به گزارش برداشت روز،بیمه تامین اجتماعی یکی از معتبرترین بیمه ها می باشد که در دوران بازنشستگی خدماتی را به بیمهگزاران ارائه میکند. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع بیمه تامین اجتماعی آشنا سازیم .
انواع بیمه تامین اجتماعی
بیمه اجباری
بیمه اجباری تامین اجتماعی که تحت پوشش کارگران مشمول قانون کار قرار دارد و کارفرما با سهمی از حق بیمه، این پوشش را برای کارکنان فراهم میکند.
بیمه اجباری نوعی پوشش تامینی است. بر اساس قانون، کارفرمایان موظف به بیمه کردن تمامی کارکنان خود نزد سازمان تأمین اجتماعی هستند. این نوع بیمه شامل تعهدات مالی و حقوقی است که هدف آن تضمین رفاه اجتماعی و حمایت از نیروی کار در برابر خطرات شغلی، بیماری، ازکارافتادگی، بیکاری و بازنشستگی است. عدم اجرای این الزام از سوی کارفرما، علاوه بر جریمههای قانونی، ممکن است به دعاوی حقوقی و خسارتهای مالی منجر شود.
مزایای بیمه اجباری تامین اجتماعی
تحت پوشش قرار گرفتن حمایت های درمانی در حین بیماری، بارداری و وقوع حادثه.
پرداخت حق بازنشستگی
پرداخت حق مستمری ماهانه در صورت از کارافتادگی فرد بیمه شده
پرداخت مستمری در صورت فوت شخص بیمه شده برای خانواده وی
پرداخت مستمری در حین بیکار شدن فرد
پرداخت کمک هزینه ازدواج برای فرد بیمه شده
بنابراین بیمه اجتماعی از نوع اجباری در دو حالت کوتاه مدت و بلند مدت، خدماتی را برای افراد تحت پوشش خود ارائه میدهد که مهمترین خدمت کوتاهمدت آن، بیمه درمانی است و غالباً همه افراد تحت پوشش، از آن استفاده میکنند.
حق بیمه اجباری ۱۴۰۴ تامین اجتماعی
جمع حداقل حقوق مشمول بیمه اجباری
وضعیت تاهل ماه ۳۰ روزه ماه ۳۱ روزه
متاهل ۱۴۳.۳۷۳.۳۳۶ ۱۳۹.۹۰۹.۶۸۰
غیر متاهل ۱۳۴.۹۰۹.۶۸۰ ۱۳۸.۳۷۳.۳۳۶
سهم کارگر (۷٪)
متاهل ۹.۷۹۳.۶۷۷ ۱۰.۰۳۶.۱۳۴
غیر متاهل ۹.۴۴۳.۶۷۸ ۹.۶۸۶.۱۳۴
سهم کارفرما (۲۳٪)
متاهل ۳۲.۱۷۹.۲۲۶ ۳۲.۹۷۵.۸۶۷
غیر متاهل ۳۱.۰۲۹.۲۲۶ ۳۱.۸۲۵.۸۶۷
مجموع حق بیمه (۳۰٪)
متاهل ۴۱.۹۷۲.۹۰۴ ۴۳.۰۱۲.۰۰۰
غیر متاهل ۴۰.۴۷۲.۹۰۴ ۴۱.۵۱۲.۰۰۱
بیمه اختیاری
بیمه اختیاری یکی از انواع بیمه خویش فرما در سازمان تامین اجتماعی است که افراد میتوانند به صورت داوطلبانه در آن ثبتنام کنند. این نوع بیمه برای کسانی طراحی شده که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند و میخواهند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهرهمند شوند. در بیمه اختیاری، شخص بیمهشونده مسئول پرداخت حق بیمه خود به صورت ماهانه است.
پوششهای بیمه اختیاری شامل خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت میشود. افراد تحت پوشش این بیمه میتوانند از مزایایی مانند دریافت دفترچه بیمه درمانی برای خود و افراد تحت تکفل، امکان بازنشستگی و دریافت حقوق مستمری، برقراری مستمری از کارافتادگی کامل، و تعلق گرفتن حقوق مستمری به خانواده بعد از فوت بیمه شده بهرهمند شوند.
