به گزارش برداشت روز، رضا نواز در گفتوگو یی، درباره جزئیات واردات بنزین سوپر اظهار داشت: متقاضی بنزین سوپر مخصوصا با ورود خودروهای وارداتی در کشور وجود دارد و اکنون متقاضی این بنزین افزایش یافته است، به طوری که به گفته دارندگان خودروهای وارداتی این خودروها تنها با بنزین سوپر کارکرد صحیح دارند.
وی افزود: علاوه بر نیاز خودوروهای وارداتی به بنزین سوپر؛ ما افزایش مصرف بنزین را داریم و وقتی این اتفاق میافتد خط تولید پالایشگاهها در خدمت تولید بنزین معمولی یورو ۴ و ۵ قرار داده میشود و در نتیجه تولید بنزین سوپر به حالت سینوسی کاهش پیدا میکند.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور تصریح کرد: طبق مصوبه هیات وزیران در آییننامه اجرایی تبصره ۸ قانون بودجه به شرکتهایی که در حوزه واردات و صادرات فعال بوده و در زمینه نگهداشت و حمل تخصص دارند؛ اجازه داده میشود که بنزین سوپر را وارد و عرضه کنند.
به گفته وی؛ زیرساختهای کنونی برای بنزین یارانهای است که از طریق سامانه هوشمند سوخت انجام میشود و بر اساس مصوبه هیات وزیران احتمالا برای بنزین سوپر وارداتی نیاز به کارت هوشمند سوخت و سهمیه نخواهد بود و واردکنندگان میتوانند با نگهداشت و حمل و توزیع از طریق جایگاههای سوخت نسبت به عرضه اقدام کنند. در کنار آن بر اساس قوانین کمیتههای فنی، عملیاتی، بازرگانی و قیمتگذاری تشکیل میشود.
نواز ادامه داد: کیفیت این بنزین بر اساس استنادارد ملی ایران است و لزوما استانداردهای اروپایی و یا کشورهای دیگر مطرح نیست.
وی درباره قیمت بنزین سوپر وارداتی نیز گفت: قیمت بنزین در کشورهای حوزه خلیج فارس با کشورهای دیگر و اروپا متفاوت است، با لحاظ کردن شرایط تحریم و شرایط فعلی احتمالا قیمت به حوزه خلیج فارس نزدیک باشد.
سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت کشور تاکید کرد: باید سیکل بنزین وارداتی انجام و به اجرا برسد تا فضای رقابتی در حوزه قیمت و کیفیت شکل بگیرد و ببینیم پالایشگاههای داخل کشور نیز وارد این چرخه میشوند یا خیر.
وی عنوان کرد: عرضه بنزین سوپر وارداتی در فاز اول تهران، بعد کلانشهرها و اگر تقاضا وجود داشته باشد در دیگر شهرها نیز توزیع میشود.
نواز گفت: در زمینه میزان واردات محدودیت وجود ندارد ولی باتوجه به رفتار مصرفکننده و میزان تقاضا در شرایط فعلی در بهترین حالت احتمالا حدود ۲ میلیون لیتر و مصرف نیز در ایدهآلترین شکل ممکن شاید روزانه زیر یک میلیون لیتر باشد.