۰۳ مهر ۱۴۰۰ | 18:31
کد خبر : 63593

بیسکوییت فرخنده/

رونمایی از ۵ محصول جدید و کاملا متفاوت بیسکوییت فرخنده در نمایشگاه بین المللی شیرینی و شکلات

در دوم مهرماه ۱۴۰۰ در مراسم ۶۰ سالگی برند فرخنده همزمان با برگزاری نشست خبری، نخستین بیسکویت بدون قند واقعی (کمتر از نیم درصد) برای اولین بار در تاریخ صنایع غذایی کشور معرفی شد.

به گزارش برداشت روز، همزمان با برپایی نمایشگاه شیرینی و شکلات ، در نشست خبری که صبح روز جمعه دوم مهرماه ۱۴۰۰ در تالار اصفهان نمایشگاه بین المللی برگزار شد از نخستین بیسکوییت بدون قند برند فرخنده رونمایی شد. برند فرخنده در حالی اقدام به معرفی این محصول جدید کرد که نگاهی به تاریخچه توسعه و تحولات این برند در سبد تولیدات، نشان می دهد که یکی از نقاط قوت این شرکت که رمز اصلی پایداری و رقابت پذیری آن بوده، توجه مستمر به تنوع محتوای سبد محصولات بوده است. طبیعی است که در راستای تعهد به مشتری مداری و تلاش برای برطرف کردن نیازهای حداکثری مشتریان که در کارنامه ۶۰ ساله بیسکویت فرخنده نیز به خوبی قابل مشاهده است، توجه به تغییر ذائقه در نسل جدید و پاسخگویی به آنها در راستای مشتری‌مداری، نقش و جایگاه بسیار بالایی دارد و این محصول جدید، سالم، مقوی و با کیفیت، در راستای همین نگرش به گروه بزرگ محصولات فرخنده اضافه شده است. یکی از خصوصیت های ذاتی محصولات تولیدی بیسکویت فرخنده در شصت سالی که از فعالیت آن می گذرد حساسیت در زمینه سلامتی و طبیعی بودن مواد اولیه بوده است. قدر مسلم این که بیسکویت فرخنده دست به تولید نسل جدیدی از محصولات زده تا بتواند ظرفیت رقابتی بسیار بالایی را ایجاد کرده و مانند حداقل چهار دهه گذشته، که محصولاتش با زندگی مردم عجین ‌بوده، با این محصولات جدید نیز زینت بخش قفسه‌های فروشگاهی و میهمان خانه‌های خانواده های ایرانی باشد و در کنار نوستالژیک بودن، برای نسل جدید نیز جذاب و دوست داشتنی باشد. مهندس یوسف قاضی عسگر مدیر عامل گروه صنایع غذایی فرخنده در خصوص فعالیت این برند خانوادگی در نشست خبری به اصحاب رسانه گفت: در سال ۱۳۴۰ برند فرخنده (آستارا) در یک کارگاه کوچک واقع در خیابان مسجد سید اصفهان توسط حاج عبدالله واعظ شوشتری (پدر فرخنده) آغاز به کار کرد. وی اظهار داشت : این برند در سال ۱۳۵۷ شعاع نفوذش از مرز اصفهان فراتر رفت و استان‌های همجوار و جنوبی کشور به خیل مشتریان بیسکویت‌های این برند که هنوز با نام «آستارا» شناخته می‌شد، پیوستند. قاضی عسگر گفت: در سال ۱۳۵۸ حاج عبدالله شوشتری در یک سانحه هوایی، دار فانی را وداع گفت و روزهای تلخی را برای فرزندانش رقم زد اما تفکر رویش و بالندگی که در فرزندانش به‌ یادگار گذاشته بود، باعث شد تولید بیسکویت‌ و توسعه بازار توسط آنها و با همدلی خانواده کارکنان فرخنده با قدرت ادامه پیدا کند. مدیرعامل گروه صنایع غذایی فرخنده در خصوص شروع صادرات این محصول گفت: در سال ۱۳۷۵ با صادر کردن اولین کانتینر بیسکویت‌ فرخنده به کشورهای آسیای میانه، روند جهانی شدن فرخنده آغاز شد. دستاورد این عرصه، صادرات محصولات به ۳۵ کشور در ۵ قاره و کسب عناوین «برترین صادر کننده» و «صادر کننده نمونه استانی» برای ۱۲ سال متوالی در سال های بعد (۱۳۸۶ تاکنون) است. وی همچنین افزود: در سال ۱۳۷۸ گام‌های فرخنده استوارتر و مصمم‌تر از همیشه برداشته می‌شد و فرخنده در این سال تولید بیسکویت با قالبی جدید با فناوری آلمان را آغاز