به گزارش برداشت روز، در سالهای اخیر و با پیشرفت تکنولوژی مفاهیم نوینی در بانکداری به وجود آمد و شیوه ارائه خدمات در جهان را با تغییرات شگرفی روبرو کرد. بانکها برای اینکه بتوانند در بازار مالی از مزیت رقابتی بهرهمند گردند لازم است علاوه بر سازگاری خود با شرایط جدید، پذیرای فناوریهای نوین نیز باشند. امروزه یکی از ملاکهای اصلی رقابت بین بانکها میزان ارائه خدمات غیرحضوری در بستر دیجیتال و با بهرهمندی از متدهای دانشبنیان بر پایه فناوری اطلاعات، مشتری محوری متنوع، سریع و کم هزینه است و نئوبانک مفهومی است که این ویژگیها را پوشش میدهد.
مفهوم “نئوبانک” از سال ۲۰۱۰ در جهان گسترش یافت و به بانکی اشاره دارد که نسل نوین بانکداری بوده و مکان فیزیکی برای فعالیت آنها وجود ندارد. همچنین، با زیرساختهای کاملاً سیار و دیجیتال و با پشتیبانی آنلاین ۲۴ ساعته به مشتریان خدمات ارائه میدهند. این بانکها با سادهسازی فرآیندهای مالی ارائه سرویسهای متنوع و بهبود تجربه مشتری بانکداری سنتی را به چالش میکشد. بانک در عین نزدیکی و شباهت با بانک دیجیتال و بانک مجازی کاملاً یکی نیست و اگرچه گاهی این واژهها به جای یکدیگر استفاده میشود تفاوت اصلی در نحوه اخذ مجوز و همچنین استراتژیها و مدل کسبوکارها در ورود به بازار است. چنانچه دیجیتال بانکها غالباً به پشتوانه بانک بزرگ و سنتی فعالیت میکنند ولی نئوبانکها مبتنی بر فینتک و استارتاپ هستند.
نئوبانکها علاوه بر اینکه توانایی راهاندازی و توسعه را دارند با صرفهجویی در زمان و هزینه و تاکید بر جلب رضایت و اعتماد مشتریان خدمات و سرویسهای نوآورانه متعددی را با پشتیبانی ۲۴ ساعته و آنلاین ارائه و میتوانند به ارتباط و اتصال گستردهتر بانکهای جهانی منجر شوند و از طریق صدور کارتهای اعتباری و قابل شارژ نظیر مسترکارت باعث تسهیل حمل و نقل پول و ارزهای رایج گردند. همچنین، ازآنجاییکه توسعه اقتصادی و عملکرد مالی هر کشور همواره وظیفه اساسی آن کشور بوده این مهم با بهرهبرداری از ظرفیت فناوری میتواند به جذب بیشتر گردشگران خارجی خصوصاً گردشگران سلامت که به دلیل هزینه پایین عملهای پزشکی و زیبایی به ایران مراجعه میکند کمک شایانی کرده و در شرایط بحرانی کنونی باعث رشد اقتصادی گردند.
“نئوبانک فراز” مفهومی فراتر از بانکداری دیجیتال
بانک ایران زمین به عنوان بانک پیشرو در حوزه بانکداری دیجیتال به حساب میآید که فرآیند پرداخت تسهیلات در آن از مدتها قبل به صورت صد در صد دیجیتال صورت میگرفت که در آن به مراجعه حضوری و فیزیکی نیاز نبود.
ایران زمین اولین بانک تمام دیجیتال کشور برای عامه مردم بوده و اقبال عموم برای عدم مراجعه حضوری به شعب و دریافت خدمات آسان و ارزان این بانک در راستای ارائه خدمات الکترونیک به مشتریان بوده است که سامانه افتتاح حساب آنلاین و ارسال کارت بانکی را در آدرس تعیین شده توسط مشتری تنها بخشی از فعالیتهای بانک ایران زمین برای نزدیک شدن به بانکداری بدون شعبه است.
فرهاد اینالوئی، معاون فناوری بانک ایران زمین در این خصوص بیان کرد: بانک ایران زمین اولین بانک دیجیتالی کشور است. این بانک آمادگی کامل را دارد تا خدمات مورد نیاز نئوبانکی را در اختیار کسب و کارهایی که قصد راهاندازی این نوع بانک را دارند، قرار دهد. در اینجا نکتهای که لازم است به آن دقت شود این است؛ نئوبانک را باید صنعت ایجاد کند نه بانک. نئوبانک از سوی صنعت به سمت بانکداری حرکت میکند و ما میتوانیم زیرساختهای نئوبانک را به بخش صنعت ارائه دهیم که در این زمینه پیشرفتهای قابل توجهی داشتهایم.
معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در ادامه گفت: نام نئوبانک ایران زمین “فراز” است که در اوایل بهمن ماه از آن رونمایی میشود. شرکتهایی که با انبوهی از مشتریان روبرو هستند، درخواست این خدمات را داشته و ما پس از بررسی های لازم این خدمات را در اختیار آنها قرار خواهیم داد. بانک ایران زمین همواره به دنبال عملیاتی سازی بانکداری دیجیتالی مبتنی بر پلتفرم یا همان Bank As A Platform (BAAP) بوده تا علاوه بر رفع نیازها و درخواستهای مشتریان خود، در مسیر تحول دیجیتال به معنای واقعی گام بردارد.
اینالوئی درباره گستردگی خدمات “فراز ” خاطرنشان کرد: فراز بخشهای زیادی دارد، امنی چنل (Omni channel) ، بوم، کانتینر، کانالهای ارتباطی، مرکز تماس دیجیتال، شعبه دیجیتال، باشگاه مشتریان دیجیتال و دیگر امکانات را شامل شده و میتواند همه این امکانات را در اختیار دیگر متقاضیان نیز قرار دهد.
در سالهای اخیر با توسعه گردش پول نامتمرکز و فناوری بلاکچین تمایل به سرمایهگذاری و استفاده از رمزارزها و ارزهای دیجیتال خصوصا در میان نسل جوان افزایش یافته که این امر میتواند به وسیله نئو بانکها و در چارچوب قوانین و مکانیسمهای نظارتی صورت پذیرد. به طور کلی بانک مجازی بانک حداقل هزینهها بوده و علاوه بر اینکه برای مشتری دارای سودآوری است، برای صاحبان بانک و نئوبانک یک فرصت دو سر برد را رقم میزند و در عین حال بر جلب رضایت مشتریان در افزایش شاخص درآمدی و دستیابی به حاشیه سود مطمئن بانکها و موسسات مالی و رشد اقتصادی کشور موثر است.