۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | 19:21
کد خبر : 79969

مدیرعامل فولاد مبارکه در جلسه کمیته مدیریت این شرکت:

فولاد مبارکه به‌منظور تسریع در روند پروژه‌ها، با نگاه حمایتی با پیمانکاران خود تعامل می‌کند

محمدیاسر طیب‌نیا در جلسه کمیته مدیریت شرکت فولاد مبارکه گفت: برای تسریع در روند پروژه‌های جاری فولاد مبارکه باید از پیمانکاران حمایت کنیم تا این پروژه‌ها به‌درستی و به‌موقع انجام شوند.

به گزارش برداشت روز، محمدیاسر طیب‌نیا در جلسه کمیته مدیریت شرکت فولاد مبارکه گفت: برای تسریع در روند پروژه‌های جاری فولاد مبارکه باید از پیمانکاران حمایت کنیم تا این پروژه‌ها به‌درستی و به‌موقع انجام شوند.

وی در ادامه افزود: اگر از پیمانکاران حمایت نشود، هیچ پروژه‌ای به‌درستی انجام نمی‌شود و معاونت خرید فولاد مبارکه در این راستا باید زبان گویای پیمانکاران این شرکت باشد و البته پیمانکار هم باید کار خود را به‌خوبی انجام دهد.

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه نباید میان پیمانکاران شرکت تفاوتی قائل شد، خاطرنشان کرد: نظام ایمنی شرکت به‌گونه‌ای است که هر شخصی وارد آن می‌شود، ملزم به رعایت آن است و هنگامی که در فولاد مبارکه حادثه‌ای رخ دهد، فرقی ندارد که شخص حادثه‌دیده از نیروهای رسمی یا پیمانکار باشد و مدیران نیز باید به این موضوع توجه داشته باشند که تفاوتی بین نیروی رسمی و پیمانی وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به آمارهای ارائه‌شده در خصوص شاخص‌های کیفی واحدهای مختلف شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: مدیران واحدهای مختلف باید دلایل نوسانات کیفیت محصولات را اعلام کنند؛ نکته مهم در شرایط کنونی با توجه به کاهش میزان تولید، پیش‌بینی فضای انبارش مواد اولیه حتی بیش‌ازحد نیاز، تغییر جانمایی‌ها، جابه‌جایی‌ها و… است.

طیب‌نیا با اشاره به گزارش ارائه‌شده مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: در این گزارش به موارد مهمی ازجمله روند درآمد حاصل از کاهش ضایعات اشاره شد که لازم است گزارش دقیق‌تری با ریالی کردن اعداد و ارقام ارائه شود. توجه به درآمدهای ازدست‌رفته یا حتی درآمدهای ازدست‌نرفته (درآمدهایی که خارج از فرایند یا نسبت به روند قبلی به دست آمده است) از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای اجرای طرح نورد گرم ۲ نباید زمان را از دست دهیم

وی با بیان اینکه پروژه‌های توسعه نورد گرم در فولاد مبارکه بسیار مهم است، عنوان داشت: برای راه‌اندازی و اجرای طرح نورد گرم شماره ۲ فولاد مبارکه نباید زمان را از دست دهیم و به همین منظور حداقل تا ۳ سال آینده این خط باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد؛ همچنین فرسودگی تجهیزات ناحیه نورد گرم فولاد مبارکه موضوعی جدی است و پیش از وقوع هرگونه بحران باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: هنگامی که صحبت از اصلاح روندها به میان می‌آید، به هیچ عنوان پیدا کردن مقصر موضوعیت ندارد، بلکه باید به دنبال رفع موانع و مشکلات بود؛ نباید واهمه‌ای از حمایت کردن از پیمانکاران داشته باشیم، چراکه پیمانکار جزوی از ماست و قرار است با همکاری او پروژه‌ای به ثمر برسد؛ بنابراین در انتخاب پیمانکار سخت‌گیری معقول داشته باشید، پیمانکار خوب انتخاب کنید و سپس از آن حمایت کنید.

بهبود فرایندها با ارائه پیشنهادها محقق می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: تغییر برخی از فرایندهای معاونت خرید شرکت فولاد مبارکه به دلیل مربوط بودن آن به شرایط بیرونی یا آیین‌نامه‌ها عملا امکان‌پذیر نیست؛ این در حالی است که گاهی می‌توانیم فرایندها را بهبود ببخشیم که این مستلزم پیشنهاد خود همکاران است.

طیب‌نیا یادآور شد: باید به این موضوع توجه داشت که اگر به‌طور مثال روند فرایند خریدی در فولاد مبارکه طولانی‌تر از حد معمول پیش‌بینی شد، باید این موضوع به‌صورت ماهیانه به مدیر مربوطه گزارش داده شود تا مدیران بتوانند برای جلوگیری از مشکلات برنامه‌ریزی کنند.

ضرورت پیش‌بینی برای فروش و صادرات محصولات

وی متذکر شد: موانع و مشکلات فراسازمانی که رفع آن از حوزه اختیارات معاونین و مدیران خارج است نیز باید به بنده گزارش داده شود تا شخصا پیگیری کنم؛ در همین راستا نیز موضوعاتی از قبیل ایجاد مسیر سبز گمرکی، ضمانت‌نامه کلی، بهبود تأییدات اداره استاندارد و… از گمرک پیگیری شده و قول مساعد برای رفع این مشکل اخذ شده است.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به دغدغه‌های مرتبط با معاونت فروش این شرکت گفت: برای موضوع فروش محصولات باید سناریوهای مختلفی برای آینده در نظر بگیریم؛ وضعیت بازار صادرات با توجه به قیمت‌های جهانی مساعد نیست و به همین دلیل باید پیش‌بینی‌های لازم برای به‌کارگیری سناریوهای موردنیاز انجام گیرد.

حوزه معدن برای فولاد مبارکه حوزه استراتژیکی است

وی با اشاره به مصرف قراضه در فولاد مبارکه افزود: در قسمتی از گزارش‌های ارائه‌شده جلسه امروز، عنوان شد که استفاده از قراضه موجب کاهش سود شرکت خواهد شد؛ در پاسخ به این موضوع باید گفت که وقتی آهن اسفنجی موجود باشد، این موضوع صدق می‌کند، اما وقتی آهن اسفنجی موجود نباشد، ممکن است تا ۱۵ درصد نیز از قراضه مصرف کنیم.

طیب‌نیا در پایان بیان داشت: البته باید این موضوع را نیز بررسی کرد که اگر آهن اسفنجی موجود نبود، علی‌رغم کاهش راندمان چه میزان سود اضافه می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد؛ در مورد موضوع معدن نیز باید بگویم که این حوزه نیز یکی از حوزه‌های سودآور و استراتژیک برای مجموعه فولاد مبارکه است.

مأموریت فولاد مبارکه برای تحقق انتظار بازار با تولید محصول باکیفیت

محمد ناظمی هرندی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: اولین شنبه هر ماه جلسه کمیته مدیریت برگزار می‌شود که فلسفه برگزاری آن را همه همکاران می‌دانند. البته در ماه گذشته به خاطر برنامه‌های فشرده مربوط به ارزیابی تعالی سازمانی این جلسه برگزار نشد که در این فاصله برخی از همکاران به جمع مدیران فولاد مبارکه اضافه شدند.

وی افزود: این جلسه به یکپارچگی ارکان سازمان کمک زیادی می‌کند، معاونینی که در جلسه ارزیابی تعالی سازمانی معیار رهبری بودند، متوجه این موضوع شدند که یکی از مواردی که ارزیاب آن را بررسی کرد این بود که رهبرهای سازمان از همه حوزه‌هایی که سازمان درگیر آن است اطلاع داشته باشند.

معاون تکنولوژی شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه سازمانی مشخصی داریم، ولی فراتر از آن همه ما تیمی هستیم که قرار است فولاد مبارکه را رهبری کنیم؛ در این جلسات و گزارش‌ها به برخی از موضوعات مانند ایمنی، کیفیت، گزارش‌های تولید و… به‌صورت خاص توجه شده که در این بین، فرایند گزارش‌دهی مدیران نواحی را احیا کردیم. نباید فراموش کنیم که همه ما کنار هم هستیم تا مأموریت فولاد مبارکه برای تولید محصول مورد انتظار بازار محقق شود و این فرایند مبنای بحث‌های ماست.

تأثیر محدودیت‌های گاز و برق در فروش و بازاریابی محصولات

طهمورث جوانبخت معاون فروش و بازاریابی شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه گفت: بیشترین درخواست مشتریان فولاد مبارکه برای خرید تختال است و با توجه به اینکه نوردها طبق برنامه تولید داشته‌اند، آمار فروش هم در تختال کاهش نشان داده است. محدودیت‌های ناشی از برق نیز در آمارهای فروش تأثیرگذار بوده است.

جوانبخت ادامه داد: درآمد حاصل از فروش ۱۰ ماهه در بازار داخل ۱۰۹ درصد رشد نسبت به ۱۰ ماهه ۹۹ و ۳۴ درصد رشد نسبت به برنامه ۱۴۰۰ داشته و در برنامه صادرات ۷۶ درصد نسبت به ۱۰‌ماهه ۹۹ و ۳۰ درصد نسبت به برنامه ۱۴۰۰ رشد داریم.

