به گزارش برداشت روز، به نقل از افق تهران، بانکداری دیجیتال بخشی از زمینه گسترده تر برای انتقال به بانکداری آنلاین است، جایی که خدمات بانکی از طریق اینترنت ارائه می شود. تغییر از بانکداری سنتی به دیجیتال تدریجی بوده و همچنان ادامه دارد و با درجات مختلف دیجیتالی سازیخدمات بانکی ایجاد می شود.
بانکداری دیجیتال شامل سطح بالایی از اتوماسیون فرآیند و خدمات مبتنی بر وب است و ممکن است شامل APIهایی باشد که ترکیب خدمات بین نهادی را برای ارائه محصولات بانکی و ارائه معاملات امکان پذیر می کند و این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا از طریق لپ تاپ، موبایل و خدمات خودپرداز به داده های مالی دسترسی پیدا کنند
بانک ها برای سودآوری به مشتریان به بانکداری دیجیتال نیاز دارند و نتیجه گرفتند که برای عبور از مرزهای نوآوری باید از روشهای جایگزین، تئوری ها و منابع داده استفاده شود. بسیاری از مطالعات بانکداری دیجیتال از طریق درک مشتری انجام میشود. با این حال، ادبیات نشان می دهد که عملکرد مالی بانک ها می تواند به ویژگی های تجربه بانکداری دیجیتال بهتر بستگی داشته باشد، که به طور کامل از طریق درک مدیران نشان داده نشده است.
سرعت قابل توجه توسعه فناوری های جدیدی که در چند سال گذشته مشاهده شده است، باعث ایجاد تغییر واضحی در ارتباطات بین فردی شده است. با استفاده روزافزون از دستگاه های تلفن همراه و دسترسی آزادتر به شبکه جهانی، اکنون مردم کشورهای پیشرفته به روشی کاملاً متفاوت کار می کنند و اغراق نیست اگر بگوییم که یک انقلاب دیجیتالی در جریان است، که فرصت های جدید زیادی را ایجاد می کند، اما همچنین می تواند تهدید باشد، نه تنها در زمینه امنیت سایبری، بلکه از طریق زیر سوال بردن مدل های تجاری سنتی و برهم زدن تعادل بازار که امروزه شاهد آن هستیم.
مجید پورسعید مدیرعامل بانک ایرانزمین در خصوص فعالیت این بانک در حوزه دیجیتال مارکتینگ، بیان کرد: بانکداری دیجیتال بر پایه تحولات عمیق فرهنگی و پذیرش مدرنیزاسیون در تمام لایههای مدیریتی، فرایندی، عملیاتی و فناوری است، بانکداری دیجیتال محقق نمیشود مگر اینکه زاویه دید ما از محصولگرا بودن به مشتری و خدمترسانی با کیفیت و متنوع به او تغییر کند که این روند در بانک ایرانزمین دنبال میشود.
پورسعید با بیان اینکه در عصر دیجیتال آگاهی از نیازهای مشتریان ملاک تصمیمگیری در بانک است، تصریح کرد: بانکداری دیجیتال داده محور است؛ ازاینرو در این بانک تلاش میشود با تحلیل رفتار مشتری، خدمات موردنیاز او همراه با ارزشافزوده قابلقبول، عرضه شود و شبکههای اجتماعی و خدمات در بستر آنها یکی از زمینهای بازی بانکداری دیجیتال هستند و در برگیری آنها به حدی است که ایجاد تغییر در آنها میتواند اقتصاد یک کشور را با چالش مواجه سازد؛ ضمن آنکه کسبوکارهای امروزی نیز دیگر بدون شبکههای اجتماعی نمیتوانند خدمات موردنیاز متقاضیان را ارائه کنند.
سید محمدحسین استاد مدیر روابط عمومی بانک ایرانزمین نیز با اشاره به اهمیت رسانههای اجتماعی برای تعامل دوطرفه بانک و مشتری نیز اضافه کرد: مفهوم انتظارِ مشتری در عصر دیجیتال با چالش جدی مواجه شده است. به بیان سادهتر مشتری در فضای دیجیتال منتظر بانک نخواهد ماند، این بانک است که باید در همه حال کنار مشتری باشد و بر رفع نیازهای مالی او به بهترین شکل متمرکز شود.
این مدیر روابط عمومی در خصوص اجرای روابط عمومی دیجیتال در بانک ایرانزمین و همسویی آن در ارتباط نزدیک با مشتریان افزود: خبرهای خوبی در راه است. در حال حاضر بسیاری از این موارد نظیر تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی در راستای بانکداری دیجیتال، برقراری کانالهای مختلف ارتباطی برای مشتریان؛ همچنین برنامهریزی برای ارائه خدمات در این حوزه انجامشده است و بهزودی اتفاقات مهمی در این حوزه خواهد افتاد.
استاد یادآور شد: بانکداری دیجیتال الزاماتی مانند ابزار دیجیتال، روابط عمومی دیجیتال، ارتباط با مشتری دیجیتال و مشتریان دیجیتال میخواهد و هرکدام از اینها که نباشد، خلل بزرگی در کار ایجاد خواهد کرد.
اکنون چالش بانک ها تسهیل تقاضاهایی است که فروشندگان را از طریق کانال هایی که مصرف کننده تعیین میکند به پول وصل می کنند. این پویایی اساس رضایت مشتری را شکل می دهد که می تواند با نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری(CRM) پیوند یابد. بنابراین، CRMباید در یک سیستم بانکداری دیجیتال ادغام شود، چرا که این ابزار ایجاد کننده زمینه ای است تا بانک ها مستقیماً با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند.
بانک ایرانزمین در میان بانکهای ایرانی توانسته است رتبه قابل قبولی را کسب کند که این اتفاق میتواند بیشازپیش بر رابطه برنده-برنده بانک با مشتریان خود صحه بگذارد.
اقتصاد و سازندگی