به گزارش برداشت روز، متولی اصلی این طرح اسقاط، ایدرو است و بخشی از مأموریتهای این سازمان که شامل «بازسازی و نوسازی» میشود، به این موضوع اختصاص دارد. به گونهای که در اسقاط خودرو در بخش نوسازی گنجانده شده و نوسازی ناوگان در این راستا در حال انجام است. اگرچه در نگاه اول اسقاط خودرو راهی برای کاهش مصرف در بنزین و کاهش آلایندگیهاست، اما فرشاد مقیمی، رئیس هیأت عامل ایدرو به این موضوع از زاویه دیگر نگاه میکند؛ زاویهای مهم اما مغفول مانده. او اعتقاد دارد کاهش مصرف بنزین و آلایندگی، مسأله فرعی در اسقاط خودرو است و «اقتصاد چرخشی» مسأله اصلی در این امر است.
او در گفتوگو با روزنامه «ایران» در این باره توضیح میدهد: «۴۰۰ کیلو فولاد در یک خودرو وجود دارد که با اسقاط آن به چرخه اقتصاد برمیگردد. در هر خودرو تقریباً ۵ کیلوگرم مس مصرف میشود که طول آن تا 2کیلومتر میرسد. مس جزو فلزات رنگی گرانبها است. مس، آلومینیوم و سایر فلزات گرانبها میتوانند دوباره به چرخه تولید و اقتصاد بازگردند و به جای اینکه از معادن استخراج شوند، از مواد بازیافتی استفاده شود.»
فرشاد مقیمی با اشاره به میزان آلومینیوم مصرف شده (حدود 30 کیلوگرم) در یک خودرو، عنوان میکند: «آلومینیوم مصرف شده نیز میتواند بازیافت شود و دوباره به چرخه تولید بازگردد. بخشی از آلومینیوم مورد نیاز کشور از طریق تولید آلومینا در داخل کشور و در منطقه جاجرم تأمین میشود، اما بخشی از آن نیز وارد میشود. درست است که آلومینیوم داریم ولی آلومینا نداریم.»
به گفته او، «سرب نیز در باتری خودروها استفاده میشود و میتواند بازیافت شود. با بازیافت سرب، میتوانیم به چرخه اقتصاد کمک کنیم و از واردات سرب نیز جلوگیری کنیم. قیمت سرب در بازار جهانی برای هر تن حدود ۱۹۸۰ دلار است و بازیافت آن میتواند به صرفهجویی در هزینهها کمک کند و به چرخه اقتصاد برمیگردد.»
رئیس هیأت عامل ایدرو میزان پلیمر مصرفی در خودرو را 120کیلوگرم اعلام کرده و میگوید: «حتی این پلیمر نیز قابلیت برگشت به چرخه را دارد. پلیمرهای خودرویی جزو گرانقیمتترین پلیمرهای موجود در کشور و حتی در دنیاست. ما با اسقاط خودرو آن را به چرخه اقتصاد برمیگردانیم. اگر این کار را انجام ندهیم، پلیمرها و سایر مواد به عنوان زباله دفن میشوند و محیط زیست را آلوده میکنند. ما دوباره مجبور میشویم که مواد اولیه را از ذخایر استخراج کنیم، پلیمر تولید کنیم و دوباره آن را به عنوان زباله دفن کنیم. این چرخه معیوب ادامه پیدا میکند و منابع طبیعی ما هدر میروند. در حالی که اگر مواد را بازیافت کنیم، میتوانیم به اقتصاد چرخشی دست یابیم.»