وی افزود: در حوزه فروش داخلی رکودی در بازار داخلی وجود دارد و موضوع ارز و پیش‌بینی کاهش قیمت ارز بر این موضوع تأثیر گذاشته است؛ چالش دیگر تغییر ناگهانی برنامه‌های تولید است که ناشی از محدودیت‌های برق و گاز بوده و در نتیجه برای بازاریابی محصولات، مشکلاتی به وجود آورده است.

فولاد مبارکه مورد اقبال همه سهام‌داران خود بوده است

حامدحسین ولی‌بیک معاون اقتصادی و مالی شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: هزینه‌های عملیاتی فولاد مبارکه در سال جاری حدود ۲ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های مالی هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی افزود: فولاد مبارکه مورد اقبال همه سهام‌داران بوده چراکه موضوع دیگر بازده نقدی نبوده، بلکه بازده قیمتی بوده و فولاد مبارکه دچار کمترین نوسانات قیمت بوده که این موضوع به دلیل افزایش سرمایه بوده است.

احمد یوسف‌زاده معاون توسعه شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه بیان داشت: در بحث توسعه ۲ محور اصلی وجود دارد؛ اول کارهای موجود و دوم بازنگری فرایندها به‌صورت چابک که بتوانیم از این به بعد پروژه‌ها را سریع‌تر پیش ببریم و به دنبال تغییر شرایط باشیم.

حسین مدرسی‌فر مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه در ادامه این جلسه با اشاره به کاهش میزان حوادث کاری در این شرکت گفت: امیدواریم در برنامه سوم که از سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود با تغییر رویکرد زیاد، بتوانیم مأموریت‌های خود را که به فعالیت زیادی برای حصول نتیجه نیاز دارد به‌خوبی انجام دهیم تا در مورد بروز حادثه دغدغه‌ای نداشته باشیم. یکی از برنامه‌هایی که داریم برنامه تغییر رویکرد در مورد ایمنی پیمانکاران است تا وضعیت ایمنی در این حوزه نیز وضعیت بهتری برسد.

علیرضا کی‌یگانه، مدیر واحد کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه گفت: از آبان‌ماه سال جاری در ناحیه فولادسازی شرکت فولاد مبارکه ضایعات و قراضه‌ها افزایش پیدا کرده و در نواحی نورد گرم و نورد سرد نیز به همین صورت بوده است؛ رشد کیفی در ناحیه نورد سرد فولاد مبارکه قابل‌قبول است؛ البته همه عملکردها نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

تحقق بیش از ۹۶ درصدی برنامه تولید در ناحیه فولادسازی

قاسم خوشدل‌پور مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه گفت: براساس برنامه، باید ۵ میلیون و ۹۲۰ هزار تن تولید می‌شد که با تولید دی‌ماه به عدد ۵ میلیون ۷۷۰ هزار تن رسیدیم که ۹۶٫۶ درصد تولید محقق شده است.

وی با اشاره به کاهش تولید فولاد مبارکه در تیرماه و خردادماه سال جاری به دلیل اعمال محدودیت‌های انرژی افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای مقابله با محدودیت‌های تولید فولاد مبارکه در فصل زمستان با درایت مدیرعامل، معاونین و مدیران این شرکت صورت گرفت , امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم میزان تولید را به ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن برسانیم.

مدیر ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اشاره به ثبت ۷ رکورد در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: ثبت رکورد روزانه ۱۵۰ ذوب و رکورد ماهیانه ۷۱۲ هزار تن فولاد در سال جاری بسیار قابل‌توجه بود.

ابراز امیدواری برای افزایش تولید ورق گرم در فولاد مبارکه

علی حاجیان‌نژاد مدیر ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه گفت: تولید ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه در دی‌ماه سال جاری به ۴ میلیون و ۲۱۰ هزار تن رسید و امیدواریم تا ۲ ماه آینده طبق برنامه به ۵ میلیون تن برسد.

وی با اشاره به چالش‌های تولید در ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: میکس تولید یکی از چالش‌های ناحیه نورد گرم است؛ هرچند سفارش ضخامت‌های پایین در ماه‌های گذشته کم شده، ولی متوسط عرض کاهش پیدا کرده که این روند تولید نورد گرم را با مشکل مواجه کرده است.

افزایش تولید ورق رنگی برای رفع نیاز تولیدکنندگان لوازم‌خانگی کشور

بهزاد بهادرانی مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه در ادامه این جلسه اظهار داشت: برنامه تولید ۹ ماهه در ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه، یک میلیون و ۳۷۶ هزار تن بوده که خوشبختانه یک میلیون و ۴۰۵ هزار تن و بیش‌ازحد انتظار محقق شده است.

وی با اشاره به برنامه تولید ۸۸ هزار تن ورق رنگی در فولاد مبارکه افزود: خوشبختانه در سال جاری توانستیم ۸۹ هزار تن ورق رنگی در فولاد مبارکه تولید کنیم؛ همچنین

محصول قلع‌اندود را به میزان ۸۳ هزار تن تولید کنیم.

مدیر ناحیه نورد سرد شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: برای رفع نیاز صنعت لوازم‌خانگی کشور، ۵ هزار و ۵۰ تن تولید محصول موردنیاز این صنعت را تولید کردیم که با اجرای طرح‌های توسعه می‌توانیم در تیرماه سال آینده، تولید ماهیانه ورق رنگی را به ۲ هزار تن برسانیم.

تأمین مواد اولیه چالش پیش روی فولاد سبا

خلیلیان مدیر برنامه‌ریزی خرید مجتمع فولاد سبا نیز گفت: چالش تأمین مواد اولیه در فولاد سبا یکی از مشکلات و موانع تولید است؛ یکی دیگر از چالش‌های فولاد سبا موضوع آب است که امسال منبع مطمئنی نداشتیم و ورودی آب از زاینده‌رود نیز صفر بوده است. موضوع گاز و برق هم از دیگر چالش‌های پیش روی ماست.

مدیر برنامه‌ریزی خرید فولاد سبا با بیان اینکه دو گرید جدید در دی‌ماه در مجتمع فولاد سبا تولید شده است، افزود: یکی از این گریدها، ورق کورتن با ضخامت ۲ میلی‌متر برای ساخت کانتینرهای دریایی است؛ ورق دیگر برای بویلرها و ظروف تحت‌فشار استفاده می‌شود که هر ۲ محصول بسیار استراتژیک هستند.

افزایش بانک اطلاعاتی تأمین‌کنندگان

علی‌یار عراقی مدیر برنامه‌ریزی خرید شرکت فولاد مبارکه گفت: مدیریت درخواست‌های خرید نخستین چالش واحد برنامه‌ریزی خرید شرکت فولاد مبارکه است که در راستای رفع این چالش، راهکارهایی همچون تجمیع درخواست خرید، افزایش درخواست‌های قرارداد باز و ایجاد امکان قرارداد بلندمدت پیشنهاد می‌شود.

وی افزود: زمان خرید داخلی در شرکت فولاد مبارکه به ۵۰ روز کاهش یافته، اما از نظر زمان خرید خارجی، با چالش‌هایی در حوزه ثبت سفارش و سامانه وزارت صمت مواجه هستیم؛ وقتی کالایی با قیمت بالا تأمین می‌شود، مدیریت الگوی مصرف باید مطرح شود.

مدیر برنامه‌ریزی خرید شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: با رویکرد ارزیابی و توانمندسازی تأمین‌کنندگان، اقداماتی در معاونت خرید انجام شده که یکی از آن‌ها افزایش بانک اطلاعاتی تأمین‌کنندگان است؛ فراخوان‌های عمومی در ماه گذشته در زمینه خدمت برای حدود ۷۶ دسته از خدمات انجام‌ شده و در ماه جاری نیز فراخوانی در زمینه‌های قطعات یدکی در دستور کار خواهد بود.

تأمین ۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن

محمدمهدی روانفر مدیر فرآوری مواد معدنی شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت: طی ۱۸ ماه گذشته، حدود ۷۰ میلیون تن سنگ‌آهن برای فولاد مبارکه تأمین شده است؛ همچنین در حوزه فراوری مواد معدنی از ماه‌های پایانی سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، حدود یک میلیون تن کنسانتره تبدیلی یعنی خرید سنگ‌آهن، بارگیری و تبدیل آن به کنسانتره حاصل‌شده که بهای تمام‌شده آن کم‌تر از ۱۵ درصد بوده است.

وی افزود: بهای تمام‌شده کنسانتره از فرایند تبدیلی حدود ۵ درصد با قیمت کنسانتره حاصل از فرایند بازرگانی تفاضل قیمت دارد که با توجه به این حجم از خرید می‌تواند چیزی حدود ۷۰۰ تا هزار میلیارد تومان تفاوت بهای تمام‌شده باشد.

 

روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی