به گزارش برداشت روز، به نقل از خبرخودرو،گروه صنعتی ایران خودرو طی ۲ سال اخیر با تعریف نقشه راه قوای محرکه قدم در مسیر توسعه سریع و به روز سبد جدیدی از قوای محرکه گذاشته که علی رغم محدودیت های تحریم و مشکلات اقتصادی با سرعت در حال پیشرفت است.
با پیشبرد سریع برنامه ها در زمینه طراحی و تولید انبوه خانواده گیربکس های دستی و انواع گیربکس های اتوماتیک، تغییر نسل پیشرانه ها و ارتقای عملکرد قوای محرکه فعلی از مهمترین برنامه های ایران خودرو برای شکل دهی به نسل آینده خودروهای بومی ایران است.
گروه صنعتی ایران خودرو در گام نخست توسعه پیشرانه ها، در سال ۱۴۰۰ اقدام به نهایی سازی ارتقای پیشرانه های فعلی در راستای تطبیق آن ها با استاندارد روز آلایندگی یورو ۵ کرده است. خانواده پیشرانه های ۳ استوانه ای با عنوان IK3 که بر پایه نسخه های بنزینی و CNG با امکان تجهیز به سیستم پرخوران توربوشارژر بومی نسل آینده قوای محرکه محصولات ایران خودرو خواهند بود که دو فاکتور کاهش محسوس مصرف سوخت و کاهش آلایندگی تا سطح استاندارد یورو ۶ را همزمان به ارمغان می آورند و در عین حال سطح قدرت و گشتاور تمامی خودروها را از ۲۰ تا ۸۰ درصد افزایش می دهند.
خانواده پیشرانه های کم مصرف IK3 علاوه بر عملکرد قابل توجه حدود ۶۸۴ میلیون دلار صرفه جویی ارزی و بیش از ۱۶۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در زمینه مصرف سوخت را طی ۵ سال برای کشور به ارمغان می آورند. بررسی ها نشان داده است که جایگزینی یک دستگاه از خودروها با محصولات مجهز به این پیشرانه طی ۵ سال می تواند تا ۹۱۲ دلار صرفه جویی ارزی را رقم بزند و در مجموع موجب کاهش ۲۵درصدی گازهای گلخانه ای شود.
گام بعدی ایران خودرو در مسیر توسعه قوای محرکه در حوزه پیشرانه مربوط به پیشرانه های میکروهیبرید میشود که می توانند به میزان قابل توجهی مصرف سوخت را کاهش دهند. خودروهای مجهز به تکنولوژی میکروهیبرید با اتکا به موتورهای الکتریکی بخشی از وظایف خودرو را از دوش پیشرانه سوخت فسیلی برمی دارند که از آن جمله می توان به برقی سازی سیستم کمکی فرمان و در آینده سیستمی نظیر خاموشی موقت خودرو در توقفها و روشن شدن موتور به هنگام فشردن پدال گاز برای حرکت اشاره کرد که پیش درامدی برای معرفی نسل بعد خودروهای پاک ایران خودرو خواهد بود.
در اواخر سال ۱۴۰۲ قوای محرکه ایران خودرو به سمت نسخه های تمام هیبریدی حرکت خواهد کرد که با اتکا به پیشرانه های خانواده IK3 میسر می شود. این پیشرانه ها با حجم کم و مصرف سوخت پایین در نسخه های تنفس طبیعی می توانند پایه ایده آلی برای همراهی با سیستم الکتریکی و باتری برای به حرکت درآوردن یک خودرو باشند. خودروهای هیبریدی در سرعت های پایین بر پایه شارژ باتری ها و نیروی برق حرکت می کنند و حرکت آن ها در سرعت های بالاتر به صورت موازی بر پایه ترکیبی از نیروی الکتریسیته و پیشرانه سوخت فسیلی خواهد بود و در سرعت های بالا در صورت نیاز تنها پیشرانه سوخت فسیلی در مدار قرار خواهد گرفت. همچنین امکان بازیابی انرژی از طریق ترمز در این خودروها فراهم است.
ایران خودرو بر اساس این برنامه و برقی سازی گام به گام محصولات و قوای محرکه طی سال های بعد و برنامه ای بلندمدت به سمت خودروهای تمام الکتریکی حرکت خواهد کرد. هر چند بازار و صنعت خودرو جهانی این روزها در حال حرکت پرشتاب به سمت خودروهای الکتریکی است اما با برنامه ای فشرده و دقیق می توان در آینده شاهد حضور خودروهای بومی با نشان اختصاصی ایران خودرو در بین بازیگران اصلی این بازار بود. ایران خودرو با تعریف این نقشه راه که در کوتاه ترین زمان ممکن به سمت الکتریکی شدن حرکت می کند، ضمن تلاش برای ارتقای سطح صنعت خودروسازی کشور، نگاهی بلند به بازارهای صادراتی و رقابت در سطح جهانی دارد و عملکرد این خودروساز تا کنون نیز نشان دهنده این تفکر بوده است.