دکتر غلامرضا فتحعلی، مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، در نشست خبری با اشاره به تاریخچه تأسیس بانک مهر ایران در سال ۱۳۸۶، اشاره کرد و گفت: این بانک با هدف ترویج سنت قرضالحسنه، کمک به اقشار کمدرآمد و حمایت از کسبوکارها شکل گرفت و از سال ۱۳۹۷ نیز با دریافت مجوز نامحدود از بانک مرکزی، فعالیت خود را به صورت رسمی ادامه داده است.
وی از افزایش سرمایه این بانک به ۱۵ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: این افزایش از محل سود انباشته و مطالبات سهامداران انجام شده است
فتحعلی افزود: بانک مهر ایران با افزایش سرمایه از ۸.۱۴ هزار میلیارد تومان به ۱۵ هزار میلیارد تومان، گامی مؤثر در تقویت توان مالی و تابآوری خود در برابر ریسکهای اقتصادی برداشت. این اقدام باعث ارتقای جایگاه بانک مهر ایران به رتبه ۱۴ در صنعت بانکداری کشور (بدون احتساب بانکهای دولتی) شده است.
وی همچنین در ادامه گفت: ۱۰ بانک دولتی و اصل ۴۴ شامل بانکهای ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه صادرات و صنعت و معدن سهامدار بانک قرضالحسنه مهر ایران هستند
وی اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۶ درصد از شعب بانک مهر ایران در تهران قرار دارد، در حالی که ۵۶ درصد از منابع کشور در این شهر متمرکز شده است. به همین دلیل، برنامهریزیهایی برای انتقال بخشی از فعالیتها به استانهای کمتر برخوردار در دست اجرا است.
فتحعلی در ادامه به وضعیت نیروی انسانی بانک اشاره کرد و گفت: بانک مهر ایران با ۳۲۶۷ کارمند، کمترین سرانه کارکنان را در بین بانکهای دولتی و خصوصی دارد. این بانک در تلاش است تا با جذب نیروهای متخصص و جوان، توازن مناسبی بین تعداد کارکنان و مشتریان ایجاد کند.
فتحعلی با اشاره به تحولات سریع اقتصادی و پیشرفتهای فناوری، گفت: بانک مهر ایران برنامههایی برای ارائه خدمات غیرحضوری و استفاده از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی و بلاک چین در دست اجرا دارد.
مدیرعامل بانک مهر ایران به استفاده از چتباتها و سیستمهای مبتنی بر هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: این فناوریها میتوانند هزینههای عملیاتی بانک را کاهش داده و خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند. وی افزود: بانک مهر ایران در حال توسعه بسترهای دیجیتال برای ارائه خدمات غیرحضوری و بهبود تجربه مشتریان است
فتحعلی ، در ادامه به عملکرد این بانک در حوزه مدیریت منابع و مصارف اشاره کرد و گفت: بانک مهر ایران در نسبت مصارف به منابع، رتبه سوم را در صنعت بانکداری کشور دارد.
او، به عملکرد این بانک در حوزه مدیریت ریسک، سودآوری و افزایش سرمایه اشاره کرد و گفت: بانک مهر ایران با مدیریت ریسکهای بالا و پوشش تقاضای تسهیلات، توانسته است در عین انجام مسئولیتهای اجتماعی، برای سهامداران خود نیز ارزش افزوده ایجاد کند.
فتحعلی با اشاره به نسبت کفایت سرمایه بانک مهر ایران، گفت: این نسبت بالاتر از ۸ درصد و در سطح ۹.۸ درصد است که نشاندهنده تابآوری مالی بالای بانک است. وی تأکید کرد: این نسبت مطابق با استانداردهای جهانی و مورد تأیید بانک مرکزی است.
مدیرعامل بانک مهر ایران از پرداخت ۳ میلیون و ۷۲۷ هزار فقره وام در سال جاری خبر داد و گفت: این تعداد نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.
فتحعلی همچنین به افزایش سقف تسهیلات تحصیلی از ۵۱ میلیون تومان به ۷۵ میلیون تومان اشاره کرد و گفت: این افزایش با توجه به نرخ تورم و نیاز مشتریان انجام شده است. وی تأکید کرد: بانک مهر ایران در حوزه تسهیلات ازدواج نیز ۱۴۴ درصد بیش از بودجه مصوب، تسهیلات پرداخت کرده است.
مدیرعامل بانک مهر ایران با اشاره به رسالت اجتماعی این بانک، گفت: ما اعتقاد داریم که باید سهم خود را در حمایت از ازدواج و فرزندآوری ایفا کنیم.
وی همچنین از مصرف ۹۱ واحد از منابع جذبشده توسط بانک خبر داد و گفت: باقی مانده منابع نیز بهعنوان سپرده قانونی و ذخیره در بانک مرکزی نگهداری میشود تا در مواقع لازم از آن استفاده شود.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران، در ادامه به عملکرد این بانک در حوزه جذب و مدیریت منابع اشاره کرد و گفت: بانک مهر ایران رتبه هشتم را در صنعت بانکداری کشور دارد. این در حالی است که بسیاری از بانکهای بزرگ پس از ما تأسیس شدهاند، اما ما توانستهایم بدون رقابت ناسالم و با تکیه بر منابع ارزی، رشد قابل توجهی در جذب منابع داشته باشیم.
مدیرعامل بانک قرضالحسنه مهر ایران با بیان اینکه در آزمون جذب نیروی انسانی بانک قرضالحسنه مهر ایران بیش از ۳۵ هزار نفر شرکت کردند گفت: این استقبال نشاندهنده نگاه مثبت جامعه به بانک مهر ایران است، چه در سطح کارکنان و چه در سطح مشتریان.
فتحعلی تأکید کرد: فرآیند جذب نیروها کاملاً بر اساس رتبهبندی شرکتکنندگان و بدون اعمال هیچ گونه استثنایی انجام خواهد شد.
مدیرعامل بانک مهر ایران به ترکیب منابع این بانک اشاره کرد و گفت: ترکیب منابع بانک ۲۲ درصد از منابع بانک شامل سپردههای قرضالحسنه ویژه، وجوه ادارهشده است.
وی افزود: بانک مهر ایران با ارائه تسهیلات با نرخ ۴ درصد و سقف ۴۰۰ میلیون تومان، به گروههای هدف خود خدمات مالی ارائه میدهد.
فتحعلی همچنین از رشد ۴۷ درصدی منابع بانک در سال جاری خبر داد و گفت: این در حالی است که رشد نقدینگی در سیستم بانکی کشور تنها ۱۸ درصد بوده است.
وی تأکید کرد: بانک مهر ایران با توجه به سیاستهای انقباضی بانک مرکزی، تلاش میکند تا کیفیت خدمات خود را افزایش داده و وابستگی به واسطهگری مالی را کاهش دهد.
مدیرعامل بانک مهر ایران با اشاره به داشتن ۲۰ میلیون مشتری (معادل یک چهارم جمعیت ایران)، اظهار داشت: هدف ما افزایش تعداد مشتریان به ۴۰ میلیون نفر است.
وی افزود: بانک مهر ایران با اصلاح زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری خود، در تلاش است تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد و نقش مؤثری در نظام بانکی کشور ایفا کند.
فتحعلی در ادامه گفت: بانک مهر ایران با جذب ۴۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در شرایط تورمی ۳۰ تا ۴۰ درصدی، نشان داده است که میتواند با عقلانیت و انصاف، به اهداف خود در راستای توسعه نظام بانکی کشور دست یابد.