بحران فعلی در کوتاه مدت می تواند بر افزایش مطالبات بیمه گران اثر گذار باشد چرا که پس از کنترل این ویروس ، شرایط زیان بار جبران خواهد شد و بیمه گذاران به مرور مطالبات خود را پرداخت می کنند.
حسین کریم خان زند، مدیر عامل شرکت بیمه نوین، در خصوص تمهیدات شرکت بیمه نوین در رابطه با پیشگیری از شیوع کرونا ویروس گفت: شرکت های بیمه دارای مسوولیت اجتماعی هستند به طوریکه ارایه خدمات به بیمه گذاران باید بدون وقفه انجام شود قاعدتا هیچ بحرانی نباید منجر به کاهش و ضعف ارایه خدمات گردد . بیمه گذاران در هر شرایطی نیازهایی دارند که باید بدان پاسخ داده شود چه در حوزه خرید و چه حوزه پرداخت خسارت.
وی با بیان اینکه شرکت بیمه نوین سه هفته پیش، طی جلسه ای با حضور هیات مدیره، تصمیماتی اساسی و با توجه به تمامی جزییات ممکن در جهت تمهیدات پیشگیرانه اتخاذ کرد، اذعان داشت: یکی از تصمیمات اتخاذ شده که از همان ابتدا اجرائی گردید، این بود که کارکنان شرکت فعالیتهای خود را به صورت شیفتی یعنی یک هفته در میان و در قالب دور کاری به انجام رسانند.
همچنین ترتیبی اتخاذ شد تا آن دسته از کارکنان بیمه نوین که طبق پروتکلهای وزارت بهداشت دارای ریسک هستند مانند خانم های باردار ، افراد دارای بیماری های قلبی، دیابت و … در شرکت حضور پیدا نکنند و از روش دورکاری به فعالیت خود ادامه دهند، علاوه براین ساعات کاری شرکت نیز تا سه بعد ازظهر تقلیل پیدا کرد. از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا نیز اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده تهیه و در اختیار کارکنان قرار داده شد. حتی از سرو چای برای کارکنان خودداری شد و طی بخشنامه ای به همکاران اعلام شد جهت صرف چای تنها در لیوان های شخصی خود و با مراجعه به آبدارخانه هر طبقه آب جوش تهیه کنند. همچنین در این بخشنامه تاکید شده است تا از ارسال بسته های پستی غیر ضروری به دیگر شرکت ها و سازمان ها خودداری شود.
مدیر عامل بیمه نوین در ادامه تاکید کرد: از دیگر تصمیماتی که در شرکت بیمه نوین در هفتههای اخیر به اجرا در آمد، ضد عفونی کردن اسناد بیمه ای بود به طوریکه به بیمه گذاران اعلام شد که مدارک و اسناد پس از ارسال تا ۷۲ ساعت قرنطینه و گند زدائی می گردد تا احتمال ایجاد ویروس در اسناد به صفر کاهش یابد.
کریم خان زند تصریح کرد: لازم به ذکر است که سیاستهای خود را بر مبنای سیاستهای اعلامی وزارت بهداشت قرار دادیم در این راستا بنده و سایر مدیران شرکت ۲۴ ساعته در دسترس هستیم تا در صورتیکه ابلاغیه جدیدی صادر شد، اقدامات مقتضی صورت پذیرد و به تمامی کارکنان اطلاع رسانی شود.
به گفته وی در تعطیلات فروردین نیز تنها تعداد ۲۵ نفر از مدیران و کارکنان در شرکت حضور خواهند داشت و سایر کارمندان به صورت دور کاری فعالیتها را تداوم می بخشند. در هر حال تمهیداتی صورت گرفته است تا کارشناسان بتوانند به صورت دورکاری به درخواست های بیمه گذاران رسیدگی کنند.
وی با اشاره به ابلاغ بیمه مرکزی در خصوص تمدید غیر فیزیکی بیمه نامه ها ،گفت: با توجه به توسعه زیر ساخت های الکترونیکی در بیمه نوین، جهت به حداقل رسانیدن مراجعات حضوری، پیامکی به کلیه بیمه گذاران ارسال شده تا خدمات بیمه ای را از طریق سامانه ” الکترو بیمه نوین” به صورت الکترونیک دریافت کنند. الکترو بیمه نوین سامانه فروش آنلاین محصولات بیمه نوین است که به تازگی ایجاد شده است تا همگام با خدمات رسانی بروز در دنیا حرکت کنیم.