کرد که به «قالب پذیرایی» شهرت یافت. حضور فرخنده در بازار داخل نیز چشم‌گیر و پرشتاب بود. سال بعد نیز تولید بیسکویت با «قالب زبان» در فرخنده آغاز شد؛ قالبی که بعدها بسیاری از رقبا در تولیدات خود از آن الگوبرداری کردند. مهندس قاضی عسگر عنوان کرد: در سال ۱۳۸۵ آغاز صادرات به استرالیا به عنوان ششمین کشور پهناور جهان و چندین کشور دیگر، افتخاری بود که با تلاش خانواده بزرگ فرخنده در این سال رقم خورد و مقدمه‌ای شد برای توسعه بازار خارجی به ویژه صادرات به اروپا در سال‌های بعد. وی همچنین افزود: در سال ۱۳۸۷ پس از ۱۵ سال لوگوی فرخنده تغییر کرد و هویت بصری جدید خیلی زود در ذهن مردم نقش بست. از آنجا که حفظ سلامتی روحی و جسمی خانواده کارکنان در فرهنگ فرخنده، اولویت بالایی دارد، گواهینامه OHSAS 18001 در راستای ایمنی شغلی خانواده همه کارکنان کسب شد. مدیرعامل گروه صنایع غذایی فرخنده گفت: از سال ۱۳۹۰ به این سو فرخنده در انتخاب مواد اولیه حساسیت ویژه را در دستور کار قرار داد و در پخت محصولات خود از روغن بدون ترانس استفاده کرد، همچنین استفاده از مواد اولیه غیر تراریخته در تولید بیسکویت در دستور کار فرخنده قرار گرفت. از این سال به بعد، روند اعطای گواهی نامه‌های مختلف بین‌المللی مدیریت کیفیت، مدیریت ساختار و سازمان و حوزه‌های حساس به برند «جهانی شده» فرخنده آغاز ‌شد. وی افزود: در دهه ۹۰ با تکمیل زنجیره محصول، حوزه نفوذ بازار داخل تکمیل شد و افزایش کیفیت و شاخص‌های بهداشتی و سلامتی مورد توجه بیشتری قرار گرفت. در دهه ۹۰ طیفی از کشورهای حوزه عربی و آفریقایی به مصرف کنندگان محصولات فرخنده پیوستند. یوسف قاضی عسگر گفت: در فاصله سالهای ۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ تکمیل زنجیره‌های ارزش و رسیدن به اوج بلوغ و تکامل در همه فرایند‌های برند فرخنده (از جمله توسعه بازار) تحقق یافت. وی افزود: در سال ۱۴۰۰ ریبرندینگ فرخنده، و باز بهینه سازی هویت بصری برند در گستره وسیعی آغاز شد و شهروندان در مکان‌های عمومی شهرها، چهره تازه ای از فرخنده را ملاحظه کردند. بازطراحی سایت اینترنتی، دسترسی ساده به اطلاعات محصولات و شبکه فروش، باز طراحی بسته‌های محصول و ایجاد تنوع در ابعاد بسته‌ها و سهولت استفاده و قابلیت بیشتر نگهدارندگی محصول در بسته، برخی از این دگرگونی‌ها بود. در ادامه این نشست محمد علوی مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی فرخنده به خبرنگاران گفت: فرخنده کسب و کار خانوادگی است و سالهاست که جایگاه ویژه ای در میان خانواده های ایرانی دارد و هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ طعم شناخته شده است. علوی افزود: در تولید محصولات جدید بیسکویت فرخنده به عنصر بسته‌بندی با رویکرد متفاوت بودن و خاص بودن توجه زیادی معطوف شده است و نکته جالب این است که اخیرا مخاطبان و مشتریان بیسکویت فرخنده شاهد کمپین بزرگ این برند در زمینه باز طراحی و المان ها و عناصر بصری آن و ریبرندینگ اساسی در سازوکار این شرکت بودند. مدیر بازاریابی گروه صنایع غذایی فرخنده اظهار داشت : بسته‌بندی جدید و شکیل محصولات جدید که در مقایسه با سایر بسته‌بندی‌های محصولات مشابه در بازار و حتی در قیاس با محصولات قدیمی تر فرخنده، کاملا به‌روز، پیشرو و متفاوت است، حکایت از آن دارد که این برند بر اساس سیاست همیشگی خود در ۶ دهه گذشته، پیشگامی در طراحی و بسته بندی محصولات را بسیار جدی تلقی می کند. تفاوت های بارز بسته بندی محصولات جدید شامل طراحی نوآورانه، خوش دست بودن، قرار گرفتن بیسکویت ها در سلفون های شفاف سه عددی و باز و بسته شدن آسان درِ آن است. وی افزود: بیسکوییت فرخنده سفیر ایران در اقصی نقاط جهان است و طبیعی است که شروع تولید نسل تازه محصولات این برند که باعث می شود فرخنده با نزدیک به ۶۰ نوع محصول در وزن‌ها، قالب ها و طعم های مختلف در فروشگاه‌های سراسر جهان عرضه ‌شود، نقطه عطف دیگری در این مجموعه است. همچنین دکتر مسیح قاضی عسگر مدیر تحقیق و توسعه (R&D) گروه صنایع غذایی فرخنده در ادامه این نشست گفت: تعداد محصولات بیسکویت فرخنده در ۶۰ سالگی فعالیتش به بیش از ۶۰ محصول در ۱۸ گروه رسیده است که میتوان به برخی از آنها از قبیل؛ بیسکویت پرنسس، گروه محصولات سبوس دار فرخنده ،گروه پتی بور، گروه پتی مانژ و همچنین گروه بیسکویت ۴ شهد و ۳ غله اشاره کرد. وی اظهارداشت: اولین محصولی که در سال ۱۴۰۰ پس از گذراندن فازهای مطالعاتی و تحقیقاتی گسترده و بنا به درخواست عده زیادی از مصرف‌کنندگان در گروه چند غله‌ها تولید و روانه بازار شد، بیسکویت ۴ شهد و ۳ غله بود.این محصول از هر نظر سرآغازی برای تولید یک نسل جدید و متفاوت از بیسکویت‌ها در فرخنده است. مدیر تحقیق و توسعه گروه صنایع غذایی فرخنده گفت:قند و شیرینی این بیسکویت کاملا طبیعی است، چرا که در تولید آن از ۴ شهد شیرینِ خرما، انگور، توت و انجیر استفاده شده است. در این بیسکویت از ۳ غله مغذی جو پرک، آرد گندم و آرد برنج و همچنین ادویه‌جاتی مانند دارچین، دانه گشنیز، زیره سبز و رازیانه استفاده شده است. غلات و شهدهایی که در پخت این بیسکویت سلامت‌محور استفاده شده، آن را از بکار بردن هرگونه اسانسی بی‌نیاز کرده است. در واقع برای عطر و طعم این محصول تنها از غلات و ادویه جات طبیعی استفاده شده و هیچگونه اسانسی در آن به کار نرفته است. این محصول مزیت‌های زیادی نسبت به سایر محصولات همچون استفاده از روغن بدون ترانس، ۵۰ درصد شکر کمتر، ۲۰ درصد چربی کمتر، ۲ برابر فیبر گیاهی و ۹ برابر آهن بیشتر دارد که آن را تبدیل به یک میان وعده مناسب برای مصرف تمام گروه‌ها به ویژه در بانوان و کودکان کرده است. دکتر مسیح قاضی عسگر متذکر شد: غلات استفاده شده در این بیسکویت به راحتی بر روی آن قابل مشاهده است و پس از مصرف به زیر دندان می‌رود و حس مصرف یک محصول کاملا طبیعی را به مصرف کننده منتقل می‌کند. وی گفت: تفاوت و نکته مهم در سلامت‌محور بودن بیسکویت ۴ شهد و ۳ غله این است که در بیسکویت‌های دیگر، بلافاصله پس از مصرف، انرژی و قند زیادی در بدن مصرف‌کننده آزاد می‌شود و پس از زمان کوتاهی از این انرژی کاسته می‌شود اما ترکیب مواد طبیعی در ۴ شهد و ۳ غله، باعث می‌شود انرژی به صورت تدریجی و طی چند ساعت در بدن آزاد ‌شود و احساس بهتر و انرژی پایدارتری به مصرف‌کننده منتقل کند. وی افزود: این بیسکویت سالم و مقوی مورد تایید انجمن غذا، صنعت، سلامت به عنوان یک محصول «سلامتی‌ بخش» قرار گرفته است و بسته‌بندی بیسکویت ۴ شهد و ۳ غله، یک نسل نو از بسته‌بندی‌های بیسکویت در فرخنده است که نسبت به سایر بسته‌بندی‌های محصولات فرخنده به‌روزتر و در اندازه‌ای متفاوت و جمع‌ و جورتر عرضه شده است. قاضی عسگر گفت: بیسکویت ۴ شهد و ۳ غله در دو طعم ساده و کاکائویی ارائه شده و تفاوت مدل کاکائویی آن علاوه بر طعم، در این است که موفق شده تا به عنوان «منبع فیبر»، شناخته شود، فیبر یک ماده بسیار مهم و ضروری برای بدن انسان است و مصرف آن مرتبا از سوی پزشکان و متخصصان تغذیه تاکید می‌شود. ادعای اینکه بیسکویت ۴ شهد و ۳ غله کاکائویی یک منبع فیبر است، از سوی مراجع ذی‌صلاح و آزمایشگاه‌های معتبر اعتبارسنجی و مورد تایید قرار گرفته است. وی همچنین از دو محصول خارق العاده دیگر هم نام برد و افزود:بیسکوییت با طعم میوه‌های جنگلی فرخنده ، طعم خاص‌ و ماندگار میوه‌های جنگلی، نسل نو و متفاوت بیسکویت. ایجاد کننده احساس بسیار خوشایند. دارای مزه ناب و منحصربه‌فرد که ذهن شخص را به جنگل‌ها معطوف می‌کند و همچنین، بیسکویت سیب و دارچین فرخنده هم جدیدترین طعم و مدل بیسکویت فرخنده است که تلفیق طعم‌های سیب و دارچین در کنار هم . تولید شده در بسته‌های ۳۳۰ گرمی و در ۹ بسته ۳ عددی که هر ۳ عدد در یک سلفون شفاف قرار دارد. دکتر مسیج قاضی عسگر همچنین از تولید اولین بیسکویت بدون قند واقعی در ایران خبرداد و گفت: بیسکویت بدون قند فرخنده تولید شده برای اولین بار در کشور است که دارای قند کمتر از نیم درصد(۰/۴ درصد) و مطابق استانداردهای جهانی است. وی اظهار داشت: این بیسکوییت بدون قند، براساس معتبرترین استانداردهای بین المللی در کشورهای آمریکا و کانادا و اتحادیه اروپا و تعریف صحیح از محصول بدون قند تولید شده است و محصولات ایرانی دیگری که تا حالا به عنوان بدون قند معرفی شده اند، واقعا عاری از قند نیستند. قاضی عسگر افزود: بیسکویت بدون قند فرخنده، اولین محصول بدون قند واقعی در ایران است.فرخنده برای اولین بار یک بیسکویت بدون قند به معنای واقعی و حرفه‌ای تولید کرده که توسط آزمایشگاه‌های معیار که همکار اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو هستند، تایید شده است. در این محصول ترکیبی از شیرین‌کننده های مورد تایید اداره کل استاندارد ایران و سازمان غذا و دارو و همچنین استانداردهای بین المللی در کشورهای آمریکا و کانادا و اتحادیه اروپا استفاده شده است که این شیرین‌کننده ها بدون ضرر هستند و جذب بدن نمی‌شوند و حتی شیرین‌کننده مناسبی برای دیابتی‌هاست. وی گفت: این دستاورد، نتیجه ترکیب ویژه این شیرین کننده ها و فرآیند خاص تولید این محصول است که با تلاشهای ویژه واحد تحقیق و توسعه صنایع غذایی فرخنده به دست آمده است. گفتنی است برند فرخنده طی هفت دهه فعالیت خود توانسته است گواهی نامه های بین المللی و داخلی زیادی را دریافت کند که همه ساله تمدید و به روز رسانی می شوند که عبارتند از : گواهینامه‌ استاندارد ملی ایران / از ۱۳۷۶ تاکنون- گواهینامه‌ استاندارد بین المللی سیستم مدیریت کیفیت ۹۰۰۱ ISO / از ۱۳۸۶ تاکنون- گواهینامه استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت ایمنی غذا ۲۲۰۰۰ ISO / از ۱۳۸۷ تاکنون- گواهینامه استاندارد بین‌المللی بهداشت و ایمنی غذا HACCP / از ۱۳۸۷ تاکنون- گواهینامه استاندارد بین‌المللی مدیریت ایمنی OHSAS 18001 / از ۱۳۸۷ تاکنون- گواهینامه استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت زیست محیطی ISO 14001 / از ۱۳۸۹ تاکنون- گواهینامه استاندارد بین‌المللی رسیدگی به شکایات مشتریان ۱۰۰۰۲ ISO / از ۱۳۹۲ تاکنون- گواهی بین‌المللی محصول (انواع بیسکویت) Codex از شرکت SGS سوئیس / از ۱۳۸۹ تاکنون- گواهی محصول سلامتی بخش از انجمن غذا صنعت سلامت برای محصول ۴ شهد و سه غله و چهار شهد و سه غله کاکائویی