به گزارش برداشت روز، به نقل از بانک مرکزی، علی صالح آبادی،رئیس کل بانک مرکزی امروز پنج شنبه ۱۴ بهمن در دوازدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به زحمات کارکنان شعب عنوان کرد: زحمات و تلاشهای کارکنان در شعب بانکی بسیار زیاد است و انصافاً رؤسای شعب زحمات زیادی را به اقتضای شغلشان که همراه با ریسکها، استرس خاص خود است متحمل میشوند و آنها جز همکاران پرتلاش ما در شبکه بانکی تلقی میشوند.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: شعب خط مقدم شبکه بانکی در ارائه خدمت به مردم هستند و کارکنان و رؤسای ما در شعب در شبکه بانکی نقش بی بدیل و بسیار مهمی را در ارائه خدمات به عموم مردم دارند و حتماً باید تکریم شوند.
عالیترین مقام بانک مرکزی با تأکید بر لزوم رعایت مشتریمداری در بانکها گفت: همکاران شعب بانکی باید این موضوع را مدنظر قرار دهند. چراکه حفظ آبروی شبکه بانکی با کارکنان و شعب است که بیشترین تعامل را با مردم دارند. لذا ضمن قدردانی از فعالیتهای کارکنان شعب، به گونهای از فعالیتها مراقبت شود تا خدایی ناکرده نارضایتی مردم در خدمات که در چارچوب ضوابط و مقررات به مردم ارائه میشود، ایجاد نشود. چراکه نوع برخورد با ارباب رجوع بسیار مهم است و باید به این واسطه چهره فاخر نظام بانکی به مردم نشان داده شود.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در شبکه بانکی توجه به منابع و مصارف است، گفت: هر بانک منابع و مصارفی دارد. در صورتی که مصارف بر منابع فزونی یابد باعث کسری میشود و باید همکاران شعب نسبت به مدیریت نقدینگی بانک توجه کنند. نباید شعبهای بدون توجه به نقدینگی و منابع بانک تسهیلاتی را تصویب کند و بانک منابع لازم را نداشته باشند.
صالح آبادی افزود: البته بانکهایی که از نظر نقدینگی ناتراز هستند باید اموال مازاد را به فروش بگذارند و نقدینگی لازم را برای اعطای تسهیلات از این محل فراهم کنند؛ چراکه وظیفه شبکه بانکی سپردهگذاری وجوه است و در واقع بانک واسطه وجوه سپرده گذار و سپرده پذیر است و لذا اگر بانکها اموالی نیز دارند، نباید از وظیفه اصلیشان که همان واسطهگری وجوه است به این دلیل دور شوند.
رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از مواردی را که از شبکه بانکی انتظار میرود را نظارت بر مصرف تسهیلات عنوان کرد و گفت: نظارت بر مصرف تسهیلات باید به صورت جدی از سوی شعب بانکها دنبال شود. اخیراً مقام معظم رهبری دیداری با تولیدکنندگان و صنعتگران داشتند و به درستی بر این نکته تأکید کردند که در یک دهه اخیر نقدینگی رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و در همان حال رشد سرمایه و تولید ناخالص داخلی ما متناسب آن نبوده است؛ لذا این امر موجب ایجاد تورم شده است.
وی یادآور شد: از این منظر نظارت بر مصرف صحیح تسهیلات امری مهم تلقی میشود که بخشی از این نظارت از سوی شبکه بانکی است و بخشی دیگر وظیفه بانک مرکزی است که نظارت به صورت سیستمی اجرایی شود. لذا از سیاستها و اولویتهای اصلی دولت و بانک مرکزی هدایت منابع بانکی و اعتبارات به سمت تولید، خدمات و فعالیتهای مولد است. تأکید میکنم که این منابع باید به بخشهای مولد اقتصادی اختصاص یابد و نه بخشهای غیر مولد اقتصادی و سفته بازانه، مانند طلا و امثال آن.
صالح آبادی با بیان اینکه شبکه بانکی برای تقویت نیازمند افزایش سرمایه است، گفت: کفایت سرمایه بانکهای خصوصی و دولتی پایین است. اخیراً نیز مصوبهای درباره افزایش سرمایه بانکها داشتیم تا بتوانیم این امر تقویت شود.
رئیس کل بانک مرکزی در خصوص عملیات بازار باز یادآور شد: هدف از عملیات بازار این بوده است که بانکها در کوتاه مدت کمبود نقدینگی را از این محل جبران کنند. البته مقررات شورای پول و اعتبار بانکها را ملزم کرده است که ۳ درصد از داراییهای خود را به صورت اوراق مالی اسلامی نگهداری کنند.
به گفته صالح آبادی در اجرای سیاست احتیاطی کنترل رشد مقداری ترازنامهها، بانکها باید محدودههای تعیین شده که مصوب شورای پول و اعتبار نیز هست درباره رشد ترازنامه هایشان دقت نظر لازم را داشته باشند.
رئیس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید بر لزوم رعایت نرخ سود تسهیلات و سپرده از سوی شبکه بانکی عنوان کرد: این نکته از انتقادات همیشگی به شبکه بانکی بوده است. شعب باید مراقبت لازم را در این باره داشته باشند چراکه عدم رعایت نرخ سود در محدودههای مصوب شورای پول و اعتبار موجب ارجاع پرونده آن بانک به هیأت انتظامی میشود که اخیراً نیز پرونده چند بانک به هیأت انتظامی ارسال شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که عدم رعایت نرخ سود مصوب موجب ناترازی همان بانک میشود.
همچنین رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق دستگاههای خودپرداز شبکه بانکی تأکید کردند.
رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر لزوم اجرای تکالیف بودجهای توسط شبکه بانکی عنوان کرد: از جمله این موارد میتوان به حمایت از شرکتهای دانش بنیان، کوچک و متوسط، مسکن، وامهای خرد قرض الحسنه همچون تسهیلات ازدواج، خرید تضمینی گندم و حمایت از خانوارهای آسیب دیده از کرونا اشاره کرد که در این موارد انتظار میرود که بانکها منابع و نقدینگی خود را به گونهای تنظیم و قوانین را رعایت کنند که موجب نارضایتی مردم نشوند.
وی با بیان اینکه وامهای خرد مظهر حضور مردم در شعب بانکهاست، افزود: این موضوع باید به جد مدنظر شعب بانکها باشد، چراکه در بین تودههای مردم این امر بسیار مهم است. از این رو اجرای تکالیف قانونی باید به نحو مناسب انجام شود.
صالح آبادی با بیان اینکه از شعب بانکی انتظار میرود به جد مقررات و ضوابط را رعایت کنند، تصریح کرد: انتظار میرود که شبکه بانکی به مقررات پایبند باشد، البته در صورتی که مقررات ابلاغی مسائل و مشکلاتی را در اجرای مقررات موجب شود، میتوان آنها را برطرف کرد و شعب این موارد را به بانک مرکزی انتقال دهند.
وی افزود: در کارگروه تدوین مقررات که مقررات بانک مرکزی تصویب میشود درصددیم از خبرگان بانکی هم استفاده کنیم تا اینگونه از ظرفیت نخبگان و فعالان نظام بانکی استفاده شود تا مقررات بیگانه با اجرا نباشند. همچنین ضروری است در خود بانکها نیز کمیتههایی وجود داشته باشد که ساده سازی مقررات را برای شعب انجام دهد.
رئیس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه نظام بانکی جز نهادهای خدمت رسان مهم است، یادآور شد: این امر به گونهای است که مردم به صورت روزانه به بانکها مراجعه میکنند و حجم ارائه خدمات بانکی اعم از حضوری و الکترونیکی نیز در کشور بسیار بالاست. لذا ضروری است نوع برخورد با مشتریان به نحوی باشد که رضایتمندی عمومی را در پی داشته باشد.
همچنین صالح آبادی در خصوص وامهای خرد تأکید کرد: اخیراً درباره وامهای خرد مباحثی برای تسهیل آن وامهای خرد مطرح شد و ما نیز این نکته را به جد دنبال میکنیم. البته باید تأکید کنم که این امر به معنای سرفصل جدید و وام جدید نیست و در همان چارچوب ضوابط و مقررات فعلی است و تنها بحث در خصوص چگونگی ضمانت این وام هاست. ما باید وامهای خرد را برای مردم تسهیل کنیم، البته این امر باید به گونهای باشد که ریسک بانک بدون توجه به اعتبارسنجی مشتری افزایش نیابد.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: یکی از مسائلی که در دنیا نیز مورد توجه است اعتبارسنجی تسهیلات گیرنده است. مشتری که از رتبه اعتباری مناسبی برخوردار است در بخش وثایق و تضامین تسهیلات میتواند با سهولت بیشتری رفتار کرد. در بانک مرکزی بر روی آن در حال فعالیت هستیم و امیدواریم تا پایان سال بستهای درباره ارائه تسهیلات خرد با ارائه تضامین سهل تر و البته با رتبه اعتباری مناسب به شبکه بانکی ابلاغ کنیم. البته تجربه نشان داده است که برای مثال در یکی از بانکهای قرض الحسنه که وامهای خرد و با تضامین آسانتر ارائه میدهد، مشتریانی که از رتبه اعتباری مناسبتر و بالاتری برخوردارند؛ مجموع معوقاتشان کمتر از یک درصد است.
رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: بنابراین اگر بتوانیم با اعتبارسنجی مناسب مشتری، مشتری را خوب بشناسیم، میتوان با تضامین آسانتر تسهیلات بانکی را به مشتریان حائز شرایط و در چارچوب سرفصلهای موجود ارائه کرد. به این واسطه رضایت عمومی از شبکه بانکی افزایش مییابد و ریسک شبکه بانکی را کاهش میدهد.
وی در پایان افزود: افرادی که به عنوان رؤسای شعب انتخاب میشوند تبریک می گویم و درارائه خدمات به مردم موفق باشند و ما نیز در شبکه بانکی پشتیبان شما هستیم و از همکاران شعب که وظیفه خدمت رسانی را به مردم در شعب بانکی دنبال میکنند، قدردانی میکنیم.
فرشاد حیدری: نقش منابع انسانی در پیاده سازی راهبردها بی بدیل است
فرشاد حیدری، رئیس مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران نیز در «دوازدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکهای کشور» ضمن تبریک دهه فجر و گرامی داشت شهدای شبکه بانکی در دوره همه گیری ویروس کرونا تصریح کرد: با توجه به شرایط کرونایی ترجیح مؤسسه به منظور حفظ سلامت مدعوین نظر بر آن شد گه در نهایت همایش در زمان هرساله به صورت مجازی برگزار شود. این همایش ۱۲ سال است که به صورت منظم و سالیانه برگزار شده است.
حیدری با اشاره به «آموزش و توسعه منابع انسانی» به عنوان محور اصلی همایش گفت: ضرورت آموزش و توسعه منابع انسانی بر کسی پوشیده نیست و در عین حال یکی از بزرگترین مسایلدر نظام بانکی را تعیین اهداف، راهبردها، نظارت بر حسن اجرای راهبردها بدانیم، آنگاه کارکنان یکی از کلیدیترین موارد در این بین نقش کارکنان در پیشبرد راهبردها و نظارت بر حسن اجرا و تحقق اهداف است. لذا کارکنان باید دارای ویژگیهایی باشند که به واسطه آنها اهداف محقق شود.
رئیس مؤسسه آموزش عالی بانکداری ایران یادآور شد: نقش منابع انسانی در پیادهسازی راهبردها بی بدیل است
وی افزایش بهره وری را خط مقدم آموزش منابع انسانی دانست و عنوان کرد: بهره وری را منبع کارایی و اثربخشی است، لذا پس از جذب و استخدام منابع انسانی، به کارگیری و نگهداری از آنان حائز اهمیت است. البته باید تأکید کنم، در به کارگیری و توانمندسازی کارکنان، آموزش و ارتقای دانش و افزایش مهارت کارکنان ضروری است.
حیدری در ادامه افزود: نرخ بالای خروج کارکنان در سالهای ابتدایی خدمت است، لذا ضروری است، بانکها ضمن فراهم آوردن شرایطی برای حفظ انگیزه کارکنان، ملاحظات مرتبط با حقوق و دستمزد و حفظ شرایط رقابتی از خروج این افراد تحصیلکرده جلوگیری کنند و در بلندمدت از این ناحیه آسیبی به نظام بانکی از نظر منابع انسانی وارد نشود.
لازم به ذکر است دوازدهمین دوره گردهمایی رؤسای موفق شعب بانکها و مؤسسات اعتباری کشور با عنوان «آموزش و توسعه منابع انسانی شعب» روز پنجشنبه مورخ ۱۴ بهمن ماه سال جاری به صورت آنلاین برگزار میشود.
این همایش با توجه به نقش مهم رؤسای موفق شعب در موفقیت و پیشبرد استراتژیها، اهداف عملیاتی بانکها و مؤسسات در نیل به اهداف نهایی سیاستگذار پولی و بانکی، همه ساله توسط مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران با هدف انتقال تجربیات و مهارتهای علمی رؤسای شعب و همچنین با هدف قدردانی و تکریم از مدیریت شعب بانکها و مؤسسات اعتباری به عنوان ارزشمندترین دارایی آنها برگزار میشود. تقویت مهارتهای موردنیاز رؤسای شعب، بحث و تبادل نظر میان رؤسای شعب نیز از دیگر اهدافی هستند که از برگزاری این گردهمایی دنبال میشوند.
در پایان این همایش ضمن گرامیداشت یاد و خاطره کارکنان شبکه بانکی که در اثر شیوع ویروس کرونا جان باختند، از رؤسای موفق برگزیده شعب بانکی تقدیر به عمل آمد.