به گزارش برداشت روز، به طور کلی این خانواده سایپا از لحاظ امکانات، قیمت و مخارج (در 3 یا 4 سال اول) یک سر و گردن از پژو 206 تیپ 2 با موتور 1400 سی سی بالا تر است. قطعاتش به راحتی در بازار پیدا می شوند و پیچیدگی مکانیکی کمی دارد. تمامی این مسائل تیبا، کوییک و ساینا را به خودروی شهری مناسبی برای کاربری شخصی یا تاکسی تبدیل میکند.
تمامی خودروهای پلتفرم X200 علاوه بر مسائلی که در تعلیق (BODY ROLL زیاد سر پیش ها) و هندلینگ (کم فرمانی در سرعت های بیش از 70 یا 80 کیلومتر و کمک هیدرولیک خیلی نرم)، از صدای زیاد پیشرانه و گراف های ناکارآمد گشتاور و توان موتور رنج میبرند که درنتیجه لذت سواری خیلی پایینی به راننده منتقل میکند. که صد البته با نصب لاستیک های خارجی، دمپر و فنر های مناسب، رول بار یا استرس بار و تغییر برنامه ریزی نسبت سوخت به هوا هم میتوان خانواده X200 را برای سواری جوان پسند تری آماده کرد.
4. خرید پژو 206 کارکرده با بودجه 350 میلیون
هنگام خرید پژو 206 کارکرده باید بدانید که پژو 206 ها به طور کلی با دو مشخصات فنی 1400 سی سی 8 سوپاپ (تیپ 2 و 3 و معادل SD آنها) و 1600 سی سی 16 سوپاپ (تیپ 4،5 و 6 و معادل SD آنها) در بازار پیدا می شوند. گفتنی است که خرید پژو 206 اتوماتیک (تیپ 6) دردسرهای به خصوص خود را دارد و ممکن است برای همه توجیح خرید نداشته باشد. اما 206 از سال 1381 تاکنون تنها یکبار در همه تیپ ها دستخوش نغییر فنی شده:
206 ها از سال 1381 تا 1391، سیم کشی و سیستم برقی اروپایی و گیربکس با نسبت دنده های ریز تر
206 ها از سال 1391 تا 1401، سیم کشی مالتی پلکس و گیربکس مشابه 405 (رانایی)
در اینکه لذت سواری 206 ها تا سال 1391 کاملا متفاوت از نمونه های ایرانیزه بوده و امکان دستکاری و تیونینگ بیشتری دارند شکی نیست، اما باید در نظر داشت که جز پژو 504 افسانه ای، هیچ وقت پژو نماد دوام نبوده! خرید نمونه های با مدل پایین تر نیازمند آشنایی نسبی به تعمیرات و قطعات مشکل دار 206 هاست. مسائل برقی (به خصوص در تیپ 3)، نشتی هیدرولیک، معضل تهویه مطبوع و جلوبندی پر هزینه جزو رایج ترین خرابی هاست.
از سال 1391 و ایرانیزه شدن 206، رانا هم به خیابان ها آمد و از لحاظ مشخصات فنی و کیفیت کاملا مشابه پژو 206 تیپ 5 (SD V8) بوده. هرکجا بین خرید رانا و 206 با یک قیمت شک داشتید، اگر ظاهر رانا خیلی شما را اذیت نمی کرد، رانا را با شرایط بدنه سالم تر و کارکرد پایین تر را انتخاب کنید.
هنگام خرید 206 در نظر داشته باشید که 206 ها با پیشرانه TU5 علاوه بر توان و سواری بهتر، پیشرانه کم دردسر تری هم دارند. پیشرانه TU3 با حجم 1400 سی سی همانند پیشرانه XU7 به صورت بوش تر بوده و به طور کلی ارزش و توان تقویت و تیونینگ را ندارد.
سایر گزینه های خرید خودرو با حداقل بودجه
تا اینجا خودروهایی که تیراژ بالا و طرفدار زیادی دارند را مختصرا بررسی کردیم، اما برخی خودروها هستند که شاید نیازمند بازسازی نسبی باشند اما در صورت رسیدگی مناسب می توانند کیفیت و راحتی زیادی در اختیار شما بگذارند:
کیا ریو (مونتاژ): ریو از سال 1385 به محصولات سایپا اضافه شد و در ابتدا رقیبی خانواده پسند تر برای پژو 206 به حساب می آمد. ریو پیشرانه ای نسبتا بی دردسر دارد که هزینه تعمیرات دوره ای پایینی داشته اما برای تعمیرات اساسی موتور به قطعات وارداتی نیاز خواهید داشت و به طبع در مقایسه با پیشارنه ای مثل TU5 بیشتر به خرج می افتید. اما درصورت رسیدگی کامل به کیا ریو می توانید مطمئن باشید که تا 400 هزار کیلومتر شما را همراهی خواهد کرد.