به گزارش برداشت روز، به نقل از اخبار پولی مالی، ضعف بیمه های پایه و کاهش پوشش های خدماتی یکی از نگرانی های عمده بیمه گذاران به ویژه برای سالهای بازنشستگی محسوب می شود. بیمه های عمر می توانند به خوبی این نگرانی ها را رفع کنند اما چرا اقبال عمومی به این نوع بیمه ها همچنان از انتظارات کارشناسان این صنعت عقب تر است. این پرسش را با جواد کاووسی راد، مدیربیمههای عمر و سرمایه گذاری شرکت بیمه تجارت نو در میان گذاشتیم. وی در پاسخ به این پرسش گفت: رشد بیمه های زندگی در بازار داخلی با موانع مختلفی مواجه است. برخی از آنها را می توان اقتضای زمانه دانست اما بخش دیگر آن برمی گردد به عدم توسعه فرهنگ بیمه زندگی در جامعه. به نظر می رسد آن گونه که شایسته بود رسانهها، عوامل فروش و دیگر نهادهایی که در این زمینه باید نقش آفرینی میکردند به اندازه کافی در این حوزه فرهنگ بیمه ای مخصوصا بیمههای زندگی را به مردم انتقال ندادند.
البته به جز مقوله فرهنگ سازی عوامل دیگری هم در این مورد دخیل هستند. در این میان شرایط اقتصادی و اجتماعی نقش آفرین بوده اند. در توضیح این مورد، شاهد هستیم در طی دهه اخیر یا حتی پیش تر همیشه با نرخ های تورم دو رقمی در ساختار اقتصادی کشور سر و کار داشته ایم. این نرخ ها و شرایط سخت اقتصادی باعث شده تا اندازه ای اقبال مردم به خرید بیمه زندگی کمتر شود و بیشتر سعی داشته باشند به جای اینکه با خرید بیمه های زندگی، تدبیر و آینده نگری را در زندگی مد نظر قرار دهند، به رفع نیازهای اساسی و روزمره خودشان مشغول باشند.
به گفته کاووسی راد بیمههای زندگی دارای تنوع زیادی هستند و رشتههای مختلفی در شرکتهای بیمه در حوزه بیمههای زندگی عرضه شده است. اما به صورت کلی بیمه زندگی برای دو دسته افراد تعریف شده است. نخست برای کسانی که مایل هستند از خدمات بیمه ای برای مقابله با خطرات آینده و پیشامد ناگوار برای خانواده و یا بازمانده اش استفاده کنند، این گروه میتوانند از پوششهای بیمه ای بهره مند شوند و این سوق علاقه به سمت خرید خدمات بیشتر باعث میشود که هزینه کمتری بپردازند. اما گروه دوم افرادی هستند که تمایل به بیمه های عمر جهت سرمایه گذاری دارند .این گروه با توجه به شرایط درآمدی خود، و منابع حق بیمه ای که برای بیمه زندگی میپردازند بعد از گذشت چندین سال که تا اندازه ای برنامه درازمدت خواهد بود، مطمئنا نتیجه سرمایه گذاری مطلوبی را دریافت خواهند کرد.
مدیربیمههای زندگی شرکت بیمه تجارت نو تصریح دارد که رسالت اصلی این بیمه نامه خدمات و پوششهای بیمه ای است اما در سالهای گذشته این بخش کمرنگ تر به جامعه معرفی شده و در مقابل بیشتر حوزه سرمایه گذاری آن برجسته شده و از این رو خدمات بیمه زندگی را مردم بیشتر با حوزه سرمایه گذاری آن شناخته اند. همانطور که در نام این محصول مشخص است نام این محصول بیمه یونیورسال لایف اینشورنس یا همان طرح جامع بیمه زندگی است. این طرح عنوانی از سرمایه گذاری صرفا در داخل آن نیست ولی نام غالب آن در کشور به نام عمر و سرمایه گذاری است.