گفتنی است به تمام نمایندگی ها و شعب نیز ابلاغ گردیده که این دستورالعمل به اطلاع کلیه بیمه گذاران برسد.
مدیر عامل بیمه نوین با بیان اینکه بدون شک نمایندگان و کارکنان شعب در خط مقدم قرار دارند و بیشتر از دیگر کارکنان در معرض خطر هستند،گفت: شیفت های دور کاری در شعب بیمه نوین در سراسر کشور نیز اجرائی شده است، همچنین طی تکلیفی که به شعب و نمایندگان شده است، کارکنان موظفند تمامی اسناد و مدارک را گند زدائی کنند که البته بخش زیادی نیز به رعایت بهداشت شخصی کارکنان بر می گردد. باید تاکید گردد که در ارتباط با شعب پیروی دستور استانداری های هر استان هستیم.
وی افزود: ضمن اینکه نمایندگان نیز باید با هماهنگی با بیمه گذاران فعالیتهای صدور را از طریق الکترونیک انجام می دهند و شعب بیمه نوین نیز به نمایندگان ابلاغ کردند که برای دریافت مدارک نیاز به مراجعه حضوری نیست و جهت کاهش رفت و آمدها این امر از طریق پیک قابل انجام است.
مدیرعامل بیمه نوین در ادامه به اثرات اقتصادی کرونا بر صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: بدون شک آثار زیان بار کرونا بر اقتصاد جهان بر کسی پوشیده نیست و رشد اقتصادی در سطح جهانی با کاهش مواجه بوده است چرا که کسب و کارها در تمام دنیا به طور کلی تحت تاثیر قرار گرفته اند و شرکتهای بیمه در ایران نیز رابطه مستقیم با اقتصاد دارند و جزئی از اقتصاد کلان هستند و طبیعتا دچار اثرات منفی این اتفاق خواهند بود اما برای آنکه تبعات آن به درستی مشخص شود نیاز به زمان است و اکنون نمی توان هیچ پیش بینی دقیقی نمود. صنعت بیمه اکنون در ورودی پول اثر پذیرفته است زیرا شیوع ویروس کرونا سبب شده بسیاری از کسب و کارها دچار وقفه شوند و چرخه اقتصادی مانند قبل نمی چرخد و ما به عنوان یک شرکت بیمه نمی توانیم در این شرایط خاص به بیمه گذاران جهت پرداخت حق بیمه فشار وارد کنیم بر این اساس باید تمامی اقشار جامعه و کسب و کار های مختلف که مانند حلقه های زنجیر بهم متصل هستند، در شرایط گذار از دوران بحران با یکدیگر همراهی کنند. بنابراین همراهی شرکت های بیمه با بیمه گذاران نیز در شرایط کنونی ضرورت دارد. در بخش پرداخت خسارت نیز بعضا با افزایش خسارت ها مواجه هستیم که به تبع مشکلاتی را برای صنعت بیمه به وجود می آورد.
وی در پاسخ بدین سوال که آیا در این صورت بحران کرونا ممکن است بر افزایش مطالبات صنعت بیمه اثر گذار باشد، گفت: به اعتقاد من این اثرگذاری در کوتاه مدت خواهد بود، چرا که بیمه گذار به دلایل شرایط موجود نتوانسته حق بیمه اش را پرداخت کند معتقدم بحران فعلی تنها در کوتاه مدت می تواند بر افزایش مطالبات بیمه گران اثر گذار باشد چرا که پس از کنترل این ویروس، شرایط زیان بار جبران خواهد شد و بیمه گذاران به مرور مطالبات خود را پرداخت می کنند. بحران فعلی تنها دو الی سه ماه ماندگاری خواهد داشت و این دوران نیز مانند سایر بحران هایی که برای کشور ما پیش آمده خواهد گذشت./ منبع “ریسک نیوز