19:32 - 15 بهمن 1403

آخرین اخبار
برگزاری همایش راهبری ساپکو، حال و آینده
در همایش راهبری ساپکو، حال و آینده، مدیرعامل ساپکو، به تشریح اهداف و استراتژی‌های این شرکت در راستای توسعه زنجیره تامین و پشتیبانی از تولید خودروهای آینده پرداخت.

به گزارش برداشت روز،  کیانوش پورمجیب، در این همایش که با حضور اعضای هیات مدیره، معاونان، مدیران ساپکو و استادان دانشگاه برگزار شد، با اشاره به پیچیدگی‌های محیطی نظیر مشکلات تخصیص ارز، قیمت‌گذاری دستوری، کمبود زیرساخت‌های انرژی و تامین برق و گاز، از دستاوردهای ارزشمند ساپکو در تولید خودروهایی مانند تارا، دنا، دنا پلاس و ری‌را خبر داد.
وی همچنین برنامه‌ریزی برای تولید خودروهای برقی را بخشی از نقشه راه این شرکت عنوان کرد و افزود: با هم‌افزایی تمامی حوزه‌های ساپکو و همراهی شبکه تامین گروه صنعتی ایران خودرو، تقریبا هر ۴۰ ثانیه یک خودرو در این مجموعه تولید می‌شود.

توسعه مدیریت زنجیره تامین و بهبود زیرساخت‌های IT
مدیرعامل ساپکو با تاکید بر توسعه ماژول SRM (مدیریت ارتباطات زنجیره تامین)، بهبود سیستم‌های داده‌ای و سامان‌دهی مکانیزم‌های اطلاعاتی را از جمله رویکردهای کلیدی این شرکت دانست.
وی افزود: تمرکز بر سامان‌دهی درون‌سازمانی و توسعه زیرساخت‌های IT به منظور شکل‌دهی مدیریت ارتباطات زنجیره تامین، از اولویت‌های ساپکو است.

مدیریت قیمت تامین قطعات بر اساس قیمت هدف
پورمجیب مدیریت قیمت تامین قطعات بر اساس قیمت هدف را جزء راهبردهای اصلی ساپکو عنوان کرد و گفت: با بهبود روش‌های احصای قیمت، گام‌های موثری برای کشف قیمت از طریق بازارهای جهانی و روش‌های رقابتی، برداشته شده است و این مسیر با جدیت ادامه خواهد داشت.

ارتقای سازندگان قطعات؛ رسالتی خطیر
وی با اشاره به ضرورت ارتقای سازندگان قطعات در حوزه‌های فنی، مالی و کیفی، این موضوع را تکلیفی مضاعف برای ساپکو دانست و افزود: با توجه به محدودیت‌های اکوسیستم اقتصادی و صنعتی کشور، ارتقای زنجیره تامین وظیفه‌ای است که بر دوش خودروسازان داخلی و به ویژه ساپکو قرار دارد.

تحول دیجیتال و توسعه ERP
مدیرعامل ساپکو توسعه سامانه‌های IT و نظام‌های ERP را ضروری دانست و تاکید کرد: جهت‌گیری تحول دیجیتال و برنامه‌ریزی توسعه ERP با رویکرد ارتقای اطلاعات زنجیره تامین، در دستور کار قرار دارد. این سامانه‌ها برای تامین نیازهای اطلاعاتی شبکه تامین در حوزه‌هایی مانند تخصیص ارز، ترخیص و برنامه‌ریزی تولید، حیاتی هستند.

توسعه محصولات جدید و خودروهای آینده
پورمجیب با اشاره به نقش ساپکو در توسعه محصولات جدید، از بازنگری تامین قطعات مبتنی بر توسعه SQA خبر داد و گفت: با استقرار صحیح فرایند SQA، قطعات توسعه‌یافته با شرایط مهندسی و کیفی لازم تولید می‌شوند و از مشکلات کمی و کیفی در فرایند تولید انبوه جلوگیری می‌شود.
وی همچنین بر ضرورت شبکه‌سازی زنجیره تامین برای خودروهای آینده نظیر خودروهای برقی و هیبریدی تاکید کرد و افزود: شناسایی الزامات تولید خودروهای آتی مانند سامانه‌های ADAS و توسعه پلتفرم‌های خودران، از اولویت‌های ساپکو است. عملیاتی شدن E-CALL در خودروی ری‌را نیز دستاوردی ارزشمند محسوب می‌شود.

نقشه راه تامین قطعات و کاهش ریسک‌های تولید
مدیرعامل ساپکو از تهیه نقشه راه برای تمامی قطعات و ماژول‌های مهم تامینی با همکاری ایران خودرو خبر داد و گفت: تبیین نقش، جایگاه، سهم و قیمت هدف سازندگان در نقشه راه راهبردی تامین قطعات خودرو، شفافیت و نظم‌دهی به زنجیره تامین را افزایش داده است.
وی همچنین کاهش ریسک‌های تولید با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و شناسایی قطعات مشمول ریسک پایداری تامین را از دستاوردهای اخیر ساپکو عنوان کرد و افزود: این اقدامات منجر به تولید ۲۳۰۰ دستگاه خودرو و کاهش ریسک‌های تامین و تولید شده است.

سرمایه انسانی؛ کلید موفقیت ساپکو
پورمجیب در پایان، بازآفرینی توانمندی‌های نیروی انسانی متخصص، متعهد و آموزش‌دیده ساپکو را سرمایه‌ای ارزشمند در تحقق اهداف این شرکت دانست و اظهار امیدواری کرد که با اقدامات ارزشمند ساپکو و شبکه تامین، خودروی متصل دنا (Connected Car) به صورت صنعتی تولید شود.
در این همایش، علاوه بر تشریح دستاوردهای ساپکو، چالش‌های مدیریت زنجیره تامین در صنعت خودرو، راهکارهای تاب‌آوری و الگوی خلق مزیت رقابتی نیز مورد بررسی قرار گرفت. این رویداد گامی مهم در جهت ترسیم نقشه راه آینده ساپکو و صنعت خودروی کشور بود.

bardashtrooz.ir/news/203157

اخبار جدید