به گزارش برداشت روز، این پیشکسوت حوزه روابط عمومی و ارتباطات و رسانه بابیان اینکه ضرورت دارد روابط عمومی و بحث ارتباط و رسانه را مورد ارزیابی دقیق قرار دهیم گفت: نقش و جایگاهی که روابط عمومی میتواند در جامعه داشته باشد از موضوعات مهمی که در بسیاری از سازمانها و نهادها مغفول مانده است. او ادامه داد: تثبیت جایگاه روابط عمومی اصلی است که باید به آن توجه ویژه داشت. به گفته مرادیان آنچه برای حیات یک سازمان مهمترین اصل محسوب میشود روابط عمومی به معنای واقعی “مردم داری” در همه عرصه ها است.و این حوزه در بخش صنعت تأثیرات بیشتری دارد.
این پیشکسوت رسانه و عضو شورای نمایندگی انجمن روابط عموی ایران در استان اصفهان بیان داشت: روابط عمومی درصنعت به دلیل آنکه جایگاه خاصی در زیرساخت و رشد و توسعه کشور دارا است باید موردتوجه ویژه قرار گیرد.
در ادامه مرادیان به فعالیتهای روابط عمومی ذوبآهن طی ۵۴ سال فعالیت این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: ذوبآهن اصفهان جزئ نخستین شرکتهای صنعتی بود که روابط عمومی آن شروع به فعالیت کرد؛ مهمترین نقطه قوت روابط عمومی این شرکت، چارتی بود که از ابتدا، موضوع ارتباطات رسانه ای و خبر را در جایگاه ویژهای قرار داده بود.
او خبرنگاران و روابط عمومیها را از یک خانواده دانست.
مرادیان عضو حرفه ای خانه روابط عمومی ایران خاطرنشان کرد: روابط عمومی ذوب آهن اصفهان در ۵۴ سال عمر با برکت خود، اگرچه فراز و نشیبهای زیادی داشته، اما تا کنون الگویی سازنده برای سایر روابط عمومیهای کشور بوده است. وی در ادامه به نقش خود در انتشار نشریه “آتشکار” و “ماهنامه علمی تخصصی فولاد” بهعنوان اولین نشریه درون سازمانی در صنعت فولاد کشور در سال ۱۳۷۳ اشاره کرد و افزود: از سال مذکور با حضور تیمی مجرب، اولین زیرساختهای رسانهای مستحکم را در ذوبآهن اصفهان ایجاد کردهایم و نشریه “آتشکار” نیز با الگو گرفتن از شغل” آتشکار” به عنوان سنبل سخترین کار در خط تولید این شرکت، نخستین هفتهنامه درونسازمانی در ساختار صنعت کشور بهحساب میآید که با مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به فعالیت نمود و بعد ها در دوره تکاملی ، شکل روزنامه ای به خود گرفت. او در مورد الگو بودن تعامل روابط عمومی ذوبآهن با رسانهها توضیح داد و گفت : تلاش شده در ذوبآهن تعامل پایدار و منطقی با رسانهها در دستور کار قرار داده شود این در حالی است که بحث حمایتی و مسئولیت اجتماعی نیز، بر اساس ساختار منطقی دنبال میشود. معاون روابط عمومی ذوبآهن اصفهان گفت: خوشبختانه با ایجاد زیر ساخت های مناسب، ثبات ارتباطات رسانهای در روابط عمومی ذوبآهن برقرار است. در سالهای اخیر هم در حوزه ارتباطات شبکههای اجتماعی، تلاش شده در ذوبآهن بهعنوان یک ضرورت به آن توجه شود. روابط عمومی دیجیتال دیگر موضوعی بود که مرادیان در مورد آن توضیح داد و افزود: یکی از ضرورتهای بسیار مهم ورود تأثیرگذار روابط عمومیها در بخش دیجیتال و مدیا و … است که اگر روابط عمومیها نتوانند در این مسیر مهم، تلاش مناسب را داشته باشند، در اهداف مورد نظر شکست خواهند خورد.
این پیشکسوت روابط عمومی با انتقاد از اینکه در ساختار سازمانهای کشور هنوز شکل سازمانیافته برای جایگاه شغلی روابط عمومیها وجود ندارد تأکید کرد: روابط عمومی یعنی مردم داری و الگوی اخلاق سازمانی به معنای واقعی کلمه است.
