۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | 21:02
کد خبر : 93472

کارآفرین در جمع بهترین های بانکی ایران

کارآفرین دومین بانک در نسبت کفایت سرمایه

بررسی گزارش های ثبت شده بانکهای مختلف در سیستم های بورسی نشان می دهد که بانک کارآفرین دومین بانک در نسبت کفایت سرمایه در میان بانکهای کشور است.

به گزارش برداشت روز، نسبت کفایت سرمایه یا به عبارت دیگر Capital Adequacy Ratio از مهم‌ترین معیارهای ارزیابی وضعیت سلامت مالی بانک‌ها و ریسک نقدینگی و اعتباری است که از تقسیم سرمایه بانک (دولایه) بر دارایی‌‌‌های موزون‌شده براساس ریسک به دست می‌‌‌آید و نشان‌دهنده سطح ریسک و زیان قابل تحمل بانک است.

در حال حاضر بانک‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز حداقل نسبت ۸درصدی را برای بانک‌ها در نظر گرفته است. از میان بانک‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران، بانک‌خاورمیانه با نسبت کفایت سرمایه۱۲.۱۹ درصدی در جایگاه اول، بانک‌کارآفرین با نسبت ۱۱درصدی در جایگاه دوم و بانک‌پاسارگاد با نسبت ۱۰درصدی در جایگاه سوم قرار گرفته است. بانک‌سینا نیز با نسبت ۸درصدی حداقل‌‌‌های بانک‌مرکزی را رعایت کرده است.

سطح مناسب این نسبت توسط کمیته بال۳ (Basel III) به میزان حداقل ۸‌درصد تعیین شده که از سال ۲۰۲۰ این عدد با در نظر گرفتن حدود ۲.۵درصد Conservation Buffer به حداقل ۱۰.۵درصد افزایش پیدا کرده است. میانگین این نسبت در ایالات‌متحده آمریکا حدود۱۵.۲درصد بوده و آرژانتین با نسبت ۲۶.۷درصدی دارای بالاترین نسبت CAR است.

NPL کارآفرین ۳.۹ شد

همچنین بر اساس این گزارش یکی دیگر از معیارهای مهم در تعیین وضعیت سلامت بانک‌ها، نسبت تسهیلات غیر‌جاری به کل تسهیلات اعطایی (NPL)بانک است که هرچه این نسبت پایین‌‌‌تر باشد، به معنای سلامت بیشتر پرتفوی تسهیلات بانک است. به طور کلی اعداد زیر ۶‌درصد مناسب محسوب می‌‌‌شوند و در حال حاضر طبق اطلاعاتی که بانکها از نسبت تسهیلات غیرجاری به کل تسهیلات اعطایی خودیا همان NPL منتر کرده اند در سیستم بانکی کشور بانک‌های ‌خاورمیانه (با نسبت NPL کمتر از یک‌درصد)، کارآفرین،سینا و پست‌بانک بهترین وضعیت و بانک‌های صادرات، آینده، شهر و سرمایه بدترین وضعیت را دارا هستند.

گزارش های ارائه شده نشان می دهدNPL بانک کارآفرین تا پایان اسفند ماه به ۳.۹رصد رسیده است. قابل ذکر است که میانگین این نسبت در ایالات‌متحده آمریکا ۱.۳درصد و در ترکیه ۲.۹درصد است.

 

روابط عمومی بانک کارآفرین

 

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی