به گزارش برداشت روز، حدود ساعت ۱۰:۳۰ صبح روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه، موتورخانه دکل دریایی MD1 شرکت حفاری مپنا، هنگام عملیات حفاری بر روی سکوی SPD11B میدان گازی پارس جنوبی، دچار حریق شد که با دریافت هشدار حریق، عملیات حفاری متوقف شد.
به منظور جلوگیری از گسترش حریق و بروز حادثه غیر قابل کنترل و در راستای حفظ جان کلیه نفرات مستقر بر روی دکل، با بستن فورانگیر، تحت کنترل قرار دادن چاه، خاموش کردن کلیه موتورها، وضعیت به حالت اضطراری درآمد.
با ایمن شدن شرایط بر اساس پروتکلهای واکنش در شرایط اضطراری، پس از سرشماری نفرات مستقر بر سکو در محل تجمع ایمن و اطمینان از عدم حضور نفرات در موتورخانه و اتاق VFD (تجهیزات برقی)، ساعت ۱۰:۴۰ و در سریعترین زمان ممکن و پس از محصور کردن محیط موتورخانه و حصول اطمینان از بسته بودن هواکشها و کانالهای ورودی و خروجی، نسبت به تخلیه و پوشش محیط از CO2 و اجرای فرمان از اتاق سیستم اطفاء حریق CO2 ثابت اقدام شد. با گذشت زمان اثرگذاری CO2 در چندین مرحله، تیم اطفاء حریق دکل در ساعت ۱۱:۱۰ همراه با تجهیزات کنترل و مهار آتش، به منظور خنککاری تجهیزات و دیوارهها و عدم گسترش آتش وارد موتورخانه شدند.
موجودی سوخت مخازن دکل در لحظه حادثه ۱۲۲ متریک تن برابر با ۱۲۲ هزار کیلوگرم بوده است و در صورت هرگونه تعلل در عملیات کنترل و مهار حریق، امکان وقع حادثهای غیرقابل انتظار وجود داشت.
همزمان با عملیات در دکل دریایی، بلافاصله در دفتر مرکزی شرکت حفاری مپنا نیز تیم مدیریت بحران تشکیل شد و با هماهنگی مدیریت پروژه فاز ۱۱ شرکت پتروپارس، در سریعترین زمان اقدامات لازم در زمینه اعزام شناورهای امدادی شامل ۲ فروند کشتی اطفاء حریق و یک فروند شناور نفربر به همراه نیروهای امدادی از طرف واحد عملیات شرکت نفت و گاز پارس به محل سکو اجرایی شد و حریق تا پیش از رسیدن شناورها مهار و تحت کنترل قرار گرفت.
شایان ذکر است، با عملکرد مناسب پرسنل مستقر در سکو و همکاری شرکتهای نفت و گاز پارس و پتروپارس، این حادثه کنترل و از خسارت جانی جلوگیری شد. شرکت حفاری مپنا با وجود محدودیتهای موجود تمام توان خود را جهت به حداقل رساندن زمان تأمین کالای مورد نیاز و عملیاتی کردن مجدد دکل MD1 بهکار خواهد گرفت.
مدیریت ارتباطات و بازار شرکت حفاری مپنا