به گزارش برداشت روز، به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا): رئیسکل بیمه مرکزی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار شادا و در تشریح اقدامات انجام شده توسط بیمه مرکزی در صد روز نخست استقرار دولت سیزدهم گفت: طبیعی است وقتی که دولت جدید و تازه نفسی مستقر میشود، مردم از ریاست محترم جمهور، آقای رئیسی، انتظاراتی داشته باشند، ما هم وظیفه خودمان میدانیم که بهعنوان مسئولین کشور در بخش خودمان با توان مضاعف و با انگیزه بیشتر مشکلات، مسائل و موضوعات محوری را پیگیری کنیم تا به نتایج بهتری برسیم.
دکتر سلیمانی با بیان اینکه صنعت بیمه در همین ۱۰۰ روز اول دوره ریاست جمهوری جناب آقای رئیسی، کارهای خوب، قابلقبول و قابل ارائهای انجام داده است، گفت: یکی از مهمترین کارهایی که صنعت بیمه در این مدت انجام داده است، بیشتر شدن ارتباط صنعت بیمه با بازار سرمایه بود، که شامل خرید سهام و مهمتر از آن خرید اوراق بدهی است که دولت در بازار سرمایه عرضه کرده بود.
وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم بازدهی بالاتری ایجاد کنیم، بخشی از سپردههای بانکی و نقدینگی مازادی را که داشتیم، در بازار سرمایه و اوراق بدهی دولت که با نرخ مناسبتری هم عرضهشده بود، سرمایهگذاری کرده ایم و تا الآن هم حدود ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از این اوراق در صنعت بیمه خریداری شده و امیدواریم این اتفاق ادامهدار باشد تا هم سود بیشتری عاید شرکتهای بیمه شود و هم مانعی برای ایجاد تورم باشد.
رئیسکل بیمه مرکزی با اشاره به تقویت حاکمیت شرکتی در مجموعه صنعت بیمه و در خود بیمه مرکزی در این مدت ۱۰۰ روز، تصریح کرد: ما به طور جدی کمیته های حاکمیت شرکتی در بیمه مرکزی را برای نظارت بیشتر و کنترل داخلی تقویت کرده ایم و حتی جلسات کمیته که برگزار میشود و تصمیماتی که گرفته میشود، بیشتر رصد شده و دنبال میشود.
وی با تأکید بر اینکه همه شرکتها باید ذخیره ریاضی بیمه زندگی را کاملاً جداگانه در صورتهای مالی خود محاسبه کنند، افزود: بهعنوان مقام ناظر، با پیگیریهایی که انجام شد و با دقتی که به کار گرفته شد توانستیم این مبالغ را که بهنوعی یک سرمایهگذاری بلند مدت به شمار می رود، شناسایی و آن را از بقیه مبالغ حق بیمهای که دریافت میشود، جدا کنیم.
دکتر سلیمانی در ادامه و در تشریح فعالیتهای موفق بیمه مرکزی در این صد روز، به اتفاقاتی که برای تسهیل فضای کسب وکار در صنعت بیمه رخ داده است، اشاره کرد و گفت: در بحث کارگزاریها، نمایندگیها و حتی بازار یابان دنبال این هستیم که از امضای طلایی پرهیز شود و امور به صورت عادی و خیلی روان پیش برود و مجوزها بدون نیاز به حضور متقاضی صادر شود.
رئیسکل بیمه مرکزی در ادامه به پررنگتر شدن نقش صنعت بیمه در مبارزه با قاچاق کالا در این مدت اشاره کرد و اظهار داشت: ازآنجا که خیلی از کالاهایی که وارد کشور میشود و یا در داخل کشور حمل و نقل میگردد، اکثراً بیمه میشود و در اکثر شرکتهای حملونقل، کشتیها و … مجبور هستند برای حفظ سرمایه خودشان، کالایشان را بیمه کنند، صنعت بیمه نقش مؤثری در تشخیص کالای قاچاق دارد.
وی افزود: با برنامهریزیها و تلاشهایی که صورت گرفت، توانستیم به سامانه جامع تجارت وصل شویم و با کنترل مواردی ازجمله اینکه کالا طبق قانون واردشده است یا خیر، و یا طبق مقررات کشور حمل و به محل توزیع تحول داده میشود یا خیر، قوانین و آییننامهها رعایت شدهاند یا خیر، محمولههای مشکوک را شناسایی و مانع بیمه شدن آنها شدیم که این اتفاق، نقش مهم صنعت بیمه را در جلوگیری از قاچاق کالا نشان میدهد.
دکتر سلیمانی با یادآوری اقدامات بیمه مرکزی در راستای صدور بیمهنامههای دیجیتال در سطح کل کشور در قالب کد یکتا، گفت: مدعی هستیم که در این ۱۰۰ روز، کلیه بیمهنامههای کشور ازجمله بیمههای شخص ثالث، بیمههای حملو نقل، بیمههای آتشسوزی و … به صورت الکترونیک و با کد یکتا صادر میشود و در ماههای آینده در بخش بیمه زندگی و بیمه درمان تکمیلی نیز همین اتفاق رقم خواهد خورد.
وی با اشاره به اجلاس اکو که این هفته به میزبانی ایران برگزار خواهد شد، افزود: مجموعه صنعت بیمه در دو ماه گذشته، مقدمات و کارهای بسیاری انجام داده است تا برای اجلاس این هفته که مجموعهای از کشورهای عضو اکو در خصوص بیمه و مدیریت بحران در آن گرد هم میآیند، آماده باشد.
رئیسکل بیمه مرکزی در تشریح خدمات این صنعت به مناطق آسیب دیده از حوادث طبیعی نیز گفت: همانطور که میدانید، یکی از بلایایی که در ۱۰۰ روز گذشته رخ داد، زلزلهای بود که در جنوب ایران اتفاق افتاد و بلافاصله همکاران ما در صنعت بیمه در استان هرمزگان در مناطق آسیب دیده مستقر شدند و بعد از بررسیها و ارزیابیهای لازم پروندههایی تشکیل دادند که درنهایت تعهدات صنعت بیمه در این زمینه در حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ البته باید خدا را شکر کرد که خسارتهای وارد شده به خانه و زندگی هم وطنان مان، بسیار کم بود و این مایه خوشحالی ماست.
وی با تأکید بر اینکه رضایتمندی مردم در بیمه شخص ثالث برای بیمه مرکزی موضوع مهمی است، افزود: از ۲۵ میلیون خودرویی که بهنوعی چندین میلیون خانواده را شامل می شود، الآن نزدیک به ۲۴ میلیون تحت بیمه شخص ثالث هستند و رضایتمندی این جمعیت یعنی پرداخت خسارت در زمان مناسب برای ما اهمیت دارد و به همین دلیل در این دو ماه اخیر مقدمات پرداخت خسارت آنلاین را بهطورجدی پیگیری کردیم.
رئیسکل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه بعضی از شرکتهای ما، مانند بیمه ایران و بیمه تجارت نو، برای پرداخت خسارت آنلاین آماده شدهاند و برخی نیز پرداخت خسارت آنلاین را شروع کردهاند، تصریح کرد: در همین رابطه مقرر کردیم خسارتهایی که پایینتر از ۱۶ میلیون تومان است، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارد و اگر رضایت بین مقصر و حادثهدیده باشد، میتوانند به شرکت بیمه مراجعه کنند و خسارت خود را دریافت نمایند تا رضایتمندی مشتریان را به همراه داشته باشد.
دکتر سلیمانی با بیان اینکه برای پرداخت خسارت آنلاین در بخش درمان باید زیرساختها آماده باشد تا دیگر نیازی به ارائه فیزیکی نسخه، انواع ام.آر.ای و سی.تی.اسکن و صورتحسابهای بیمارستانی نباشد، گفت: کارهای بسیاری در این خصوص انجامگرفته و زیرساختها آمادهشده است و اگر وزارت بهداشت هم زیرساخت ها را آماده کند تا قبل از پایان سال ۱۴۰۰، این آمادگی وجود دارد که خسارتهای مرتبط با درمان را هم بدون نیاز به دریافت فیزیکی نسخ و صورتحسابهای درمانی، بهصورت آنلاین پرداخت کنیم.
بخشودگی جرائم مربوط به خودروها و موتورسیکلتهایی که بیمه نداشتند، یکی دیگر از دستاوردهای بیمه مرکزی در این ۱۰۰ روز بود که رئیسکل بیمه مرکزی درباره آن اظهار داشت: با نظر دکتر خاندوزی در دو مرحله اعلام کردیم که صاحبان خودرو و موتورسیکلت که تا الآن بیمه نشدهاند و برای اولین بار میخواهند بیمه شوند، هیچ جریمهای از آنها دریافت نخواهد شد.
دکتر سلیمانی در ادامه با اشاره به همکاریهای بیمه ای ایران با کشورهای همسایه اظهار داشت: نسبت به مدت مشابه سال قبل، فعالیتهای بیشتری در این زمینه صورت گرفته است بهنوعی که ما با کشور عراق تفاهمنامه همکاری در صنعت بیمه را برای ایجاد دفاتر نمایندگی و شعب امضا کردهایم و همچنین همکاریهای خوبی نیز با افغانستان و سوریه شروع کردهایم.
رییس شورای عالی بیمه در پاسخ به پرسشی در خصوص استفاده از ابزارهای شریعت در صنعت بیمه گفت: یکی از شرکتهای جدید در حوزه بیمه متقاضی فعالیت در کشور ما در بخش تکافل که از ابزارهای بیمهای مورداستفاده اهل تسنن است ابراز تمایل و آمادگی کرده است.
سلیمانی افزود: با توصیه وزیر امور اقتصادی و دارایی و با توجه به اینکه شمارقابل توجهی از برادران و خواهران پیروان اهل سنت که در ایران زندگی میکنند، درخواست چنین شرکتی را دارند، الآن کارهایشان در حال انجام است و اگر مجوز بگیرند، در مرکز کشور و در استانهای مرزی فعالیت خواهند کرد.
رئیسکل بیمه مرکزی در توضیح بیشتر درباره این ابزار مالی، تشریح کرد: همانطور که میدانید فقهای مذهب شیعه بیمهای را که الآن وجود دارد، اسلامی میدانند و در این خصوص نظر مثبت دارند، ولی فقهای اهل سنت بیشتر به تکافل توجه دارند و تکافل یکی از ابزارهای بیمهای در جامعه اهل سنت است.
سلیمانی در ادامه این گفتگو و در پاسخ به پرسشی در خصوص توسعه ابزارهای مالی در صنعت بیمه به اوراق بهادار کردن ریسکهای بیمه ای اشاره کرد و در این خصوص اظهار داشت: در شرایط فعلی تمام شرکتهای بیمهای جز شرکت بیمه ایران همه بورسی هستند و علاوه بر آن حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان هم تاکنون سرمایه گذاری کردند، پس مشاهده می کنید که ارتباط نزدیکی بین ما بهعنوان صنعت بیمه و بازار سرمایه وجود دارد که با بهادار کردن اوراق ریسک بیمهای این پیوند دقیقتر و قویتر نیز می شود؛ به عبارتی وقتی بیمهنامهای صادر میشود میتواند به عنوان یک اوراق بهاداردر بازار سرمایه خریدوفروش شده و در بازار ثانویه توسط مردم و در بازار اولیه توسط شرکتهای بیمهای، سرمایهگذاری و هلدینگ های مالی مورد معامله قرار بگیرد.
دکتر سلیمانی با بیان اینکه در بازار سرمایه سایر کشورها از جمله آمریکا یونیتهای مربوط به بیمههای حوادث طبیعی، مانند سیل و زلزله، در سطح بازار سرمایه خرید و فروش میشود و در زمان وقوع حادثه، خسارت به حادثه دیدهها پرداخت میگردد، گفت: ما هم در بودجه ۱۴۰۱، استفاده از این ابزار مالی بیمهای را پیشنهاد کردیم و امیدواریم با کمک وزیر اقتصاد و نمایندگان محترم مجلس، این طرح مصوب شود و در سال آینده جزو اولین صنعتهایی باشیم که در بازار سرمایه این ابزارهای مالی بیمهای را به فروش میرساند.
رئیسکل بیمه مرکزی در خصوص هوشمند سازی در سطح صنعت بیمه، بحث جدید بیمه هوشمند را مطرح کرد و درباره آن چنین توضیح داد: در ابتدا بحث این بود که از صدور بیمهنامههای دستی به سمت صدور بیمهنامههای الکترونیکی برویم که این کار الآن انجام شد، در پرداخت آنلاین خسارت نیز در میانه راه هستیم، اما با توجه به اطلاعات که قبلاً بهصورت دستی و الآن بهصورت الکترونیک وارد سامانه سنهاب میشود و الآن یکی از هشت کلان داده (BIG DATA) کشور محسوب میگردد، تصمیم گرفتیم با دادهکاوی این حجم از اطلاعات به سمت صدور بیمهنامههای هوشمند برویم که یک مرحله بالاتر از دیجیتال سازی صنعت بیمه است.
وی در ادامه افزود: ما با مجموعههای مختلفی از جمله وزارت بهداشت، قوه قضائیه، پلیس راهور، نیروی انتظامی، سازمان راهداری، سامانه جامع تجارت و ثبت احوال به صورت آنلاین و الکترونیکی لینک هستیم و در آینده با بررسی دادههای موجود و دادههایی که از طریق ابزارها و امکانات هوشمند ازجمله اینترنت اشیاء حاصل میشود، سامانه هوشمند به صورت خودکار ریسکهای ممکن ازجمله ریسک خودرو، ریسک راننده، ریسک ساختمان و ریسکهای مختلف در حوزه بیمه را تشخیص داده و بیمه نامه هوشمند را صادر میکند.
رئیسکل بیمه مرکزی با تأکید بر اینکه در حال حرکت به سمت بیمه هوشمند هستیم، اما طبیعی است که بهتنهایی نمیتوانیم در این مسیر موفق باشیم، تصریح کرد: بیمه هوشمند زمانی موفق میشود که با بانک هوشمند، بورس هوشمند و دیگر صنایعی که هوشمند میشوند، در ارتباط باشد و اصطلاحاً با یکدیگر لینک باشند؛ همچنین زیرساخت جمعآوری اطلاعات باید فراهم شود چرا که با اینکه هشتمین کلان داده را در اختیارداریم، نمیتوانیم همه اطلاعات را جمعآوری کنیم و به اطلاعات وزارت بهداشت، پلیس راهور و نیروی انتظامی و … نیاز داریم؛ با اینحال هدفگذاری کردهایم در دو سه سال آینده به بیمه هوشمند دست پیدا کنیم.
وی افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی یک مجموعه بزرگی است که خودش بزرگترین تولیدکننده اطلاعات در بخش مالیات، گمرک، بورس، بیمه و … است و باید هشت مجموعه بزرگی که زیرمجموعه وزارت اموراقتصادی و دارایی هستند، باهم لینک باشند؛ و اینجا وزیر محترم اقتصاد در گرفتن مصوبات مربوط به یک سری از قوانین و زیرساختها از مجلس و دولت خیلی می تواند کمک کند.
دکتر سلیمانی با تأکید بر نقش مؤثر وزیر اقتصاد در بهبود وضعیت صنعت بیمه گفت: صندوق بیمه حوادث طبیعی اقدام مهمی است که بیمه مرکزی آن را شروع کرده و امیدواریم با حمایت وزیر اقتصاد که رئیس هیئت امنا این صندوق است، در جلسات این صندوق که با حضور وزرای دیگر برگزار می شود، تصمیم گیری های مناسبی در رابطه با سرمایه، نرخ ها و حوادث مختلف و آییننامهها و … به صنعت بیمه کمک کنند.
وی افزود: از سوی دیگر یکسری سازمانهایی هستند که به طور مستقیم یا از طریق مجلس به بیمه فشار میآورند تا عوارض بگیرند به عبارتی دیگر اینها گوشوارههایی به بیمه آویزان میکنند و میگویند حالا که دارید از مردم، بابت بیمه شخص ثالث پول میگیرید، درصدی هم برای ما در نظر بگیرید که الآن وزن این گوشوارهها دارد از وزن خود بیمه سنگینتر میشود و درنتیجه با فشاری که به مردم میآورد، فرار بیمهای را رقم میزند.
رئیسکل بیمه مرکزی با تأکید بر اینکه در برخی از بیمهها نزدیک به ۳۰ درصد حق بیمه، به سازمانهای دیگر پرداخت میشود، اظهار داشت: اگرنرخ بیمه گران شود، مردم دور میشوند، درحالیکه ما باید اقتصاد را مردمی کنیم و خرید بیمهنامه را برای مردم تسهیل کنیم؛ اینجا هم واقعاً وزیر اقتصاد میتواند به ما کمک کند و جلوی عوارضی که هرروز به حق بیمهها افزوده میشود، بگیرد.
وی افزود: ما از مردم پول میگیریم و به وزارت بهداشت و سازمان راهداری عوارض میدهیم، دیروز هم شاهد بودیم که در مجلس شورای اسلامی یکی از پیشنهادها و طرحها، تأمین بودجه یکی از سازمانها از طریق بیمه بود، چرا صنعت بیمه باید نیاز بودجهای دستگاههای دیگر کشور را تأمین کند؛ این قیبل مسائل باعث میشود آن بحث همگانی کردن و ضریب نفوذ بیمهای کاهش پیدا کند.
دکتر سلیمانی در پایان با اشاره به اینکه یکی از روشهای رشد ضریب نفوذ بیمهای این است که بیمهنامه ارزان و سهلالوصول و باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم، گفت: از وزیر محترم اقتصاد میخواهم به کمک صنعت بیمه بیاید و جلوی این عوارض غیرقانونی را که برخی هم سعی دارند آن را به مجلس ببرند و تصویب کنند را بگیرد.