۳۰ آبان ۱۴۰۰ | 20:01
کد خبر : 70071

جزئیات خدمت جدید بانک مرکزی اعلام شد/ سقف تراکنش در سامانه «پل»

به تازگی معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از رونمایی از سامانه پل با هدف سهولت در استفاده از خدمات نقل و انتقال وجوه در آذرماه سال جاری خبر داده و عنوان کرده است که از سال گذشته برای عملیاتی‌سازی این سرویس با بانک‌ها هماهنگی‌های وسیعی آغاز شده است و در حال حاضر بانک‌های ملی، ملت، آینده، صادرات، کشاورزی، پارسیان، سامان، دی، توسعه تعاون، پاسارگاد و خاورمیانه از مرحله آزمون‌های نهایی عبور کرده‌اند و بنابر پیش‌بینی مدیران این پروژه، شاهد عملیاتی شدن سامانه پل در ماه آتی خواهیم بود.

به گزارش برداشت روز، در این باره، داوود محمدبیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در گفتگو با ایبِنا در خصوص جزئیات سامانه پل با اشاره به اینکه این سامانه یکی از سیستم‌هایی است که مبتنی بر حساب کار می‌کند، اظهار داشت: این خدمت جدید، از منظر کارکردی و همچنین از منظر مشتری، خیلی شبیه به انتقال وجه کارت به کارت است. اما مبدا و مقصد تراکنش‌ها در این سامانه، حساب به جای شماره کارت است.

وی به ابعاد مثبت این سامانه پرداخت و گفت: سیستم جدید برای انتقال وجه، مشکلات کارت به کارت را ندارد زیرا شماره حساب محدودیت‌های شماره کارت را ندارد. (در حقیقت شماره کارت جزو اقلام اطلاعاتی حساس است ولی شماره حساب را برای نقل و انتقال وجه به راحتی می‌توان در اختیار یکدیگر قرار داد).

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی ادامه داد: از منظر کارمزدی هم تلاش شده رقم کارمزد نسبت به سازوکار کارت به کارت، بسیار کمتر (نصف رقم کارمزد تراکنش کارت به کارت) باشد تا مشتری برای استفاده از این سامانه ترغیب شود.

وی افزود: از بُعد بانک‌ها هم با توجه به اینکه تسویه این تراکنش ها به صورت روزانه انجام خواهد شد، برای بانک ها نیز این سامانه و خدمت، مقرون به صرفه است. چون با توجه به بدهکار و بستانکار، منابع بین بانکی در همان روز تراکنش جابجا می شود.

محمدبیگی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که انتقال وجه از طریق این خدمت بانکی، به صورت کاملا آنی است. یعنی هر زمانی که شما تراکنش را از طریق سامانه پل انجام دهید، همان لحظه پول به حساب دریافت کننده وجه منتقل می‌شود. همچنین نسبت به تراکنش کارت به کارت، یک سری امکانات در خصوص پیگیری و رهگیری تراکنش دارد. یعنی اینکه ارائه دهنده خدمت، به لحظه می‌تواند متوجه شود که آیا پول به حساب منتقل شد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: در این خدمت تاییدیه‌هایی که در بحث انتقال تراکنش داده می‌شود مثل تراکنش کارت به کارت نیست؛ زیرا بعضا در تراکنش کارت به کارت، ممکن است پول منتقل شود ولی تراکنش ناموفق باشد و دوباره پول به حساب برگردد. بنابراین تلاش کردیم این مشکلات را در این خدمت جدید، رفع کنیم. در نتیجه هم از بُعد بانکی و هم از بُعد خدمت و کارکرد مشتری، مزایایی را نسبت به تراکنش کارت به کارت دارد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چه زمانی این سامانه راه‌اندازی می‌شود، هم اظهار داشت: حدود ۱۲ بانک در حال حاضر آماده هستند و بنا داریم در آذرماه طی یک مراسم رونمایی این کار را با همان بانک‌ها شروع کنیم و در خصوص بقیه بانک‌ها هم در تلاش هستیم تا سریع‌تر به این اکوسیستم بپیوندند. در نهایت چون حساب مبدا و مقصد کاملا شناسایی می‌شود، تلاش شده تا یک سری مشکلاتی که در بحث تراکنش‌های کارتی همچون کارت‌های اجاره‌ای داریم را در این خدمت جدید نداشته باشیم، تا کسانی که احتمالا قصد سواستفاده از این اکوسیستم را دارند، پیشگیری‌های لازم را داشته باشیم.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در ادامه اظهار داشت: این خدمت جدید در حوزه تراکنش‌های ریزمقدار و خرد قرار می‌گیرد؛ یعنی سقف آن رقم ۱۵ میلیون تومان است. تا به امروز، برای انتقال وجه حساب به حساب، بستر ساتنا را برای این انتقال داریم که به صورت تقریبا آنی (زیر یک ساعت) انجام می‌شود، همچنین پایا را برای مبالغ کمتر از ۵۰ میلیون تومان داریم که تسویه های آن به صورت دوره‌ای است. بنابراین سامانه پل یک خدمت جدید محسوب می‌شود که از بُعد بانکی بسیار شبیه خدمت ساتنا و پایاست ولی از منظر مشتری خیلی شبیه به خدمت کارت به کارت است.

