به گزارش برداشت روز، مجید کیانپور، مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در نشست خبری پنجمین نمایشگاه بین المللی حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته ضمن تبریک هفته حملونقل و روز راهدار و حملونقل گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ۶۷ سال قدمت دارد و همواره تلاش داشته در کنترل کیفیت پروژههای زیرساختی و عمرانی کشور نقش بیبدیلی را ایفا کند.
وی افزود: با توجه به ظرفیت این آزمایشگاه و دارا بودن حدود ۱۰۲۰ واحد محلی به صورت فعال و غیر فعال و شعبههای محلی، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک حدود ۲۳ درصد از بازار ژئوتکنیک کشور را در اختیار دارد و به بیش از ۳۷ دستگاه اجرایی خدمترسانی میکند. این آزمایشگاه قراردادهایی را در بخش کنترل کیفیت و در پروژههای زیرساختی کشور با نهادهای مختلف، خصوصا وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت صمت منعقد کرده و همکاری مداوم و خوبی با این نهادها داشته و دارد.
وی ادامه داد: آزمایشگاه حدود ۵۶۰ آزمایش مختلف را در تمام پروژه ها انجام میدهد و بنا داریم این تعداد را تا پایان سال به ۶۰۰ آزمایش برسانیم. به مناسبت هفته حملونقل نیز حدودا ۱۶ مورد آزمایش جدید به سبد خدمات ازمایشگاه فنی و مکانیک خاک اضافه شده است. این مساله برای کارفرمایان اطمینان خاطر به وجود میآورد که با مراجعه به آزمایشگاه میتوانند به تنوع خدمات دسترسی پیدا کنند.
کیانپور با اشاره به نقشآفرینی آزمایشگاه در ارائه آموزشهای تخصصی به متخصصان نهادهای مختلف و مهندسان ناظر پروژهها افزود: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک علاوه بر آزمایشهای مرسوم، آزمایشهای غیر مخرب را نیز با استفاده از تکنولوژی روز و منحصر به فردی که در اختیار دارد، در دستور قرار داده که در نوع خود کم نظیر است.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به مشارکت این آزمایشگاه در نگهداری زیرساختهای کشور گفت: آزمایشگاه برای پایین آوردن هزینه نگهداری، تعمیر و مرمت و بهسازی شریان های اصلی کشور با همکاری سازمان راهداری و شرکت ساخت و توسعه زیرساختهای حملونقل کشور سالانه حدود ۷۰ تا ۷۲ هزار کیلومتر را به وسیله دستگاههای پیشرفته و در قالب پروژه نگهداری راهها پیمایش میکند تا اقتصادی ترین حالت را برای نگهداری راهها و شریانهای اصلی کشور را شناسایی کرده و در اختیار دستگاههای اجرایی کشور قرار دهد. همچنین امسال حدود ۴۰ هزار کیلومتر پیمایش در جادههای فرعی با کارفرمایی سازمان راهداری برنامه ریزی شده و تلاش بر این است که بهینه ترین حالت برای نگهداری راههای اصلی و فرعی کشور شناسایی شود.
وی افزود: سامانه نگهداری و برنامهریزی برای پل ها و تونلها نیز راهاندازی شده است که در این سامانه پلها و دهانههای مختلف شناسایی و در سامانه ثبت میشود و سپس نوع و شرایط نگهداری بهینه آنها به کارفرماها ارائه میشود.
کیانپور ادامه داد: همچنین برای نگهداری ساختمانها، تاسیسات و ابنیه دولتی با دستگاههای مختلف خصوصا نهادهایی مانند وزارت بهداشت، وزارت صمت و شرکت فرودگاه ها و … همکاری داریم و تلاش میکنیم با پیشنهاد راهکار بهینه نگهداری عمر پروژهها را افزایش دهیم.
مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به آمادگی این نهاد برای نقش آفرینی در نهضت ملی مسکن گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با داشتن بیش از ۱۰۲۰ واحد محلی به صورت فعال و غیر فعال و شعبه ها آماده است در کنترل کیفی پروژه ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال نقش آفرینی کند.
پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی