به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، محمدرضا ممتاز، مدیر خرید مواد مصرفی فولاد مبارکه، در گفت و گو با رادیو فولاد به سؤالات مجری این برنامه اینچنین پاسخ داد:
در خصوص مدیریت خرید مواد مصرفی و اهمیت آن در شرکت توضیح دهید.
اهمیت فرایندهای خرید و تدارکات از آنجا ناشی میشود که این فرایندها در ارتباط مستمر و دائمی با تمامی بخشهای هر سازمان است. مدیریت خرید مواد مصرفی فولاد مبارکه نیز که در زمینۀ تأمین اقلام موردنیاز بخشهای مختلف شرکت فعالیت میکند، از دو زیرمجموعۀ خرید مواد مصرفی و خرید مستقیم کالا و خدمات یا خرید اضطراری تشکیل شده است.
خرید مواد مصرفی عمومی که در خطوط تولید و واحدهای ستادی موردنیاز است، با تلاش رئیس و ۱۲ کارشناس این واحد انجام میشود. کلیۀ موارد موردنیاز در بخشهای مختلف شرکت فولاد مبارکه که بهصورت اضطراری درخواست میشوند، از طریق این واحد تأمین میگردد؛ مثلا با شیوع ویروس کرونا، خرید اقلام بهداشتی موردنیاز به عهدۀ این واحد بوده است.
واحد خرید مواد از سه بخش مواد مصرفی تولید، مواد مصرفی عمومی و خرید مستقیم کالا و خدمت تشکیل شده که دو بخش اول در خود فولاد مبارکه و بخش سوم در دفتر فولاد مبارکه در اصفهان مستقر است. این واحد دامنۀ بسیار گستردهای دارد و تقریبا با همۀ بخشهای فولاد مبارکه در ارتباط است.
برای تأمین اقلام بهداشتی شرکت فولاد مبارکه در زمان کرونا چه اقداماتی انجام شده است؟
از زمان شیوع این ویروس، وظیفۀ تأمین تمامی اقلام، اعم از ماسک، دستکش، مواد و تجهیزات ضدعفونی، تجهیزات نظارتی، بیمارستانی و پیشگیری از طریق این واحد تأمین شده و در اختیار کارکنان و واحدهای مربوطه قرار گرفته است. در ابتدای همهگیری ویروس، تهیۀ این اقلام حتی در حد مصرف شخصی هم سخت بود، ولی با پیگیریهای بهعملآمده و همکاری تأمینکنندگان تاکنون در این زمینه مشکلی نداشتهایم و به نظر میرسد در این زمینه رضایت نسبی بین همکاران محترم وجود داشته باشد.
فولاد مبارکه در کنار تأمین نیاز کارکنان خود، برای همیاری کادر درمان هم اقداماتی انجام داده است؟
با توجه به رسالت و استراتژی فولاد مبارکه، برخی از تجهیزات موردنیاز بیمارستانها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تأمین شده است. کمکهای فولاد مبارکه در سطح استانی و کشوری در میان شرکتها و سازمانهای کشور بینظیر است.
فولاد مبارکه چگونه توانست بر چالشهای تهیۀ مواد بهداشتی در اوایل پاندمی کرونا فائق شود؟
در ابتدای پاندمی کرونا، آمادگی برای تولید تجهیزات و کالاها در کشور وجود نداشت. ماسک، دستکش و مواد ضدعفونیکننده محدود بود و حتی برای برخی تجهیزات و اقلام در کشور بازار سیاه به راه افتاده بود. فولاد مبارکه بهطور مستقیم با تولیدکنندگان کار میکند و با توجه به ارتباطاتِ قدیمی این شرکت با تولیدکنندگان ماسک، مواد شوینده و ضدعفونی، توانست از این ارتباط بهره ببرد و مواد موردنیاز خود را تأمین کند. در هیچ دورهای کمبود محسوسی در این زمینه در فولاد مبارکه احساس نکردیم و با نفوذ این شرکت در میان تأمینکنندگان، همیشه برای آنها در درجۀ اول اهمیت بود و توانست بر این چالش بهخوبی غلبه کند.
در خصوص فرایند مربوط به صدور درخواست کالا تا تحویل آن توضیح دهید.
به دلیـل نوسان قیـمتهای داخـلی و ارز، بعضـا مشـکلاتی بـرای تأمیـن کالا وجـود دارد. علاوهبرایـن فولاد مبارکه با شرایط بسیار سخت تحریم روبهروست و شرایط کرونا نیز مزید بر علت شده است. در چنین شرایطی سعی کردیم مواد مصرفی عمومی و مواد مصرفی خطوط تولید را تأمین کنیم و افتخار بزرگی است که از عهدۀ این کار برآمدیم. ضمن اینکه برای رفع مشکلات تأمین، با تعریف برخی پروژهها سعی میکنیم با توجه به شرایط بازار، کارها را با سرعت و کیفیت بهتری انجام دهیم.
چه تعداد نیرو در واحدهای زیرمجموعۀ شما فعالیت دارند؟
در واحد خرید مصرفی عمومی ۱۳ کارشناس، در بخش خرید مستقیم کالا حدود ۱۱ کارشناس و تکنسین و در واحد مواد مصرفی تولید هم ۸ نفر مشغول به کارند.
فولاد مبارکه قصد دارد تا سال ۱۴۰۴ به یک شرکت دیجیتال تبدیل شود. با اجرای این طرح، واحد خرید مواد مصرفی برای افزایش راندمان و کنترل تعداد نیروها تغییراتی خواهد داشت؟
ما در ابتدای راه هستیم. مقدمات کار و آموزشها آغاز شده و در سطح مدیریت در شرکت جاری است. واحد خرید هم پابهپای واحدهای دیگر فولاد مبارکه باید پروژههای بهبود را تعریف کند. البته برای تعدادی از کارها ازجمله الکترونیکی شدن استعلاماتی که بهصورت کاغذی انجام میگرفت، پیش از این بستر لازم فراهم شده بود. این روش سرعت و امنیت بیشتری دارد. درعینحال اطلاعرسانیها هم بهراحتی صورت میگیرد. قطعا سیستم باید بهبود پیدا کند و لازم است با همفکری و مشاورۀ همکاران باتجربه در این زمینه، پروژههای خوبی تعریف کنیم و پابهپای فولاد مبارکه، طرح تحول را در قسمت خرید هم پیاده کنیم.
نحوۀ انتخاب و گزینش تأمینکنندگان اقلام مصرفی چگونه است؟
تأمینکنندگان و تولیدکنندگان که در اصل شرکای تجاری فولاد مبارکه و واحد مواد مصرفی به شمار میآیند، در این دوران سخت نیز در کنار ما بودند. با وجود نوسانات نرخ ارز و شرایط تحریم و شیوع کرونا، ادامه دادن به مسیر تولید در نوع خود افتخار بزرگی است که با کمک تأمینکنندگان امکانپذیر شد. در فولاد مبارکه مدیریت برنامهریزی خرید، تأمینکنندگانِ صلاحیتدار در زمینههای مختلف را با همکاری واحد فنی و واحدهای دیگر شناسایی کرده است. تأمینکنندگان در دستههای مختلف جای گرفتهاند و فرایندهای استعلام و مناقصات بین آنها برگزار میشود. قطعا سوابق کیفی، خوشقولی و تحویل بهموقع بر فرایند انتخاب تأمینکننده و امتیازات آنها تأثیر میگذارد و قیمت ارائهشده هم نقش بسیار بزرگی دارد. سیاست فولاد مبارکه این است که با تأمینکنندگان قابلاتکا و معتبر همکاری کند. یکی از دلایل موفقیت این شرکت نیز همین امر بوده که توانسته در این همه سال روند روبهرشد خود را طی کند. در مدیریت برنامهریزی خرید، مواردی از قبیل قیمت، کیفیت و خوشقولی تحویل از پارامترهای اصلی برای انتخاب و گزینش تأمینکننده است.
با توجه به شرایط فعلی، فراخوانهای واحد خرید چگونه انجام میشود؟
در حال حاضر، فراخوانهای عمومی از طریق روزنامه و شبکههای اجتماعی است. مناقصات عمومی و فراخوان شناسایی تأمینکنندگان هم انجام میگیرد. در نمایشگاهها محدودی هم که برگزار میشود از طریق گفتوگوی رودررو، تأمینکنندگانی که بهدنبال بازاری برای ارائۀ کار یا خدمت خود هستند نزد فولاد مبارکه خوداظهاری میکنند. فولاد مبارکه پس از ارزیابی تأمینکنندگان با تخصیص کد موقت و در ادامه نیز با اختصاص کد دائم، متقاضیان را به فهرست تأمینکنندگان خود اضافه میکند.
سخن آخر؟
در مدیریت خرید مواد مصرفی علاوه بر اقدامات قبل، کارهای بزرگ دیگری هم انجام میشود. در این مدیریت، ما به معنای واقعی کلمه عبور از تحریم را در دستور کار قرار دادهایم. با این رویکرد بسیاری از کالاهای مصرفی فولاد مبارکه در داخل کشور بومیسازی شده است؛ بهعنوان مثال، بومیسازی قطعات ویژۀ ریختهگری که تنها در انحصار چهار کشور دنیاست، تولید اسلب ۳۰۰ میلیمتر که با طراحی و تغییرات ماشینآلات صورت گرفته و بومیسازی پودر غالب ریختهگری از حرکتهای ارزشمند در این زمینه بوده است. در این راستا حمایتهای فولاد مبارکه و سرمایهگذاری تأمینکنندگان حرکت بسیار ارزشمندی بوده است. زمانی صددرصد کالاهای مصرفی ما از خارج میآمد، ولی خوشبختانه الآن بیش از ۹۵ درصد اقلام را داخلیسازی کردهایم و این افتخار بسیار بزرگی است.