به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل پژوهشکده بیمه، در این نشست اغلب سخنرانان با اشاره به چالش های متعدد موجود بر سر راه اجرایی شدن ابلاغیه اخیر بیمه مرکزی برای تهیه صورتهای مالی ماهانه و اینکه بسیاری از اهدافی که این ابلاغیه دنبال میکند، از طریق صورتهای مالی سه ماهه در دسترس است؛ پیشنهادهای جایگزینی برای تامین نظر نهاد ناظر در راستای بهبود و هوشمندسازی نظارت مطرح کردند. برخی از چالش¬ها و موانع مورد اشاره عبارتند از:
– نبود زیرساختهای لازم سختافزاری و نرمافزاری
– کمبود نیروی انسانی با مهارتهای مرتبط
– ابهام در اهداف بیمه مرکزی از تهیه صورتهای مالی ماهانه و استفاده کنندگان آن
– دشواری برآورد ذخیره خسارت معوق ماهانه به ویژه با توجه به تاخیر معمول در اعلام خسارت
– صورتهای مالی ماهانه با توجه به ماهیت صنعت بیمه، قابلیت اتکا و اعتماد چندانی نخواهد داشت.
با توجه به موارد یاد شده، پیشنهادهای ارایه شده شامل تهیه “گزارشهای مالی و نسبتهای مالی مشخص” به جای صورتهای مالی، مشخص شدن رویه مورد نظر بیمه مرکزی در زمینه برآورد ذخیره خسارت معوق، تعبیهKPI مالی در سیستمهای فعلی شرکتها و نظارت بر چارچوب مدیریت ریسک به جای توالی صورتهای مالی بود.
در ادامه نشست، دکتر حق وردیلو با اشاره به اینکه مقاومت در برابر تغییر امری طبیعی است، از منظر کارشناسی و با توجه به تجربیات گذشته بیمه مرکزی، تهیه صورتهای مالی ماهانه را نه با روشهای معمول و سنتی، که با بهرهگیری از روشهای هوشمند امروزی و برونسپاری امکانپذیر دانست که در ابتدای مسیر قطعاً با مشکلات و ناهمواریهایی مواجه خواهد بود. با این حال، به گفته ایشان در تدوین دستورالعمل اجرایی، علاوهبر توجه به محدودیتها، رفع ابهامات و استفاده از دیدگاههای سندیکای بیمه گران، مرحلهبندی مناسبی هم لحاظ خواهد شد تا به کمک شاخصهای مورد نظر، نظارت پیشهشدار تحقق یافته و سلامت مالی شرکتها ارزیابی و احراز گردد.