به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی شرکت بیمه سامان، شیما آراء لزوم ایجاد تغییر در محصولات بیمه ای به ویژه بیمه عمر متناسب با نیازهای روز جامعه را یادآور شد و با بیان این که بیمه عمر رایج در شرکت ها به دلیل عدم توانایی در پوشش «کاهش ارزش ریال» با چالش مواجه شده است، افزود: بیمه سامان هوشمندانه این چالش را دریافت و با طراحی محصول یونیت لینک، علاوه بر ارائه پوشش های معمول در بیمه های عمر، نوسان ارزش ریال را نیز تحت پوشش قرار داده است.
وی در عین حال تاکید کرد: بیمه گذاران باید بدانند که هنگام خرید یک بیمه نامه عمر، استفاده از پوشش های بیمه ای در قبال خسارت های احتمالی مانند فوت، از کار افتادگی، بیماری های صعب العلاج و … برای آنها باید در اولویت باشد و پس از آن به فکر استفاده از قسمت پس اندازی بیمه عمر باشند، چرا که بیمه نامه عمر صرفا یک حساب بانکی نیست و مجموعه ای از پوششها را در اختیار مشتریان قرار می دهد.
آراء با بیان این که از ابتدای تاسیس شرکت بیمه سامان، حجم عمده پرتفوی آن را بیمه های زندگی تشکیل داده و تا کنون این روند حفظ شده است، افزود: شرکت بیمه سامان به صورت تخصصی به حوزه فروش بیمه نامه های عمر ورود کرده و شبکه فروش متخصص و حرفه ای در این حوزه تربیت کرده است.
معاون فنی بیمه های زندگی شرکت بیمه سامان همچنین لزوم توجه هر چه بیشتر به «علوم داده» در صنعت بیمه را مورد تاکید قرار داد و با بیان این که «داده کاوی» نقش مهمی در طراحی محصولات جدید بیمه ای به ویژه در حوزه بیمه های عمر دارد، افزود: اگر صنعت بیمه به سمت استفاده از «داده» و طراحی محصول بر مبنای «تحلیل داده» نرود، نمی تواند آینده مطلوبی داشته باشد.
به گفته وی، اکنون دانشگاه ها افرادی زیادی را در حوزه اکچوئری تربیت کرده اند که می توان با استفاده از آنها در شرکت های بیمه و افزودن تجربه کاری به دانش آکادمیک آنها، آینده درخشانی را برای صنعت بیمه رقم زد.
آراء به ایجاد «مدیریت اکچوئری و تحلیل داده» در شرکت بیمه سامان اشاره کرده و با بیان این که انجمن های تخصصی مانند انجمن حرفه ای صنعت بیمه و نیز پژوهشکده بیمه نقش مهمی در ایجاد ارتباط دو سویه میان دانشگاه و صنعت دارند، افزود: اگر یک بنگاه اقتصادی در حوزه بیمه به دنبال بقاست، باید به زیرساخت های لازمه در این زمینه به ویژه علوم داده به صورت بسیار جدی بپردازد.
معاون فنی بیمه های زندگی شرکت بیمه سامان همچنین به لزوم تعامل دو سویه شرکت های بیمه با نهاد ناظر در طراحی، اصلاح و عملیاتی کردن قوانین و مقررات مرتبط با صنعت بیمه اشاره کرد و با بیان این که شرکت ها باید نیازهای خود و بازار را شناسایی کرده و آن را به نهاد تصمیم گیر منتقل کنند، گفت: بیمه مرکزی همواره پشتیبان و یاور بیمه گران بوده و در اصلاح فرایندها کمک کرده است، بنابراین صنعت بیمه باید برای افزایش کیفیت خدمات، خودش پیش قدم باشد
وی همچنین با تاکید بر لزوم تقویت شبکه فروش در عرضه محصولات جدید، خاطرنشان کرد: علاوه بر این که محصولات جدید باید به خوبی برای شبکه فروش توجیه پذیر باشد، آموزش شبکه فروش تخصصی برای عرضه این محصولات هم الزامی است، چرا که جامعه ما هنوز نسبت به محصولات پیچیده ای مانند بیمه عمر، آگاهی لازم را ندارد.
معاون فنی بیمه های زندگی شرکت بیمه سامان درباره چالش های فروش آنلاین بیمه نامه نیز گفت: گرچه فروش آنلاین می تواند به افزایش حق بیمه تولیدی و تسهیل در ارتباط با مشتریان بیانجامد، اما لزوما همه محصولات بیمه ای را نمی توان به صورت آنلاین عرضه کرد، چرا که در بسیاری موارد، فروشنده بیمه نامه، در واقع مشاور بیمه ای خریدار نیز هست ولیکن حرکت به سمت ارائه خدمات و فروش آنلاین امری اجتناب ناپذیر است و شرکتها می بایست بسترهای لازمه را ایجاد نمایند.