۲۲ آبان ۱۴۰۳ | 13:39
کد خبر : 189838

راهنمای خرید خودروهای وارداتی از سایت برداشت روز قسمت هفدهم

خرید ساینا کار کرده، کوئیک کار کرده، تیبا کار کرده

به گزارش برداشت روز، به طور کلی این خانواده سایپا از لحاظ امکانات، قیمت و مخارج (در ۳ یا ۴ سال اول) یک سر و گردن از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با موتور ۱۴۰۰ سی سی بالا تر است. قطعاتش به راحتی در بازار پیدا می شوند و پیچیدگی مکانیکی کمی دارد. تمامی این مسائل تیبا، کوییک و ساینا را به خودروی شهری مناسبی برای کاربری شخصی یا تاکسی تبدیل میکند.

تمامی خودروهای پلتفرم X200 علاوه بر مسائلی که در تعلیق (BODY ROLL زیاد سر پیش ها) و هندلینگ (کم فرمانی در سرعت های بیش از ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر و کمک هیدرولیک خیلی نرم)، از صدای زیاد پیشرانه و گراف های ناکارآمد گشتاور و توان موتور رنج میبرند که درنتیجه لذت سواری خیلی پایینی به راننده منتقل میکند. که صد البته با نصب لاستیک های خارجی، دمپر و فنر های مناسب، رول بار یا استرس بار و تغییر برنامه ریزی نسبت سوخت به هوا هم میتوان خانواده X200 را برای سواری جوان پسند تری آماده کرد.

۴. خرید پژو ۲۰۶ کارکرده با بودجه ۳۵۰ میلیون
هنگام خرید پژو ۲۰۶ کارکرده باید بدانید که پژو ۲۰۶ ها به طور کلی با دو مشخصات فنی ۱۴۰۰ سی سی ۸ سوپاپ (تیپ ۲ و ۳ و معادل SD آنها) و ۱۶۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ (تیپ ۴،۵ و ۶ و معادل SD آنها) در بازار پیدا می شوند. گفتنی است که خرید پژو ۲۰۶ اتوماتیک (تیپ ۶) دردسرهای به خصوص خود را دارد و ممکن است برای همه توجیح خرید نداشته باشد. اما ۲۰۶ از سال ۱۳۸۱ تاکنون تنها یکبار در همه تیپ ها دستخوش نغییر فنی شده:

۲۰۶ ها از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۱، سیم کشی و سیستم برقی اروپایی و گیربکس با نسبت دنده های ریز تر
۲۰۶ ها از سال ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱، سیم کشی مالتی پلکس و گیربکس مشابه ۴۰۵ (رانایی)
در اینکه لذت سواری ۲۰۶ ها تا سال ۱۳۹۱ کاملا متفاوت از نمونه های ایرانیزه بوده و امکان دستکاری و تیونینگ بیشتری دارند شکی نیست، اما باید در نظر داشت که جز پژو ۵۰۴ افسانه ای، هیچ وقت پژو نماد دوام نبوده! خرید نمونه های با مدل پایین تر نیازمند آشنایی نسبی به تعمیرات و قطعات مشکل دار ۲۰۶ هاست. مسائل برقی (به خصوص در تیپ ۳)، نشتی هیدرولیک، معضل تهویه مطبوع و جلوبندی پر هزینه جزو رایج ترین خرابی هاست.

از سال ۱۳۹۱ و ایرانیزه شدن ۲۰۶، رانا هم به خیابان ها آمد و از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت کاملا مشابه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ (SD V8) بوده. هرکجا بین خرید رانا و ۲۰۶ با یک قیمت شک داشتید، اگر ظاهر رانا خیلی شما را اذیت نمی کرد، رانا را با شرایط بدنه سالم تر و کارکرد پایین تر را انتخاب کنید.

هنگام خرید ۲۰۶ در نظر داشته باشید که ۲۰۶ ها با پیشرانه TU5 علاوه بر توان و سواری بهتر، پیشرانه کم دردسر تری هم دارند. پیشرانه TU3 با حجم ۱۴۰۰ سی سی همانند پیشرانه XU7 به صورت بوش تر بوده و به طور کلی ارزش و توان تقویت و تیونینگ را ندارد.

سایر گزینه های خرید خودرو با حداقل بودجه
تا اینجا خودروهایی که تیراژ بالا و طرفدار زیادی دارند را مختصرا بررسی کردیم، اما برخی خودروها هستند که شاید نیازمند بازسازی نسبی باشند اما در صورت رسیدگی مناسب می توانند کیفیت و راحتی زیادی در اختیار شما بگذارند:

کیا ریو (مونتاژ): ریو از سال ۱۳۸۵ به محصولات سایپا اضافه شد و در ابتدا رقیبی خانواده پسند تر برای پژو ۲۰۶ به حساب می آمد. ریو پیشرانه ای نسبتا بی دردسر دارد که هزینه تعمیرات دوره ای پایینی داشته اما برای تعمیرات اساسی موتور به قطعات وارداتی نیاز خواهید داشت و به طبع در مقایسه با پیشارنه ای مثل TU5 بیشتر به خرج می افتید. اما درصورت رسیدگی کامل به کیا ریو می توانید مطمئن باشید که تا ۴۰۰ هزار کیلومتر شما را همراهی خواهد کرد.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی