به گزارش برداشت روز، به نقل از بانکداری ایرانی، بزرگترین شرکت بیمه خصوصی ایران، بیمه آسیا، در حالی این وضعیت را پشت سر گذاشته بود که شورای عالی بورس طی ابلاغیه ای از شرکت های بورسی خواسته بود که باید بازارگردان تعیین کنند و با وجود این اقدام تقریبا تمامی شرکتهای بورسی نتوانستند با انتخاب بازارگردان نیز رشد قابل توجه ای را ثبت کنند و با این وجود تقریبا همه شرکتهای بورسی از کوچک تا غولهای بورسی، اصلاح سنگینی را تجربه کردند، اما بیمه آسیا با انتخاب بازار گردان از ۲۰ مهرماه ۹۹ به عنوان بازارگردان حجم معامله سه درصدی را مدیریت کردند.
رشد بنیادی شرکت
رشد سهام بیمه آسیا بر اساس دادهها و خبرهای مثبت و تحلیل بنیادی و تحلیلی رخ داده است. بررسی عملکردی شرکت بیمه آسیا نشان می دهد که عملکرد ۶ ماهه شرکت رشد ۱۸ درصدی نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته دارد. عملکرد رشته درمان در بخش خسارت پرداختی در۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نسبت به مبلغ خسارت های پرداخت شده در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ ، نشاندهندهی کاهش ۱۳ % در نسبت خسارت است این رخداد با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا جالب توجه و مهم است. و یکی دیگر از دلایل رشد بنیادی شرکت دارایی ارزی و ریالی شرکت است که با نرخ تسعیر می تواند ارزش زیادی را با خود به همراه آورد.
قراردادهای جدید شرکت
قراردادهای بیمه آسیا معمولا بزرگ و با بازدهی بالایی است و مانند بسیار یا از شرکت های بیمه گری که بر اساس رانت و با نفوذ سهامدار عمده رخ نمی دهد به همین دلیل قرار دادهای بیمه آسیا از سودی سهامداران به خوبی رصد شده و برای تحلیل گران هر قراداد بیمه آسیا با اهمیت تلقی می شود. یکی از خبرهایی که بسیاری از سهامداران بیمه آسیا را در ماه های اخیر ، مشعوف کرده است خبر قرار داد به شرکت بزرگ ماموت بزرگترین وارد کننده کشنده و تولید کننده تریلر در ایران است که نشان از وضعیت بنیادی شرکت بیمه آسیا و توانایی در پذیرش چنین مسئولیت هایی است.
رشد بیمه نامه های شرکت
از جمله عوامل نشان دهنده رشد کسب و کار در بازار بیمه ایی رشد تعداد بیمه نامه است. مقایسه پنج ساله گذشته برای تعداد بیمه نامههای صادره در نیمه اول هر سال که نشان از رشد میانگین ۱۲ درصدی در سالهای اخیر را تنها در شش ماهه ابتدای هر سال نشان می دهد.
این نکته زمانی اهمیت زیادی دارد که بدانیم که افزایش نرخ رشد تولید بیمه های مهندسی طی شش ماهه اول سال ۹۹ از جمله اهداف اصلی شرکت بیمه اسیا بوده و در این مساله توانست رشد خوبی را تجربه کند.
تحقق رشدی ۷۰۰ درصدی تنها طی شش ماه نسبت به کل سال ۹۸
از طرف دیگرسود تقسیمی شرکت در سالهای اخیر نیز قابل توجه است چرا که در چهار سال گذشته از ۴۰ تومان کمتر نبوده است و از ۵۳ تومان نیز افزایش نیافته است .
اما در شش ماهه نخست امسال این سود تحقق یافته در صورتهای مالی حسابرسی شده شرکت به مبلغ نجومی ۱۴۸۲ ریال رسیده که نسبت به سال گذشته در همین دوره رشد ۷۱۹ درصدی را تجربه کره که البته شایان ذکر است که نسبت به پایان سال ۹۸ با سود ۷۰۰ ریالی معادل ۷۰۰ درصد رشد داشته است.
خوشنامی شرکت
همچنین درصد رشد نسبت به تمدید تعداد بیمه نامه های صادره به تعداد کل بیمه نامه های صادره که نشانه رضایتمندی و وفاداری مشتریان است نشان می دهد که ۷۰ درصد از مشتریان قرارداد خود را با بیمه آسیا تمدید کردند. میانگین عملکرد زمان در پرداخت خسارت از زمان اعلام خسارت تا پرداخت خسارت، کاهش میانگین زمان، نشان دهنده پرداخت بموقع خسارت و رضایت مندی بیمه گذار، بیمه شده یا ذینفع است. در واقع میانگین پرداخت خسارت از ۲۰روز در سال ۹۵ به کمتر از ۱۰روز در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته)در خصوص خسارات پاراکلینیکی( که افزایش رضایت مندی را در بین بیمه گذاران موجب شده است. در خصوص خسارات بیمارستانی مراجع درمانی طرف قرارداد، شرکت بیمه آسیا به عنوان برترین شرکت در تسویه به روز خسارت ها با مراجع درمانی مطرح می باشد به گونه ای که در کمتر از ۲ ماه پرونده های خود را با مراجع درمانی طرف قرارداد تسویه می نماید.
فاصله نجومی سرمایه بیمه آسیا با دیگر شرکتهای خصوصی بیمه
شرکت بیمه آسیا با افزایش سرمایه ده برابری، فاصله خود با دیگر شرکت های خصوصی را به مراتب بیشتر کرده و بالاترین سرمایه شرکت های بیمه خصوصی را دارا خواهد بود.
خبرها حاکی است که مجوز این افزایش سرمایه هفته آینده صادر می شود از مبلغ ۲۳۰۰ میلیارد ریال با جهش حدود ۱۱ برابری از محل تجدید ارزیابی دارایی به مبلغ ۲۵ هزار و ۴۱۵ میلیارد ریال می رسد که به منظور اصلاح ساختار مالی در جهت توسعه پرتفوی حق بیمه و افزایش سهم بازار و تقویت توان مالی شرکت انجام می گیرد. این افزایش سرمایه در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۱۱ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شدهاست. این وضعیت سرمایه نسبت توانگری شرکت را افزایش می دهد و از نسبت ۱۴۵ درصد بالاتر می برد.