نرخ حق بیمه اختیاری 27 درصد مبلغ حداقل دستمزد در سال تعیین شده است. این مبلغ براساس حقوق بیمهشونده و قرارداد منعقد شده با تامین اجتماعی تعیین میشود. پرداخت حق بیمه باید به صورت ماهانه انجام شود و حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد فرصت پرداخت وجود دارد. در صورت عدم پرداخت در این مدت، قرارداد از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده، لغو خواهد شد.
بیمه اختیاری یکی از انواع بیمه خویش فرما در سازمان تامین اجتماعی است که افراد میتوانند به صورت داوطلبانه در آن ثبتنام کنند. این نوع بیمه برای کسانی طراحی شده که تحت پوشش بیمه خاصی نیستند و میخواهند از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهرهمند شوند. در بیمه اختیاری، شخص بیمهشونده مسئول پرداخت حق بیمه خود به صورت ماهانه است.
پوششهای بیمه اختیاری شامل خدمات درمانی، بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت میشود. افراد تحت پوشش این بیمه میتوانند از مزایایی مانند دریافت دفترچه بیمه درمانی برای خود و افراد تحت تکفل، امکان بازنشستگی و دریافت حقوق مستمری، برقراری مستمری از کارافتادگی کامل، و تعلق گرفتن حقوق مستمری به خانواده بعد از فوت بیمه شده بهرهمند شوند.
نرخ حق بیمه اختیاری 27 درصد مبلغ حداقل دستمزد در سال تعیین شده است. این مبلغ براساس حقوق بیمهشونده و قرارداد منعقد شده با تامین اجتماعی تعیین میشود. پرداخت حق بیمه باید به صورت ماهانه انجام شود و حداکثر تا آخرین روز دو ماه بعد فرصت پرداخت وجود دارد. در صورت عدم پرداخت در این مدت، قرارداد از اولین روز ماهی که حق بیمه پرداخت نشده، لغو خواهد شد.
شرایط بیمه اختیاری تامین اجتماعی
( زنان )
- ۵۵ سال سن با حداقل ۲۰ سال سابقه بیم
- ۴۵ سال سن با ۳۰ سال سابقه بیمه
- ۳۵ سال سابقه بیمه بدون محدودیت سنی
( مردان )
- ۶۰ سال سن با حداقل ۲۰ سال سابقه بیمه
- ۵۰ سال سن با ۳۰ سال سابقه بیمه
- ۳۵ سال سابقه بیمه بدون شرط سنی
مدارک لازم برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی
_ اصل شناسنامه و کارت ملی
_ کارت پایان خدمت برای آقایان
_ ارائه سه قطعه عکس برای معاینات قبل از قرار داد
_ احراز هویت و پر کردن فرمهای مربوطه
_ تکمیل فرم درخواست بیمه و ارائه آن به بیمه
حق بیمه اختیاری تامین اجتماعی سال ۱۴۰۴ به صورت زیر است :
برای افرادی که به صورت اختیاری بیمه می شوند (مثلاً مشاغل آزاد یا بازنشستگان)، حق بیمه بر اساس درآمدی که خود اعلام می کنند محاسبه می شود. حداقل دستمزد مبنای محاسبه حق بیمه اختیاری در سال 1404 حدود 103,909,680 ریال است. نرخ حق بیمه اختیاری معمولاً بین 12 تا 27 درصد درآمد اعلام شده است:
حداقل حق بیمه اختیاری: 12% از حداقل دستمزد = حدود 12,469,162 ریال (1.25 میلیون تومان) در ماه.
حداکثر حق بیمه اختیاری: 27% از سقف درآمد (تا 7 برابر حداقل دستمزد) = حدود 195,912,600 ریال (19.6 میلیون تومان).
روشهای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی
- پرداخت حق بیمه از طریق سایت تامین اجتماعی
- پرداخت حق بیمه از طریق سایت بانک ملت
- پرداخت حق بیمه از طریق سایت بانک رفاه کارگران
- پرداخت حق بیمه از طریق دستگاههای خودپرداز
- پرداخت حق بیمه با موبایل و از طریق کد USSD
- پرداخت حق بیمه از طریق تلفن بانک
- پرداخت حق بیمه از طریق دستگاه کارتخوان
- پرداخت حق بیمه از طریق اپلیکیشن تامین اجتماعی من
این روشها به صورت غیر حضوری هستند و در حال حاضر افراد زیادی از این طریق برای پرداخت حق بیمه اقدام میکنند. اما امکان پرداخت این مبلغ به صورت مراجعه حضوری به کارگزاریهای بیمه تامین اجتماعی هم فراهم است.
مزایای بیمه اختیاری تامین اجتماعی ۲۷ درصد
امکان برخورداری از پوششهای درمانی
انتقال مستمری به خانواده بعد فوت
بهرهمندی از مستمری از کارافتادگی
دریافت خدمات بیمه کفنودفن
ارائه خدمات و تجهیزات پزشکی
تبدیل بیمه اختیاری به بیمه اجباری
بررسی شرایط بیمهگذار
در ابتدا، فرد باید شرایط لازم برای تبدیل بیمه اختیاری به اجباری را بررسی کند. برای این کار، تاریخ شروع و پایان بیمه، میزان حق بیمه پرداختی و وضعیت اشتغال فعلی خود را مورد بررسی قرار دهد.
جمعآوری مدارک لازم
یکی از مراحل مهم، آمادهسازی مدارک مورد نیاز مانند کارت ملی، شناسنامه، مدارک شغلی و اثبات پرداخت حق بیمه است.
ثبت درخواست در سازمان تأمین اجتماعی
پس از آمادهسازی مدارک، فرد باید به نزدیکترین شعبه سازمان تأمین اجتماعی مراجعه کند و درخواست خود را برای تبدیل بیمه اختیاری به اجباری ثبت کند.
اخذ تأییدیه
پس از ثبت درخواست، سازمان تأمین اجتماعی مدارک را بررسی کرده و در صورت تأیید، فرد را به عنوان بیمهشده اجباری ثبت خواهد کرد.
نحوه درخواست بازنشستگی ده ساله و کمتر
ثبت درخواست بازنشستگی ده ساله و کمتر را میتوان به صورت حضوری با مراجعه سازمان تامین اجتماعی یا به صورت آنلاین و از طریق سامانه تامین انجام داد. برای درخواست بازنشستگی از طریق آنلاین باید مراحل زیر را دنبال کنید.
- ابتدا به سایت سازمان تامین اجتماعی وارد شوید.
- با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به حساب کاربری خود وارد شوید.
- در نوار بالای صفحه از قسمت مستمری بگیران گزینه بازنشستگی و سپس برقرار مستمری بازنشستگی را انتخاب نمایید.
- در صورتی که واجد شرایط بازنشستگی هستید با انتخاب گزینه موافقم، درخواست خود را ثبت کنید.
حقوق بازنشستگی با 10 سال سابقه برای خانمها
حداکثر سن بازنشستگی زنان 55 سال سن می باشد، با این وجود در صورت تحقق شرایطی خانم ها می توانند پیش از اتمام سالهای خدمت درخواست بازنشستگی خود را مطرح کنند از جمله این ها هنگامی است که فردی بخواهد با ده سال سابقه کاری درخواست بازنشستگی خود را مطرح کند.
در این صورت اولین سوالی که برای افراد مطرح می شود این است که حقوق بازنشستگی با 10 سال سابقه برای خانمها چقدر است؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم حقوق بازنشستگی افراد با این فرمول محاسبه می گردد، متوسط دستمزد بیمه شده ضرب در 10 تقسیم بر عدد 30، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی خانم ها با ده سال سابقه هم از قاعده مستثنی نیست.
این موضوع در ماده 77 قانون بیمه تامین اجتماعی منعکس شده است، وفق این ماده: «میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی ام متوسط مزد یا حقوق بیمه شده ضرب در سنوات پرداخت حق بیمه مشروط بر آنکه از (۳۰/۳۵) سی و پنج سی ام متوسط مزد یا حقوق تجاوز ننماید.»