۱۹ آبان ۱۴۰۳ | 19:17
کد خبر : 189262

ماموریت شرکت اعتبارسنجی ایران، ایجاد شفافیت مالی در تمامی بازارهاست

رضا قاسم‌پور مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران ضمن تاکید به سند استراتژی شرکت بیان داشت: ایجاد اعتماد و شفافیت مالی در بازارهای مختلف به عنوان ماموریت اصلی شرکت تعریف شده است.

به گزارش برداشت روز،  به نقل از روابط عمومی شرکت اعتبارسنجی ایران، رضا قاسم‌پور با اشاره به تاریخچه اعتبارسنجی در ایران اظهارداشت: اولین مدل اعتبارسنجی کشور در سال ۱۳۹۵، با رویکرد بانکی و با همکاری شرکت خارجی کردیت اینفو به جامعه ارائه شد.
وی ادامه داد: این مدل در ابتدا تنها بر اساس شاخص‌های تسهیلات بانکی کار می‌کرد و افرادی که فاقد وام بانکی بودند، امتیازی هم نداشتند.
مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران افزود: در مدل قبلی نزدیک به ۷۰ درصد جامعه که از تسهیلات بانکی استفاده نکرده بودند فاقد رتبه بوده و آن ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز تنها بر اساس شاخص‌های تسهیلات بانکی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گرفتند.
وی تصریح کرد: از سال ۱۴۰۱ با مطالعه فلسفه اعتبارسنجی در دنیا، تصمیم گرفتیم تا ضمن بروز‌رسانی و استفاده از شاخص‌های موثر و متنوع بیشتر در اعتبارسنجی، الگوریتم جدیدی را ارائه کنیم تا علاوه بر افزایش میزان دقت مدل، سطح پوشش افراد جامعه را نیز گسترش دهیم.
قاسم‌پور اعتبارسنجی را ضلع سوم معاملات دانست و بیان داشت: باتوجه به نقش اعتبارسنجی در رفتارسازی اجتماعی، سند استراتژی شرکت تدوین شد و بر اساس آن ایجاد اعتماد و شفافیت مالی در بازارها به نحوی که اخذ گزارش از این شرکت ضلع سوم هر قراردادی باشد به عنوان ماموریت اصلی شرکت تعریف شد.
وی در ادامه گفت: استفاده از اعتبارسنجی علاوه بر بازارهای متنوع و فضای اقتصادی در حوزه های اجتماعی نیز کاربرد دارد و قطعا به خود تنظیم گری رفتاری و پایبندی به تعهدات افراد منجر خواهد شد.
مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران اظهارداشت: گزارش های اعتبارسنجی کمک می کند تا طرفین معامله شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کنند و بر اساس شفافیت اطلاعات یک تصمیم داده محور اخذ نمایند.
وی با اشاره به افزایش دقت و سطح پوشش در مدل جدید، گفت: در مدل جدید اشخاص حقیقی با استفاده از شاخص‌های اصلی و جایگزین برای تمامی افراد بالای سن ۱۸ سال، یک اعتبارسنجی داریم و دقت مدل نیز از ۷۶ درصد نزدیک به ۹۰ درصد ارتقاء یافته است.
رضا قاسم‌پور افزود: باتوجه به تاثیر و نقش اشخاص حقوقی در جامعه، گام بعدی شرکت، راه اندازی مدل جدید اعتبارسنجی بر‌اساس شاخص‌های موثر و دقیق‌تر برای آن‌ها است که انشاالله در ماه‌های آتی مورد بهره برداری قرار‌ خواهد ‌گرفت.
وی ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر بانک‌ها، تفاهمنامه‌ای نیز با بیمه مرکزی منعقد شده تا مدل اختصاصی بیمه نیز راه اندازی شود؛ در این حوزه به نقطه خوبی رسیدیم و تقریبا مدل سازی آن رو به اتمام است.
مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران بیان داشت: در گام‌های بعدی به دنبال راه‌اندازی مدل‌های اختصاصی اعتبارسنجی در حوزه‌های مختلف مانند اعتبارسنجی معاملات هستیم. در این بخش مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته است و درگام نخست قرار است در سامانه خودنویس قبل از انعقاد قرارداد، طرفین بتوانند گزارش اعتبارسنجی خود را در اختیار هم قرار‌ دهند.
وی خاطرنشان کرد: در این سامانه میزان تمایل افراد به ایفای تعهدات‌شان در پرداخت اجاره بها و یا بازپرداخت ودیعه رهن مسکن مورد سنجش قرار می‌گیرد و با ایجاد شفافیت به کاهش دغدغه طرفین کمک می‌کند.
رضا قاسم‌پور در پایان اظهارداشت: همچنین به دنبال راه‌اندازی یک مدل جدید و اختصاصی برای فعالان حوزه لندتک و BNPL هستیم، در این راستا جلسات متعددی برگزار شده و گام‌های موثری نیز در این حوزه اقتصادی برداشته می‌شود.

 

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی