به گزارش برداشت روز، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل بیمه مرکزی، در سه ماهه نخست ۱۴۰۴، مجموعاً ۴۷۵۰ شکایت در رشتههای مختلف بیمه ثبت شده که از این تعداد، ۳۳۸۱ شکایت مختومه شده و ۱۳۶۹ شکایت همچنان در حال رسیدگی است.
این آمار نشاندهنده عملکرد رسیدگی به شکایات بیمهای در سه ماه اول سال جاری است که در برخی رشتهها، شکایات بیشتری ثبت شده و در پارهای موارد وضعیت رسیدگی به شکایات بهطور نسبی بهتر بوده است.
شکایات در رشتههای مختلف بیمه
رشته بیمه شخص ثالث با ثبت۲۱۱۹ شکایت، بیشترین تعداد شکایات را به خود اختصاص داده است. از این تعداد، ۱۵۱۸ شکایت رسیدگی شده که ۸۲۸ شکایت وارد و ۶۹۰ شکایت ناوارد بوده است. همچنین۶۰۱ شکایت در حال رسیدگی است.
رشته بیمه درمان نیز با ۱۲۲۸ شکایت ثبتشده در جایگاه دوم قرار دارد. از این تعداد، ۸۶۳ شکایت رسیدگی شده که ۳۶۵ شکایت در این رشته همچنان در حال رسیدگی است.
در رشته بیمه بدنه اتومبیل،۵۷۷ شکایت ثبت شده که از این تعداد، ۴۴۲ شکایت رسیدگی شده است. این در شرایطی است که۱۳۵ شکایت در حال رسیدگی است.
رشتههای با کمترین تعداد شکایات
در رشته بیمه اعتبار درسه ماه نخست ۱۴۰۴ تنها یک شکایت ثبت شده که ناوارد بوده و به آن رسیدگی شده است.
وضعیت کلی رسیدگی به شکایات
از مجموع 4750 شکایت ثبتشده در سه ماهه نخست ۱۴۰۴، ۳۳۸۱ شکایت به مرحله رسیدگی و مختومه رسیدند و ۱۳۶۹ شکایت در حال بررسی است.
این آمار نشاندهنده روند رسیدگی به شکایات بیمهای و توجه به شکایات وارد و ناوارد در تمامی رشتههای بیمهای است.
گزارشها نشان میدهد که رشتههای شخص ثالث، بیمه درمان و بدنه اتومبیل بیشترین تعداد شکایات را داشتهاند و نیاز به بررسی و رسیدگی سریعتر در این حوزهها احساس میشود.
شایان ذکر است آمار شکایات میتواند برای ارزیابی رویه ها و فرآیندهای ارائه خدمات و سنجش رضایت بیمهگذاران شرکت های بیمه مورد استفاده قرار گیرد. معذلک توصیه میشود این آمار با سایر شاخصها چون نسبت سهم از شکایات به سهم از بازار شرکتها در هر رشته و درصد شکایات وارد هر شرکت نسبت به متوسط شکایات وارد بازار در هر رشته مورد استفاده قرار گیرد تا استنتاجها قابل قبول و صحیحتر باشد.
برای مشاهده آمار فوق اینجا کلیک کنید.