برداشت روز-مدیرعامل بانک پارسیان در آیین رونمایی از سامانه «پارسوام»، با اعلام عبور این بانک از الگوی سنتی شعبمحور به مدل بانکداری پلتفرمی گفت: با راهاندازی این سامانه، بانک پارسیان وارد فاز اجرایی تحقق عدالت مالی، گسترش خدمات در مناطق بدون شعبه و بهرهوری مبتنی بر فناوری شده و تا پایان سال، ۹۰ درصد خدمات بانک در بستر دیجیتال ارائه خواهد شد.
شکرخواه با اشاره به جهتگیری راهبردی بانک پارسیان در مسیر تحول دیجیتال اظهار داشت: «در همان ماههای نخست مسئولیت، تأکید کردم که توسعه همزمان فیزیکی و فناورانه نه ممکن است و نه منطقی. انتخاب ما باید فناوری باشد؛ زیرا جهان به این سو حرکت کرده، اما همچنان برخی بانکها در داخل کشور به گسترش شعب فیزیکی اصرار دارند.»
وی افزود: «هدف اصلی ما دسترسی گستردهتر، خدمات ارزانتر و سرعت بالاتر برای مشتریان است و تحقق این هدف صرفاً از مسیر فناوری ممکن است، نه با افزایش شعب.»
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به راهاندازی سامانه «پارسوام» گفت: «در این سامانه، فرایند دریافت تسهیلات در کمتر از چند دقیقه انجام میشود. این تحول، نماد عبور از تشریفات زمانبر سنتی به بانکداری هوشمند و چابک است.»
او تصریح کرد: «اگر امروز بتوانیم از ظرفیت فناوری برای افزایش حجم خدمات استفاده کنیم، قادر خواهیم بود خدمات بانکی را با نرخ مناسب و حاشیه سود مطلوب ارائه دهیم؛ در غیر این صورت، با ارائه خدمات گرانقیمت، از مسیر بهرهوری فاصله خواهیم گرفت.»
شکرخواه از برنامهریزی برای افزایش پوشش خدمات غیرحضوری خبر داد و گفت: «در حال حاضر نزدیک به ۶۰ درصد خدمات بانک بهصورت غیرحضوری ارائه میشود. هدفگذاری ما این است که تا پایان سال، این رقم به ۹۰ درصد برسد .
وی افزود: «در بسیاری از مناطق کشور هیچ شعبهای نداریم و ایجاد شعبه نیز توجیه اقتصادی ندارد. اما از مسیر فناوری میتوانیم عدالت در دسترسی را محقق کرده و خدمات بانکی را در این مناطق توسعه دهیم.»
شکرخواه با اشاره به فضای رقابتی شدید در صنعت بانکداری تصریح کرد: «در شرایطی که محصولات بانکی بهسرعت قابل کپیبرداری هستند و حاشیه سود بهشدت کاهش یافته، چارهای جز کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری نداریم. این امر نیز جز از مسیر پلتفرمها و ابزارهای فناورانه ممکن نیست.»
او خاطرنشان کرد: «در شعب فیزیکی ظرفیت محدود است و تنها چند پرونده وام در روز قابل بررسی است، اما در بسترهای دیجیتال، با استفاده از فناوری، امکان بررسی همزمان صدها درخواست وجود دارد.»
مدیرعامل بانک پارسیان نگرانی برخی کارکنان از کاهش شعب را بیمورد دانست و گفت: «توسعه فناورانه الزاماً به معنای حذف نیروی انسانی نیست، بلکه به معنای تغییر در نوع مأموریت و مهارت مورد نیاز است. با گسترش پلتفرمها، به لجستیک قویتری نیاز داریم که باید از دل همین نیروی انسانی توانمند تأمین شود.»
وی خواستار ارتقای جدی سطح آموزش همکاران در حوزه فناوری شد و افزود: «همه کارکنان باید برای ورود به عصر دیجیتال آماده شوند. در این مسیر، بخش آموزش بانک مأموریتی کلیدی دارد.»
شکرخواه با تأکید بر نقش داده و هوش مصنوعی در آینده بانکداری گفت: «سامانههای ما باید از مرحله پاسخ به درخواست مشتری عبور کرده و به مرحله پیشبینی و پیشنهاد خدمت برسند. بانک باید بر اساس رفتار، نیاز و سابقه مشتری، به او خدمت مناسب را پیشنهاد دهد.»
وی افزود: «تفکیک مشتریان وفادار از غیروفادار، کنترلهای هوشمند مبارزه با پولشویی و طراحی خدمات متناسب با پروفایل اعتباری هر مشتری، همگی در دستور کار توسعههای بعدی سامانه قرار دارد.»
مدیرعامل بانک پارسیان با اشاره به نقش گروه مالی بانک در ارتقای سامانهها اظهار داشت: «در فاز دوم پروژه، ارائه خدمات یکپارچه گروه مالی پارسیان در دستور کار قرار دارد. شرکتهای تابعه باید محصولات خود را در این بستر تعریف و عرضه کنند. تحقق این هدف، همدلی، هماهنگی و تلاش همهجانبه میطلبد.»
او تأکید کرد: «تجربه موفق فاز اول به ما نشان داد که با وحدت و اراده، میتوانیم پروژههای بزرگ را در بازه زمانی کوتاه اجرا کنیم. زمان، عنصر کلیدی موفقیت است.»
همچنین در ادامه آیین رونمایی از سامانه «پارسوام» ،جعفری معاون فناوریهای نوین بانک پارسیان، با اشاره به بازنگری جامع در ساختار سامانههای الکترونیکی بانک، بهویژه اپلیکیشن بانکداری همراه، اظهار داشت: «همزمان با طراحی سامانه پارسوام، اپلیکیشن بانکداری غیرحضوری پارسیان نیز بهطور کامل بازطراحی و بازمهندسی شد که بدون تردید منجر به بهبود چشمگیر در تجربه کاربری مشتریان خواهد شد.»
وی با اشاره به سه رویکرد کلیدی بانک پارسیان در مسیر توسعه فناوری تصریح کرد: نخستین اصل، ارائه تمامی خدمات بانکی شعب در بسترهای غیرحضوری است تا مشتریان بدون نیاز به مراجعه فیزیکی، خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.» جعفری با بیان اینکه بانک پارسیان 350 شعبه فعال در سطح کشور دارد، افزود: «در بسیاری از شهرهای کوچک، مناطق مرزی و کمتر برخوردار، ارائه خدمات حضوری با محدودیتهایی روبرو است، اما متقاضیان این مناطق نیز باید به صورت عادلانه به خدمات بانکی دسترسی داشته باشند.
معاون فناوریهای نوین بانک پارسیان ، راهاندازی سامانه” پارسوام ” و بازطراحی اپلیکیشن بانکداری همراه را اقدامی راهبردی در مسیر تحقق بانکداری دیجیتال و افزایش عدالت در دسترسی به خدمات مالی دانست و گفت: این مسیر با حمایت مدیریت ارشد بانک، به شکل مستمر ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به عدم انتظار برای تکمیل زیرساختهای ملی، گفت: با تکیه بر توان داخلی، بازنگری اساسی در زیرساختهای بانک انجام شد و نسخه اولیه اپلیکیشن پارسوام در اختیار مشتریان قرار گرفت.
جعفری سامانه” پارسوام” را فراتر از یک نرمافزار وامدهی توصیف کرد و گفت: این سامانه یک پلتفرم هوشمند و جامع برای ارائه خدمات تسهیلاتی در بستر دیجیتال است که بر پایه استانداردهای جهانی طراحی شده و نقطه عطفی در بانکداری دیجیتال کشور بهشمار میرود.
وی افزود: “پارسوام” بستری برای شکلگیری مارکتپلیس مالی فراهم کرده که در آن بانک، مشتریان و ارائهدهندگان خدمات مالی، در تعامل با یکدیگر قرار دارند. این پلتفرم نهتنها امکان ارائه مستقیم خدمات به مشتریان را فراهم میکند، بلکه با همکاری فینتکها و استارتاپها، طیف وسیعی از نیازهای اعتباری را پاسخ میدهد.
معاون فناوریهای نوین بانک پارسیان همچنین از قابلیت ارائه خدمات این سامانه در مناطق محرومی چون سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: با حذف وابستگی به شعب فیزیکی و اتکا به زیرساختهای دیجیتال، امکان خدمترسانی در سراسر کشور فراهم شده است.
جعفری به هوشمندسازی فرآیند اعتبارسنجی در این سامانه نیز اشاره کرد و گفت: برخلاف مدلهای سنتی اعتبارسنجی، ما از دادههای متنوع و الگوریتمهای تحلیلی بهره بردهایم که امکان خدمترسانی به مشتریان جدید در بازارهای کمتر توسعهیافته را نیز فراهم میکند.
جعفری در ادامه با تأکید بر ضرورت ارائه خدمات بانکی بدون نیاز به حضور فیزیکی، گفت: یکی از مهمترین سیاستهای ما، ارائه خدمات خرد بانکی از طریق ابزارهای هوشمند و توسعه زیرساختهای غیرحضوری بوده است. هدف ما این بود که فرایند دریافت تسهیلات برای مشتریان، بهصورت کاملاً یکپارچه و غیرحضوری انجام شود؛ الگویی که در دنیا نیز بهعنوان یکی از ترندهای روز صنعت بانکداری شناخته میشود.
وی افزود: طراحی سامانه” پارسوام” بر پایه سه اصل کلیدی انجام شده است: ایجاد بستری ساده، ایمن و قابل اعتماد؛ تکمیل چرخه دریافت تسهیلات در اپلیکیشن بدون مراجعه به شعب؛ و بهرهگیری هوشمند از دادههای ملی برای اعتبارسنجی و تصمیمگیری آنلاین.
منبع:بانکداری نوین