به گزارش برداشت روز، پرایدهای انژکتوری با نوشتار GLX برروی دربشان شاید به صرفه ترین و بی دردسر ترین خودروهای بازار باشند. مصرف پایین، قطعات در دسترس و آشنایی تمامی مکانیک ها به این مدل این خودرو را خودروی ایدهآل برای کار و استفاده به عنوان تاکسی تبدیل می کند.
آخرین سری پراید که با نام پراید یورو 4 در بازار شناخته می شود و شما اثری از پنجره لچکی آخر در ستون C (انتهای درب عقب) نمی بینید. این سری برای اولین بار با نام +HP به بازار آمد و تقریبا 3 اسب بخار افزایش توان داشت و پلتفرم آن به زعم سایپا تقویت شده بود! پیچیدگی مکانیکی بیشتر و هزینه های نگهداری بالای آن در کنار قیمت بالا (قابل رقابت با پژو ها و تیبا) از مسائل این خودرو است. اما برای کار و استفاده به عنوان تاکسی احتمالا انتخاب بی دردسری خواهد بود.
از نکاتی که برای خرید پراید باید در نظر داشته باشید این است که به بررسی رنگ بدنه ایفا نکنید، مشکل اصلی پراید ها شکستگی در ناحیه سر شاسی جلو به علت افتادن در دست انداز یا ضربه های ملایم از جلوست. در عین حال به علت سادگی و محدودیت امکانات شما نگران خرابی های برقی و آپشن های خودرو نخواهید بود و در صورت رویت مشکل با هزینه کمی می توان آن را تعمیر کرد.
2. خرید پژو 405 کارکرده با بودجه 350 میلیون
برای خرید پژو 405 کارکرده زیر 350 میلیون تومان، خودروهایی با مشخصات فنی زیر در بازار کشورمان پیدا میشوند:
پژو 405 GL با موتور 1600 سی سی 8 سوپاپ (تا سال 1376)
پژو 405 GLX با موتور 2000 سی سی (تا سال 1378)
پژو 405 GLX با موتور 1800 سی سی (از سال 1378 تا 1399)
پژو 405 GLI با موتور 1800 سی سی (تولید شده از سال 1382 به مدت محدود) بدون سیستم تهویه مطبوع
پژو 405 SLX با موتور 1800 سی سی (سال 1388 و 1389) با تغییرات ظاهری محدود و مشابهت فنی با GLX
پژو 405 SLX با موتور 1600 TU5 دارای 16 سوپاپ (سال 1389 تا 1400)
در این میان می توان 405 های گاز سوزی که به صورت دستی یا کارخانه ای دوگانه سوز شده اند را هم پیدا کرد که از لحاظ فنی کاملا مشابه نمونه های 1800 سی سی هستند. از طرفی عموم 405 ها خیال شما را بابت تعمیرات و قطعات راحت می کنند و در اکثر شهر های ایران مکانیک های آشنا به پژو پیدا می شوند. از دیگر مزایای پژو 405 با پیشرانه XU7 گشتاور دلپذیر آن در دور موتورهای پایین تر و فضای جادار کابین است که این خودرو را به گزینه ای مناسب برای سفر های خانوادگی تبدیل می کند.
اما به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که پیشرانه پژو 405 1800 سی سی (XU7) با طراحی بوش تَر است، به این معنا که تمامی دیواره سیلندر در تماس با آب بوده و به طبع واشر سرسیلندر این خودرو در معرض پوسیدگی بیشتری قرار دارد. واشر سرسیلندر پیشرانه XU7 قطعه ای مصرفی به حساب می آید که بسته به شیوه نگه داری و استفاده ممکن است بین 80 تا 150 هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا کند و در صورت عدم رسیدگی به موقع به قطعات دیگر موتور مانند بوش پیستون ها و سرسیلندر نیز آسیب جدی وارد کند.
3. خرید ساینا و کوییک و تیبا کارکرده با بودجه 350 میلیون
برای خرید سایپایی ها با پلتفرم X200 در نظر داشته باشید که ساینا، تیبا و کوییک خودروهایی یکسان با ظواهر متفاوت هستند که در سال 1388 کلید تولید آنها خورده شد. در ابتدا سایپا برای این خودروها به پیشرانه 1500 سی سی 16 سوپاپ نصب شده برروی کیا ریو (مونتاژ) چشم دوخته بود که در نهایت با مخافت شرکت کیا – هیوندای در آن سال ها روبرو شد و در نتیجه پیشرانه معروف M15 سایپا خلق شد.