات این جلسه به نهادهای ذیربط منعکس گردد.
گفتنی است ستاد بحران صنعت بیمه با توجه به نقش کلیدی صنعت بیمه در حفظ امنیت اقتصادی آرامش روانی جامعه و پشتیبانی از کسب و کارها و همچنین با هدف ارائه خدمات مطلوب به بیمه گذاران و هموطنان تشکیل گردید.