وی تخصص در روابط عمومی را با عشق عجین دانست و افزود: کارشناسان و نیروهای روابط عمومی باید از توانمندترین و متخصصترین افراد در این حوزه باشند تا بتوانند در سازمان خود نقش و رسالت خود را بخوبی ایفا نمایند.متاسفانه بسیاری از مدیران عالی سازمانه و شرکت ها به این مهم توجه کافی و وافی ندارند.بنابر این، پیشنهاد می شود که حداقل دوره های تخصصی کوتاه مدت در خصوص هنر و تخصص روابط عمومی برای مدیران عالی برگزار شود تا نگاه تخصص گرایی در این حوزه مهم ارتباطی، حاکم و ساری شود.
وی یکی از دغدغه های روابط در کشور را نداشتن امنیت شغلی پایدار ذکر نمود و گفت: ایجاد اصناف حمایتی از روابط عمومیها ضروری است تا بتوان قانونمند از حقوق روابط عمومیها حمایت نمود. در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت صنفی و ساختاری از روابط عمومیها ضروریست که در دستور کار قرار داده شود. رسیدگی به این موضوع توسط نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به چالشها و تنگناها از مهمات به نظر میرسد تا روابط عمومیهای چابکتر و پایدارتری را شاهد باشیم.
مجید مرادیان در بخشی دیگر از این گفتگو، ارتباط با رسانهها و اهمیت و استمرار آن را بهعنوان مقولهای به نام “پیوست رسانهای” توسط کارشناس روابط عمومی با اصحاب رسانه دانست و توضیح داد: اگر کارشناسی با خبرنگاران در محل کارش ملاقاتی داشته باشد یا برای بازدید یا در نشست خبری دعوت از آنها به عمل آورد تا در محل سازمانی حضور یابند، به موفقیتهای خوبی میرسد؛ اما آنچه میتواند این موضوع را استمرار و تحکیم بخشد “پیوست رسانهای” است به این معنی که یک کارشناس روابط عمومی قبل یا بعد از هر رویدادی یا در مباحث مختلف از طریق تلفن و شبکههای اجتماعی ارتباطات خود را با اصحاب رسانه حفظ و استمرار دهد و تنها به زمان خاصی اکتفا نکند و این مهم یکی از معانی “مردم داری” در روابط عمومی است که می توان با تعامل سازنده و رفع چالشها، سازمان را سریعتر و بهتر به اهداف مورد نظر رساند.
در پایان بخشی از سوابق فعالیت های مجید مرادیان در ۳۰ سال تلاش در عرصه رسانه و روابط عمومی تقدیم می گردد.
وی متولد ۹ تیر ماه۱۳۴۶ در اصفهان، بیش از ۳۰ سال سابقهی حرفهای را در دو حوزهی روابطعمومی و رسانه در کارنامهی خود دارد. وی از سال ۱۳۷۳ و پس از استخدام در شرکت ذوبآهن اصفهان و طی مدارج کارشناسی و پشت سر گذاشتن پستهای سازمانی مرتبط، از سال ۱۳۹۴ تاکنون، معاون مدیر روابطعمومی ذوب آهن اصفهان است. مرادیان، دارای مدرک کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری به همراه تحصیلات حوزوی است. ضمن آنکه، حضور فعالی در نهادهای حرفهای و صنفی دارد. عضو و از اعضای تشکیلدهندهی خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان، عضو و از اعضای تشکیلدهندهی انجمن صنفی روزنامهنگاران استان، عضو انجمن علمی و صنفی روابطعمومیهای استان اصفهان، عضو انجمن متخصصان روابطعمومی ایران، عضو شورای سیاستگذاری انجمن روابطعمومی ایران در استان اصفهان، عضویت حرفهای و حقیقی خانه روابطعمومی ایران و عضو مشورتی ماهنامه روابطعمومی و صنعت از آن جمله است.
خبرنگار و عضو تحریریه ماهنامههای فولاد و هفتهنامه آتشکار از ابتدای فعالیت رسمی این نشریات از سال ۱۳۷۳ تاکنون و همکاری خبری با اغلب روزنامهها، خبرگزاریها و رسانههای مختلف سراسری و محلی از جمله روزنامههای دنیای اقتصاد، جهان صنعت، ایران، کیهان، خراسان، همدلی، اخبار صنعت و ….نمایندگی و سرپرستی روزنامههای جهان صنعت، خراسان، همدلی، آرمان امروز، اخبار صنعت و … در استان اصفهان، بخش دیگری از سوابق مرادیان است.
گفتنی است مرادیان که از ۱۶ سالگی تا پایان جنگ تحمیلی در جبههها حضور داشته و از جانبازان ۸ سال دفاع مقدس محسوب میشود، در کنار مسئولیتهای گوناگون، فعالیتهای فرهنگی و رسانهای مستمری نیز در بسیج (مدیر روابطعمومی حوزه شهید تندگویان و …) و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد داشته و دارد.