محمدبیگی افزود: عملا در حال حاضر اگر یک مشتری بخواهد مبلغی کمتر از ۱۵ میلیون تومان را از یک حساب به حساب دیگری منتقل بکند به غیر از پایا و کارت به کارت راه حل دیگری نداشت. الان این خدمت، امکان جدیدی است که مشتریان از آن می‌توانند بهره مند شوند. اگرچه باید تاکید کرد که کماکان خدمت کارت به کارت را داریم و این انتخاب مشتری است که از این خدمت استفاده می کند یا خیر. اما با توجه به مزایای گفته شده و احتمالا تبلیغاتی که بانک‌ها شروع خواهند کرد، به نظر می‌رسد در آینده جایگزین مناسبی برای خدمت کارت به کارت باشد.

وی با بیان اینکه ساتنا، پایا و کارت به کارت کماکان به شکل کنونی، فعال هستند و مشتری می تواند از آن ها نیز استفاده بکند، تاکید کرد: در کل از ُبعد مردم و مشتری‌ها، یک خدمت جدید در کنار خدمات دیگر بانکی است و مشتری می‌تواند بین این خدمات، انتخاب کند.

محمدبیگی در خصوص اینکه برای استفاده از این سامانه چه سازوکاری وجود دارد نیز گفت: در حال حاضر بانک‌هایی که به این اکوسیستم پیوسته‌اند، از طریق سه کانال می‌توانند این خدمت را به مشتری ارائه کنند؛ یا از طریق کانال شعبه به صورت مراجعه حضوری (که خیلی پسندیده نیست)، یا کانال اینترنت بانک و یا از طریق موبایل بانک امکان استفاده از این خدمت جدید فراهم خواهد شد.

وی افزود: این امکان وجود دارد که همچون خدمت کارت به کارت، از طریق بانک‌ها این خدمت در اختیار فین‌تک‌ها نیز قرار بگیرد تا ضریب نفوذ را بالا ببرند. البته فعلا در فاز اولیه، روی این موضوع که خدمت جدید را خارج از شبکه بانکی نیز ارائه کنیم، تمرکز نکرده‌ایم. بنابراین الان از طریق همراه بانک، اینترنت بانک و مراجعه حضوری در شعبه، این خدمت جدید ارائه خواهد شد و در فازهای آتی می‌توانیم این خدمت را از طریق بانک‌ها، در اختیار فین‌تک‌ها نیز قرار دهیم.

وی تاکید کرد: در حقیقت با اجرای این خدمت جدید، کل پکیج تراکنش‌های حساب به حساب در شبکه بانکی، کامل می‌شود. یعنی از یک ریال تا سقف غیرحضوری یعنی یک میلیارد ریال (از طریق ساتنا)، پوشش داده خواهد شد. بنابراین با سامانه پل، بخش صفر تا ۱۵ میلیون تومان را پوشش خواهیم داد.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر مشتری بخواهد به صورت غیرحضوری از این خدمت استفاده کند، بر اساس سازوکار استفاده از خدمات اینترنت بانک و موبایل بانک، یک کد پیامکی برای اخذ تایید از مشتری ارسال خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد برای استفاده از سامانه و خدمت جدید، محدودیتی در خصوص شماره حساب و بانک ها وجود ندارد و به با حساب بانکی مشروط بر اینکه حساب مبدا و مقصد مشکلی از بابت انتقال وجه همچون مسدود نبودن حساب، نداشته باشند، می‌توان تراکنش را انجام داد.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی