به گزارش برداشت روز، سلمان ضربی در این همایش با تاکید بر اهمیت توسعه صنعت کشتیسازی و تعمیرات دریایی در کشور گفت: صنایع کشتیسازی و فراساحلی ایران دارای ظرفیتهای بینظیری است که میتواند به جایگاه ویژهای در اقتصاد کشور دست یابد و ما با بهرهگیری از توان داخلی و ایجاد زیرساختهای لازم، میتوانیم سهم قابل توجهی از بازار بینالمللی را از آن خود کنیم و از خروج منابع ارزی جلوگیری کنیم.
سلمان ضربی با اشاره به اینکه صنایع کشتیسازی در کشورهای پیشرفته جهان از حمایتهای گسترده دولتها برخوردار است، افزود: کشورهایی چون چین و کره جنوبی، از طریق سیاستهای حمایتی و اعمال محدودیتهای تجاری، توانستهاند سهم بزرگی از بازار جهانی کشتیسازی و تعمیرات را به خود اختصاص دهند. متأسفانه، بخشی از ظرفیتهای داخلی ما به دلیل عدم حمایت کافی خالی مانده و بعضاً شاهد ارسال کشتیهای ایرانی به خارج از کشور برای تعمیرات هستیم. در حالی که این خدمات میتواند در داخل ارائه شود و به رشد اقتصادی و اشتغالزایی کمک کند.
وی همچنین به اهمیت همسویی سیاستهای دولتی در تقویت صنایع دریایی کشور اشاره کرد و گفت: ایران با برخورداری از ظرفیتهای دریایی و استراتژیک در منطقه، میتواند به یکی از مراکز مهم تعمیر و نگهداری کشتیها در خاورمیانه تبدیل شود. توجه به این بخش از اقتصاد دریامحور نه تنها میتواند ارزش افزوده اقتصادی برای کشور ایجاد کند، بلکه به حفظ منابع ارزی و کاهش وابستگی به خارج نیز کمک خواهد کرد.
ضربی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری گسترده نهادها و بخشهای مختلف، برنامهریزیهای بلندمدت و همافزایی در این مسیر را خواستار شد و گفت : اگر بتوانیم از ظرفیتهای داخلی به شکل بهینه استفاده کنیم و توجه ویژهای به این صنایع داشته باشیم، گامی بزرگ در مسیر توسعه و رشد اقتصاد دریایی کشور برخواهیم داشت.
در همایش اقتصاد دریامحور که با حضور چشمگیر مقامات بلندپایه، فعالان اقتصادی و مدیران شرکتهای بزرگ، به بررسی فرصتها و چالشهای پیش روی اقتصاد دریایی ایران اختصاص داشت ، از نقش این صنعت در رونق اقتصادی و اشتغالزایی ملی سخن به میان آمد.