به گزارش برداشت روز، مدیرعامل کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) با اشاره به اینکه کشتیسازی ایزوایکو طی یکسال در بندرعباس ۷۲ شناور تعمیر کرد و گفت: مجتمع کشتیسازی ایزوایکو از ابتدای راهاندازی تاکنون ۲ هزار و ۴۷ مورد انواع شناور را تعمیر و ۳۴۵ شناور مختلف کوچک، متوسط و بزرگ را طراحی، احداث و بازسازی کرده است.
سعید جعفری روز سهشنبه در نشست خبری افزود: مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) که در سال ۱۳۵۲ با هدف جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور در غرب بندرعباس راهاندازی شده است، همچنین در این مدت ۱۷ پروژه نفت و گاز را احداث و ۱۲ سکوی حفاری نیز تعمیر کرده است.
وی با اشاره به اینکه مجتمع ایزوایکو امسال ۶۰ هزار تن تولید و ارائه خدمات را در برنامه دارد، بیان کرد: این مجتمع عظیم صنعتی توانمندی طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای غول پیکر تا ۳۵۰ هزار تن در گروه شناورهای بزرگ و حوضهای خشک را دارد.
مدیرعامل کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران به رشد هشت درصدی تولیدات شرکت ایزوایکو در سه ماهه نخست امسال نسبت به سه ماهه نخست پارسال اشاره و اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال در گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناورهای بزرگ رشد ۲۸ درصدی، شناورهای متوسط کاهش ۴۶ درصدی، شناورهای کوچک کاهش ۵۱ درصدی و گروه طراحی، ساخت و تعمیرات سازههای دریایی رشد ۵۵ درصدی داشته است.
جعفری با ابراز اینکه ۹۵ درصد برنامهها توانستهایم در سال ۱۴۰۳ را عملیاتی کنیم، گفت: مقابله با تحریمهای بینالمللی، جلوگیری از خروج ارز، سودآوری برای شرکت، پشتیبانی از ناوگان حمل ونقل فرآوردههای نفتی، پشتیبانی از صنایع و پروژههای نفت وگاز کشور، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، حمایت و فعال کردن زنجیره تولید تجهیزات و مواد، ارتقای سطح دانش مهندسی و اجرایی کشور و رشد و ارتقای مهارت و تجربه اندوزی پیمانکاران داخلی از پیامدها و فرصتهای ساخت و تعمیرات شناورها و سازههای فراساحلی بوده است.
وی ایزوایکو را بزرگترین زیرساخت دریایی ایران عنوان کرد و ادامه داد: باتوجه به اهمیت توسعه اقتصاد دریامحور و نگاه راهبردی به مناطق ساحلی، توجه ویژه به صنعت کشتی سازی از اهمیت بالایی برخوردار است، این صنعت میتواند با ایجاد فرصتهای مختلف در زمینه ساخت و تعمیر کشتیهای اقیانوس پیما، سازههای دریایی و دکلهای حفاری، به حمایت از تولید داخل و افزایش اشتغال در کشور کمک کند که این مهم در برنامههای عملیاتی سال ۱۴۰۴ ایدرو (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) نیز تدوین شده است.
جعفری تاکید کرد: ایزوایکو با اجرای طرحهای کلان در زمینه تعمیر و ساخت شناورها و سازههای دریایی، به یکی از قطبهای اصلی این صنعت در کشور و منطقه تبدیل شده است و مسیر توسعه و پیشرفت این مجتمع، با اتکا به توانمندیهای داخلی و دانش بومی ادامه خواهد یافت.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی ایزوایکو همچنین با اشاره به اینکه نیروی انسانی در مجتمع ایزوایکو نیز متغیر و بر پایه و مبنای پروژهها است، گفت: در حال حاضر ۷۰۰ نفر نیروی انسانی در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که با روی کار آمدن پروژههای جدید در حوزههای فراساحلی از مرز پنج هزار نفر نیز عبور میکند.
مجتمع کشتیسازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، در سال ۱۳۵۲ با هدف جذب بخش بزرگی از بازار تعمیرات و ساخت شناور، در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس راهاندازی شد. این مجموعه در طول سالها با اجرای پروژههای کلان از جمله ساخت سه فروند کشتی کانتینربر اقیانوسپیما با ظرفیت حمل ۲۲۰۰ کانتینر، که نخستین اقیانوسپیماهای ساختهشده در ایران و تحت کلاس GL آلمان هستند، جایگاه ویژهای در صنعت دریایی کشور کسب کرده است.
این مجتمع در زمینه طراحی، ساخت، حمل، نصب و راهاندازی سکوهای نفت و گاز و بومی سازی این دانش نیز عملکرد درخشانی داشته و توانسته پروژههای بزرگی را در فازهای مختلف میدان گازی پارس جنوبی و توسعه میدانهای نفتی هندیجان و فروزان با موفقیت به پایان برساند. ایزوایکو همچنین با بومیسازی دانش تعمیرات ریگهای حفاری دریایی و اجرای بیش از ۱۴ پروژه در این حوزه، نقشی کلیدی در کاهش وابستگی کشور به خارج ایفا کرده است.
این مجموعه، که امروز بهعنوان بزرگترین زیرساخت صنایع دریایی کشور شناخته میشود، با برخورداری از سیستمهای پیشرفته آبگیری و بهآباندازی، توانایی ساخت و تعمیر هر نوع شناور در دنیا را دارد.علاوه بر این، پشتیبانی ایزوایکو از شرکت ملی نفتکش ایران نقشی حیاتی در تداوم جریان صادرات نفت و فرآوردههای نفتی ایفا کرده و به تبع آن، تأثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته است.
ایجاد این مجموعه، با در نظر گرفتن موقعیت طبیعی و جغرافیایی آن، حوضچه آرامش به وسعت ۳۸۰ هکتار، و بهرهمندی از تسهیلات قانونی منطقه ویژه، با هدف توسعه صنعت و تجارت در حوزه صنایع کشتیسازی، سازههای دریایی، صنایع پاییندستی و ایجاد کارخانههای مرتبط صورت گرفته است. ایزوایکو با استفاده از آخرین فناوریهای روز دنیا و بومیسازی دانش مرتبط، در راستای افزایش تولید، اشتغال پایدار و قطع وابستگی کشور به خارج، گامهای مؤثری برداشته است.