به گزارش برداشت روز، پرایدهای انژکتوری با نوشتار GLX برروی دربشان شاید به صرفه ترین و بی دردسر ترین خودروهای بازار باشند. مصرف پایین، قطعات در دسترس و آشنایی تمامی مکانیک ها به این مدل این خودرو را خودروی ایدهآل برای کار و استفاده به عنوان تاکسی تبدیل می کند.
آخرین سری پراید که با نام پراید یورو ۴ در بازار شناخته می شود و شما اثری از پنجره لچکی آخر در ستون C (انتهای درب عقب) نمی بینید. این سری برای اولین بار با نام +HP به بازار آمد و تقریبا ۳ اسب بخار افزایش توان داشت و پلتفرم آن به زعم سایپا تقویت شده بود! پیچیدگی مکانیکی بیشتر و هزینه های نگهداری بالای آن در کنار قیمت بالا (قابل رقابت با پژو ها و تیبا) از مسائل این خودرو است. اما برای کار و استفاده به عنوان تاکسی احتمالا انتخاب بی دردسری خواهد بود.
از نکاتی که برای خرید پراید باید در نظر داشته باشید این است که به بررسی رنگ بدنه ایفا نکنید، مشکل اصلی پراید ها شکستگی در ناحیه سر شاسی جلو به علت افتادن در دست انداز یا ضربه های ملایم از جلوست. در عین حال به علت سادگی و محدودیت امکانات شما نگران خرابی های برقی و آپشن های خودرو نخواهید بود و در صورت رویت مشکل با هزینه کمی می توان آن را تعمیر کرد.
۲. خرید پژو ۴۰۵ کارکرده با بودجه ۳۵۰ میلیون
برای خرید پژو ۴۰۵ کارکرده زیر ۳۵۰ میلیون تومان، خودروهایی با مشخصات فنی زیر در بازار کشورمان پیدا میشوند:
پژو ۴۰۵ GL با موتور ۱۶۰۰ سی سی ۸ سوپاپ (تا سال ۱۳۷۶)
پژو ۴۰۵ GLX با موتور ۲۰۰۰ سی سی (تا سال ۱۳۷۸)
پژو ۴۰۵ GLX با موتور ۱۸۰۰ سی سی (از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۹)
پژو ۴۰۵ GLI با موتور ۱۸۰۰ سی سی (تولید شده از سال ۱۳۸۲ به مدت محدود) بدون سیستم تهویه مطبوع
پژو ۴۰۵ SLX با موتور ۱۸۰۰ سی سی (سال ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹) با تغییرات ظاهری محدود و مشابهت فنی با GLX
پژو ۴۰۵ SLX با موتور ۱۶۰۰ TU5 دارای ۱۶ سوپاپ (سال ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۰)
در این میان می توان ۴۰۵ های گاز سوزی که به صورت دستی یا کارخانه ای دوگانه سوز شده اند را هم پیدا کرد که از لحاظ فنی کاملا مشابه نمونه های ۱۸۰۰ سی سی هستند. از طرفی عموم ۴۰۵ ها خیال شما را بابت تعمیرات و قطعات راحت می کنند و در اکثر شهر های ایران مکانیک های آشنا به پژو پیدا می شوند. از دیگر مزایای پژو ۴۰۵ با پیشرانه XU7 گشتاور دلپذیر آن در دور موتورهای پایین تر و فضای جادار کابین است که این خودرو را به گزینه ای مناسب برای سفر های خانوادگی تبدیل می کند.
اما به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که پیشرانه پژو ۴۰۵ ۱۸۰۰ سی سی (XU7) با طراحی بوش تَر است، به این معنا که تمامی دیواره سیلندر در تماس با آب بوده و به طبع واشر سرسیلندر این خودرو در معرض پوسیدگی بیشتری قرار دارد. واشر سرسیلندر پیشرانه XU7 قطعه ای مصرفی به حساب می آید که بسته به شیوه نگه داری و استفاده ممکن است بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا کند و در صورت عدم رسیدگی به موقع به قطعات دیگر موتور مانند بوش پیستون ها و سرسیلندر نیز آسیب جدی وارد کند.
۳. خرید ساینا و کوییک و تیبا کارکرده با بودجه ۳۵۰ میلیون
برای خرید سایپایی ها با پلتفرم X200 در نظر داشته باشید که ساینا، تیبا و کوییک خودروهایی یکسان با ظواهر متفاوت هستند که در سال ۱۳۸۸ کلید تولید آنها خورده شد. در ابتدا سایپا برای این خودروها به پیشرانه ۱۵۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ نصب شده برروی کیا ریو (مونتاژ) چشم دوخته بود که در نهایت با مخافت شرکت کیا – هیوندای در آن سال ها روبرو شد و در نتیجه پیشرانه معروف M15 سایپا خلق شد.