در 6 ماهه نخست سال جاری، 152 هزار تن تایر در داخل کشور تولید شده است، که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 3 درصد افزایش وزنی(افزایش حدود 300 هزار حلقه) را داشتهایم. که سهم گروه صنعتی بارز از این مقدار 67 هزار تن (معادل %44 کل تولید داخلی) می باشد.
در حال حاضر نیاز کشور به تایر سواری 28 تا 30 میلیون حلقه در سال می باشد که تولیدکنندگان داخلی قادر به تولید 24 تا 25 میلیون حلقه تایر در سال میباشند. و در زمینه تولید تایر باری، اتوبوسی رادیال نیاز سالانه 1600 هزار حلقه است که 500 هزار حلقه تایر در داخل کشور تولید و تا پایان سال جاری تولید به 800 هزار حلقه افزایش خواهد یافت.
در حوزه تایر بایاس کل نیاز توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین میشود. در صورتی که در حال حاضر در بخش تایرهای معدنی کل نیاز با واردات تأمین میشود.
گروه صنعتی بارز با واردات تایر مخالف نیست ولی انتظار میرود که نسبت به تأمین ارز مورد نیاز، اولویت با تولیدکنندگان باشد و با پدیده بیشاظهاری که سبب فساد اقتصادی میشود برخورد گردد. از طرفی با توجه به وجود تعرفه 15 درصد برای برخی از مواد اولیه متقاضی وجود تعرفه 15 درصدی برای ورادات تایرهای TBR هستیم.
هر کیلو واردات تایر 3.5 دلار ارز بری دارد در حالی که هر کیلو تولید تایر کمتر از 1 دلار هزینه ارزی دارد. روند تخصیص ارز برای تولیدکنندگان داخلی بسیار کند است و معمولا تخصیص ارز به صورت مقطعی و در مبالغ بالا انجام میشود که امکان تأمین ریال آن برای شرکتهای داخلی دشوار است.با توجه به افزایش بیرویه واردات تایر در سال 1403 و اقدامات مؤثری که در سال جاری در جهت جلوگیری از واردات انجام پذیرفت، موجب شد که روند واردات شش ماهه ابتدای سال 1404 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 43 درصد کاهش که در نتیجه اعمال این سیاست ها، روند تخصیص ارز نیز برای واردکنندگان تایر کاهشی باشد.
متاسفانه بخش عمده ای از واردات مربوط به سایزهای پر مصرفی است که در داخل کشور تولید می شود که در واقع واردات به عنوان رقیب تولید داخلی فعالیت میکند نه به عنوان عاملی برای کمک به جبران کمبود عرضه تایر در کشور.تایرهای وارداتی به ویژه نمونههای قاچاق با قیمتهای پایینتری وارد بازار میشوند که رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار کرده و سهم بازار آنها را کاهش می دهد.
از جمله ریسکهای دیگر صنعت تایر میتوان به قیمتگذاری دستوری، عدم افزایش به موقع نرخهای فروش توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، نابرابری ارز تخصیص داده شده به صنعت تایر و واردات آن و مشکلات موجود در تأمین سرمایه در گردش شرکت ها اشاره کرد.انتظار میرود دولت در تحقق شعار سال و حمایت مجدانه از سرمایهگذاری در تولید، سیاست های کلان ارزی را تغییر داده و مشوق های مالی و مالیاتی برای تولیدکنندگان داخلی، جهت افزایش رقابت آنان ایجاد کرده تا ضمن افزایش سطح اشتغال و توسعه اقتصاد و صنعت کشور، بر جذابیت سرمایه گذاری داخلی و خارجی در این صنعت بیافزاید.
گروه صنعتی بارز به عنوان پیشران تولید تایر در کشور در راستای سیاست بینالمللی سازی فعالیتها با توجه به اینکه ایران ظرفیتهای مناسبی برای تبدیل شدن به قطب تولید تایر در منطقه را دارد، پیشنهاد میکند دولت نقش خود را با حمایتهای گسترده مالی و تعرفهای از تولیدکنندگان داخلی به منظور کسب سهم بالایی در بازار جهانی تایر(همچون خیلی از کشورها مانند هند و چین) پررنگتر نماید.