برداشت روز -انجمن واردکنندگان خودرو در نامهای به دکتر عارف، معاون اول رئیسجمهور، از مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص تعرفه واردات خودرو انتقاد کرد و آن را مخالف با اصول تجارت آزاد و تنظیم هوشمند بازار دانست. این انجمن معتقد است که این مصوبه نه تنها بازار خودرو را به سمت بیثباتی سوق میدهد بلکه به نفع تولید داخلی و رفاه عمومی نیز نیست.
در پی صدور مصوبه شماره ۱۵۸۷۱۰ تا ۶۵۱۲۵ هـ مورخ ۱۴۰۴/۰۹/۱۹ هیئت وزیران در خصوص تعرفه واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور، انجمن واردکنندگان خودرو ایران نامهای به دکتر عارف، معاون اول رئیسجمهور اسلامی ایران، ارسال کرده و ضمن انتقاد شدید از این مصوبه، خواستار تجدید نظر در آن شد. انجمن واردکنندگان خودرو ایران به عنوان تشکلی که همواره حامی تجارت آزاد و تنظیم بازار بوده است، در نامه خود تاکید کرده که اعمال تعرفههای غیرهوشمند و غیرزمانمند بر واردات خودرو، نه تنها باعث اختلال شدید در تجارت و بازار خودرو میشود، بلکه صنایع و تولید داخلی را نیز با مشکلات جدی روبهرو خواهد کرد.
این انجمن در نامه خود اشاره کرد که مصوبه اخیر هیئت وزیران با هدف تنظیم بازار خودرو و ایجاد رفاه بیشتر برای شهروندان به تصویب رسیده، اما این مصوبه فاقد ویژگیهای ضروری برای یک سیاست تجاری موفق است. در حالی که هدف از وضع تعرفهها باید حمایت از تولید داخلی و ایجاد یک بازار رقابتی و عادلانه باشد، انجمن واردکنندگان خودرو ایران بر این باور است که تعرفههای وضعشده در این مصوبه نه تنها منجر به کاهش کیفیت و تولید داخلی نمیشود، بلکه با ایجاد عدم ثبات در بازار، باعث افزایش هزینهها برای مصرفکنندگان نیز خواهد شد.
یکی از مهمترین انتقادهای این انجمن، مربوط به نبود منطق علمی و هوشمند در تعیین تعرفههای واردات خودرو است. این انجمن معتقد است که تعرفههای غیر زمانمند و غیرمنسجم، نه تنها به بازار خودرو آسیب میزند، بلکه صنایع و تولید داخلی را نیز با چالشهای جدی مواجه میکند. آنها بر این باورند که وضع تعرفه باید بهگونهای باشد که نه تنها از تولید داخلی حمایت کند، بلکه باعث ایجاد شرایط رقابتی برای بهبود کیفیت و کاهش قیمتها نیز بشود.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران همچنین به ضرورت وضع تعرفههای ترجیحی برای خودروهای برقی و هیبریدی اشاره کرد و اعلام کرد که این نوع خودروها باید در اولویت قرار گیرند. به باور این انجمن، توجه به خودروهای کممصرف و دوستدار محیطزیست میتواند به تحقق اهداف بزرگتر کشور در زمینه کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و حمایت از محیطزیست کمک کند. بنابراین، این انجمن از دولت خواسته است که در سیاستگذاریهای خود بهویژه در حوزه واردات خودرو، به روندهای جهانی و نیازهای اقتصادی و زیستمحیطی توجه ویژه داشته باشد.
در بخش دیگری از نامه، انجمن واردکنندگان خودرو ایران به لزوم تعیین تعرفههای هوشمند و قابل تطبیق با شرایط بازار اشاره کرده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگانهای مربوطه خواسته است که به مدلهای منسجم، هوشمند و تدریجی برای تعرفهگذاری واردات خودرو توجه داشته باشند. به اعتقاد این انجمن، این مدل میتواند ضمن حمایت از تولید داخلی، بازار رقابتی ایجاد کند و به کاهش هزینههای خانوار و مصرف سوخت منجر شود. این انجمن همچنین پیشنهاد داده است که تعرفه واردات خودرو طی سه تا پنج سال بهطور تدریجی کاهش یابد تا به این ترتیب تعادلی میان حمایت از تولید داخلی و نیاز به واردات خودروهای باکیفیت و کممصرف ایجاد شود.
از دیگر انتقادهای اصلی انجمن واردکنندگان خودرو ایران به مصوبه اخیر، سردرگمی در تعیین نرخ تعرفه واردات خودرو طی مدت هفت ماه گذشته است. این انجمن به وضوح اشاره کرد که عدم شفافیت و ابهام در تعیین تعرفهها، باعث سردرگمی در بازار شده و برای فعالان این بخش مشکلات زیادی به وجود آورده است. علاوه بر این، انجمن واردکنندگان خودرو ایران به این نکته نیز اشاره کرد که مصوبه اخیر ممکن است بهطور جدی باعث کاهش انگیزه ایرانیان خارج از کشور برای واردات خودرو شود، زیرا این مصوبه هیچگونه مزیتی برای واردات خودروهای با مصرف کم یا برقی ایجاد نمیکند.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران در پایان نامه خود تاکید کرده است که مصوبه جدید باید در جهت حمایت از تولید و تنظیم صحیح بازار تدوین شود و از تمامی ارکان موثر در تصمیمگیریهای اقتصادی و تجاری کشور خواسته است که به این مسائل توجه کنند. همچنین، این انجمن از معاون اول رئیسجمهور درخواست کرده است که ضمن تجدید نظر در مصوبه اخیر، نتیجه اصلاحات بهصورت شفاف به اطلاع عموم رسانده شود تا اطمینان حاصل شود که سیاستهای اتخاذ شده در راستای رفاه عمومی و به نفع بازار و تولید داخلی است.
در پایان، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران، هادی سلیمانی ملکان، از مسئولان درخواست کرده است که به انتقادات مطرحشده توجه کنند و با اصلاح مصوبه، شرایط بهتری برای بازار خودرو و شهروندان فراهم آورند.
در پی صدور مصوبه شماره ۱۵۸۷۱۰ تا ۶۵۱۲۵ هـ مورخ ۱۴۰۴/۰۹/۱۹ هیئت وزیران در خصوص تعرفه واردات خودرو توسط ایرانیان خارج از کشور، انجمن واردکنندگان خودرو ایران نامهای به دکتر عارف، معاون اول رئیسجمهور اسلامی ایران، ارسال کرده و ضمن انتقاد شدید از این مصوبه، خواستار تجدید نظر در آن شد. انجمن واردکنندگان خودرو ایران به عنوان تشکلی که همواره حامی تجارت آزاد و تنظیم بازار بوده است، در نامه خود تاکید کرده که اعمال تعرفههای غیرهوشمند و غیرزمانمند بر واردات خودرو، نه تنها باعث اختلال شدید در تجارت و بازار خودرو میشود، بلکه صنایع و تولید داخلی را نیز با مشکلات جدی روبهرو خواهد کرد.
این انجمن در نامه خود اشاره کرد که مصوبه اخیر هیئت وزیران با هدف تنظیم بازار خودرو و ایجاد رفاه بیشتر برای شهروندان به تصویب رسیده، اما این مصوبه فاقد ویژگیهای ضروری برای یک سیاست تجاری موفق است. در حالی که هدف از وضع تعرفهها باید حمایت از تولید داخلی و ایجاد یک بازار رقابتی و عادلانه باشد، انجمن واردکنندگان خودرو ایران بر این باور است که تعرفههای وضعشده در این مصوبه نه تنها منجر به کاهش کیفیت و تولید داخلی نمیشود، بلکه با ایجاد عدم ثبات در بازار، باعث افزایش هزینهها برای مصرفکنندگان نیز خواهد شد.
یکی از مهمترین انتقادهای این انجمن، مربوط به نبود منطق علمی و هوشمند در تعیین تعرفههای واردات خودرو است. این انجمن معتقد است که تعرفههای غیر زمانمند و غیرمنسجم، نه تنها به بازار خودرو آسیب میزند، بلکه صنایع و تولید داخلی را نیز با چالشهای جدی مواجه میکند. آنها بر این باورند که وضع تعرفه باید بهگونهای باشد که نه تنها از تولید داخلی حمایت کند، بلکه باعث ایجاد شرایط رقابتی برای بهبود کیفیت و کاهش قیمتها نیز بشود.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران همچنین به ضرورت وضع تعرفههای ترجیحی برای خودروهای برقی و هیبریدی اشاره کرد و اعلام کرد که این نوع خودروها باید در اولویت قرار گیرند. به باور این انجمن، توجه به خودروهای کممصرف و دوستدار محیطزیست میتواند به تحقق اهداف بزرگتر کشور در زمینه کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف سوخت و حمایت از محیطزیست کمک کند. بنابراین، این انجمن از دولت خواسته است که در سیاستگذاریهای خود بهویژه در حوزه واردات خودرو، به روندهای جهانی و نیازهای اقتصادی و زیستمحیطی توجه ویژه داشته باشد.
در بخش دیگری از نامه، انجمن واردکنندگان خودرو ایران به لزوم تعیین تعرفههای هوشمند و قابل تطبیق با شرایط بازار اشاره کرده و از وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه و سایر ارگانهای مربوطه خواسته است که به مدلهای منسجم، هوشمند و تدریجی برای تعرفهگذاری واردات خودرو توجه داشته باشند. به اعتقاد این انجمن، این مدل میتواند ضمن حمایت از تولید داخلی، بازار رقابتی ایجاد کند و به کاهش هزینههای خانوار و مصرف سوخت منجر شود. این انجمن همچنین پیشنهاد داده است که تعرفه واردات خودرو طی سه تا پنج سال بهطور تدریجی کاهش یابد تا به این ترتیب تعادلی میان حمایت از تولید داخلی و نیاز به واردات خودروهای باکیفیت و کممصرف ایجاد شود.
از دیگر انتقادهای اصلی انجمن واردکنندگان خودرو ایران به مصوبه اخیر، سردرگمی در تعیین نرخ تعرفه واردات خودرو طی مدت هفت ماه گذشته است. این انجمن به وضوح اشاره کرد که عدم شفافیت و ابهام در تعیین تعرفهها، باعث سردرگمی در بازار شده و برای فعالان این بخش مشکلات زیادی به وجود آورده است. علاوه بر این، انجمن واردکنندگان خودرو ایران به این نکته نیز اشاره کرد که مصوبه اخیر ممکن است بهطور جدی باعث کاهش انگیزه ایرانیان خارج از کشور برای واردات خودرو شود، زیرا این مصوبه هیچگونه مزیتی برای واردات خودروهای با مصرف کم یا برقی ایجاد نمیکند.
انجمن واردکنندگان خودرو ایران در پایان نامه خود تاکید کرده است که مصوبه جدید باید در جهت حمایت از تولید و تنظیم صحیح بازار تدوین شود و از تمامی ارکان موثر در تصمیمگیریهای اقتصادی و تجاری کشور خواسته است که به این مسائل توجه کنند. همچنین، این انجمن از معاون اول رئیسجمهور درخواست کرده است که ضمن تجدید نظر در مصوبه اخیر، نتیجه اصلاحات بهصورت شفاف به اطلاع عموم رسانده شود تا اطمینان حاصل شود که سیاستهای اتخاذ شده در راستای رفاه عمومی و به نفع بازار و تولید داخلی است.
در پایان، رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو ایران، هادی سلیمانی ملکان، از مسئولان درخواست کرده است که به انتقادات مطرحشده توجه کنند و با اصلاح مصوبه، شرایط بهتری برای بازار خودرو و شهروندان فراهم آورند.
در حالی که دولت به دنبال تنظیم بازار و حمایت از تولید داخلی است، مصوبه اخیر هیئت وزیران در خصوص تعرفه واردات خودرو از سوی ایرانیان خارج از کشور با انتقاداتی جدی از سوی انجمن واردکنندگان خودرو روبهرو شده است. این انجمن معتقد است که وضع تعرفههای غیرهوشمند و غیرزمانمند نه تنها مشکلات زیادی برای بازار خودرو ایجاد خواهد کرد، بلکه به نفع تولید داخلی و رفاه عمومی نیز نخواهد بود. در نتیجه، درخواست این انجمن از مسئولان این است که با تجدید نظر در مصوبه، سیاستهای بهتری را برای تنظیم بازار و حمایت از تولید اتخاذ کنند.