به گزارش برداشت روز، همزمان با تاسیس شرکتهای بیمه ایرانی در دهه ۱۳۳۰، نیاز به سندیکا بیشتر احساس شد و به همین دلیل در سال ۱۳۴۰ بیمه گران دور هم جمع شدند و برای فعالیت بیشتر سندیکا مذاکراتی انجام دادند. لذا با توجه به قسمت آخر ماده نهم تصویبنامه هیئت وزرا، اساسنامه سندیکا در سال ۱۳۴۲ تهیه و به تصویب وزارت اقتصاد وقت رسید.
در حال حاضر ۳۵ شرکت بیمه عضو سندیکا بیمه گران می باشد. سندیکای بیمه گران ایران، متشکل از ۲۸ شرکت بیمهای که عبارتند از: بیمه ایران، بیمه آسیا، بیمه دانا، بیمه البرز، بیمه پارسیان، بیمه سینا، بیمه کارآفرین، بیمه رازی، بیمه ملت، بیمه امید، بیمه حافظ، بیمه دی، بیمه سامان، بیمه ایران معین، بیمه نوین، بیمه پاسارگاد، بیمه معلم، بیمه میهن، بیمه اتکایی ایرانیان، بیمه کوثر، بیمه ما، بیمه آرمان، بیمه آسماری، بیمه تعاون، بیمه تجارت نو، بیمه حکمت، بیمه زندگی خاورمیانه و بیمه سرمد میباشند.
اعضای اصلی هیئترئیسه سندیکای بیمهگران عبارتند از: سید محمد کریمی؛ رئیس، علی جباری؛ نایبرئیس، ابراهیم کاردگر، مسعود بادین، حجت بهاری فر.
همچنین سندیکای بیمهگران دارای ۴ کمیسیون و ۱۳ کارگروه تخصصی میباشد که وظیفه آنها برنامهریزی اهداف و چشمانداز آتی در جهت حفظ منافع شرکتهای بیمهای و ارتقای مسئولیت اجتماعی آنها برای حفظ حقوق مصرفکننده میباشد.
سندیکای بیمه گران ایران قدیمی ترین و بزرگترین نهاد صنفی صنعت بیمه کشور است که شورای عمومی بالاترین رکن این سندیکا محسوب می شود و مدیران عامل موسسات بیمه ای در آن عضویت دارند.
با تعاریفی که از سندیکای بیمهگران ارائه شده است، باید بدانیم که این مجموعه تا چه میزان در تحقق اهداف آرمانی و افق چشمانداز خود موفق عمل کرده و اگر نقصی وجود دارد در کدام نقطه است و راهکار موجود برای رفع آن و ارتقای تعالی سازمانی چه اهدافی و برنامههایی را باید به اجرا بگذارد.
برخی از شرکتهای بیمهای معتقدند که ۷۰ درصد عدم کارآیی سندیکای بیمهگران ایران مربوط به عدم اتحاد اعضای این سندیکا است. مفهوم سندیکا یعنی با رعایت اصول اقتصاد کلان و پرهیز از انحصاری کردن یکسری ازمسائل و رعایت حقوق مصرف کننده منافع گروه و شرکتهای بیمهای حفظ شود و این موضوع در بین اعضا به درستی شکل نگرفته است .
این گفتهها در حالی میباشد که با نگاهی به برنامههای اجرا شده در سندیکای بیمهگران، بیانصافی است که اگر تمامی موارد انجام شده را نادیده بگیریم و درصدگذاری برای مباحث مطروحه و مسائل مشروحه حداقلی و حداکثری برای این مجموعه صنفی درنظر گرفته شود. باید این را بدانیم به دلیل گستردگی یک مجموعه سازمانی و صنفی سادهانگاری است که اشکالات و ایرادات وارده موضوعی در بخشهای اقتصادی و سازمانی که ما به آنها نقص برنامهای میگوییم را عدمکارآیی مدیریت مجموعه و یا اعضاء بنامیم.
چرا به این موضوع پرداختهایم؟ این مجموعه بیش از آن که هدف آماج انتقادات و واکنشها قرار بگیرد، به دور از هر حاشیهای نیازمند همیاری کلیه اعضاء برای رسیدن به خواستههای مطلوب آتی است. نمونه های برای اثبات این حرف به صورت مشروح در چند بند آورده ایم:
۱- شفافیت و جلوگیری از هرگونه انحصار و رسیدگی به تخلفات اداری و سازمانی، سبب افزایش اعتماد و اعتقاد صنفی اعضا و شرکتهای زیرمجموعه می شود. در این راستا دستورالعمل جدیدی برای اساسنامه سندیکای بیمهگران ایران به تصویب رسیده که براساس آن کمیتهای انضباطی متشکل از هفت عضو برای رسیدگی تخلفات اعلام شده علیه هریک از اعضای این سندیکا تشکیل خواهد شد.
۲- حمایت اعضا که نشان دهنده اتحاد آنها است که این موضوع خود در روند کارها و برنامههای سازمانی هر مجموعهای به عنوان امتیاز محسوب میشود. به عنوان نمونه؛ سیدمحمد کریمی در انتخابات امروز شورای کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) با اکثریت آرای اعضای این شورا بعنوان عضو هیات رئیسه این نهاد برگزیده شد.
۳- بررسی عملکرد نمایندگان و حل و فصل مباحث مربوطه مانند مالیات نیز بر روند سوددهی شرکتهای زیرمجموعه تاثیر گذار است. گامهایی که در این میان این مجموعه صنفی برداشته است نیز درخور تقدیر میباشد. دبیرکل سندیکای بیمه گران با مثبت ارزیابی کردن عملکرد نمایندگان سندیکا درشوراهای حل اختلاف مالیاتی گفت:حضور موثر این نمایندگان در هیاتها و دفاع از حقوق صنعت بیمه باعث جلوگیری از ضررهای هنگفتی شده است.
۴- برگزاری جلسات و همایشهایی در جهت برنامهها و مباحث روزانه که هم سبب آشنایی اعضا و شرکتهای زیرمجموعه با آن موضوع میشود و هم در برنامهریزیهای آینده و روشهای بهینه استفاده اقتصادی باعث روند سودآوری و به روز بودن در مسائل و مباحث جاری توسعه اقتصادی میگردد. از جمله این برنامهها میتوان به انتشار گزارشی مفصل آثار و پیامدهای شیوع بیماری کرونا بر صنعت بیمه، کاهش تقاضای بیمه اتومبیل در دوران شیوع کرونا اشاره کرد. این گزارش از تجمیع گزارشهای کارگروههای توسعه بیمههای زندگی، شبکه فروش و بازاریابی، بیمههای اتکائی، بیمه های مهندسی و انرژی و بیمههای باربری سندیکای بیمهگران ایران درباره آثار و شیوع بیماری کرونا بر رشتههای تخصصی آنها است.
۵- پیگیری نیاز اعضاء یک مجموعه خصوصا در مواقع بحرانهای اجتماعی،سیاسی و اقتصادی از مراجع ذیربط و حاکمیتی از جمله ویژگیهای یک سازمان و اتحادیه است که توسط مسئول مربوطه و بالاترین مقام صنفی آن مجموعه انجام میگردد. این مورد سبب افزایش حس اعتماد و شایستگی مدیر مجموعه در میان اعضاء می شود. همان طور که در گذشته هم دیدیم دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران با ارسال نامهای به وزیر وقت امور اقتصادی و دارایی از وی خواست تا وامهای کم بهره به دلیل شیوع ویروس کرونا در اختیار شبکه فروش صنعت بیمه قرار داده شود.
نقصهایی که با برنامهریزی و برگزاری جلسات و استفاده از متخصصین و نخبگان امر قابلیت ارتقاء تا مرحله مرتفع شدن دارد را به هیچعنوان نباید در زمره ناکارآمدی و انحصار قرار داد. با نگاهی به عملکرد سندیکای بیمهگران -که البته جای دارد تا بهتر از این در جهت پیشبرد اهداف برنامهریزی کرده و گام بردارند- متوجه میشویم که این سازمان سعی در بهبود شرایط در راستای اهداف و برنامهریزی آتی افق ۱۴۰۴ خود را دارد.