۰۶ آبان ۱۴۰۳ | 13:09
کد خبر : 187348

پرداخت امن با ریال دیجیتال بانک ملت

نسخه دیجیتالی ریال، واحد پول رسمی ایران است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (CBI) ایجاد و مدیریت می‌شود. هدف اصلی از ایجاد ریال دیجیتال تسهیل تراکنش‌های مالی، کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول، افزایش شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی است.

به گزارش برداشت روز،  نسخه دیجیتالی ریال، واحد پول رسمی ایران است که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (CBI) ایجاد و مدیریت می‌شود. هدف اصلی از ایجاد ریال دیجیتال تسهیل تراکنش‌های مالی، کاهش هزینه‌های نقل و انتقال پول، افزایش شفافیت مالی و مبارزه با پولشویی و سایر فعالیت‌های غیرقانونی است.

این ارز دیجیتال در مرحله نخست در جزیره کیش عملیاتی شد، ایران با اجرای این عملیات به عنوان سیزدهمین کشور دنیا در استفاده از پول دیجیتال بانک مرکزی قرار گرفته است. ریال دیجیتال به‌طور خاص برای انجام تراکنش‌های الکترونیکی طراحی شده و از فناوری بلاک‌چین و دفاتر کل توزیع‌شده (DLT) بهره می‌برد تا امنیت و شفافیت لازم را فراهم آورد. با این تفاسیر ریال دیجیتال بخشی از تلاش‌های جهانی برای توسعه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است و می‌تواند به‌عنوان یک وسیله پرداخت کارآمد و مطمئن در سیستم مالی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

از مزایای ریال دیجیتال میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

حذف نیاز به تسویه بین بانکی: برخلاف تراکنش‌های کارتی یا اینترنتی معمول، ریال دیجیتال نیازی به فرآیند تسویه بین بانکی ندارد. این ویژگی باعث می‌شود پس از انجام تراکنش، وجه بلافاصله و بدون تأخیر در اختیار فروشنده قرار گیرد.

افزایش سرعت گردش پول: حذف فرآیند تسویه بین بانکی، سرعت گردش پول در اقتصاد را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند به رونق کسب و کارها و تسریع فعالیت‌های اقتصادی کمک کند.

امنیت بالاتر: استفاده از فناوری‌های پیشرفته رمزنگاری در ریال دیجیتال، امنیت تراکنش‌ها را نسبت به روش‌های سنتی افزایش می‌دهد.

تسهیل پرداخت‌های خرد: ریال دیجیتال برای پرداخت‌های روزمره مانند کرایه تاکسی یا خرید‌های کوچک بسیار مناسب است. این امر می‌تواند به کاهش استفاده از پول نقد و در نتیجه کاهش هزینه‌های چاپ و نگهداری اسکناس منجر شود.

افزایش شفافیت و بهبود نظارت: ریال دیجیتال، کارایی نظارت و جمع‌آوری اطلاعات در حوزه پرداخت را برای بانک مرکزی به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. این امر به سیاست‌گذاران اقتصادی کمک می‌کند تا با دسترسی به داده‌های دقیق‌تر و به‌روزتر، تصمیمات مؤثرتری اتخاذ کنند.

مقابله با تحریم‌ها: استفاده از ریال دیجیتال در تشکیل بلوک‌های CBDC می‌تواند به کاهش آثار تحریم‌ها کمک کند. این موضوع می‌تواند راهی برای تسهیل مبادلات مالی بین‌المللی در شرایط تحریم باشد.

توسعه اقتصاد دیجیتال: راه‌اندازی ریال دیجیتال، زیرساخت‌های لازم برای رشد کسب و کارهای آنلاین و فین‌تک‌ها را فراهم می‌کند. این امر می‌تواند به رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی در حوزه فناوری‌های مالی کمک شایانی کند.

بانک ملت به عنوان بانک پیشرو، این واحد پولی را در جهت توسعه فناوری مالی، از طریق اپلیکیشن سکه شرکت به پرداخت ملت عرضه نموده است.

بانک ملت با همکاری شرکت به پرداخت ملت امکان خرید حضوری با ریال دیجیتال را در پایانه های فروش خود از طریق کد QR برای اولین بار فراهم کرده است. پس از اجرای موفق این پروژه در جزیره کیش هم اکنون شهر تهران به عنوان منطقه جغرافیایی منتخب طرح در نظرگرفته شده است.

افراد دارای کسب و کار دارای حساب بانک ملت نیز می‌توانند از طریق سامانه به پرداخت من بخش درخواست دریافت پایانه فروش اقدام نمایند.

بانک ملت طرح های انگیزشی ویژه پذیرندگان همانند جشنواره ریال دیجیتال روزانه در نظر داشته است .همزمان با اجرای طرح توسعه ریال دیجیتال در شهر تهران ازتاریخ ۱۷/۰۶/۱۴۰۳لغایت ۱۷/۰۷/۱۴۰۳به مدت یک ماه فرصت داشتند که در قرعه کشی روزانه شرکت نمایند و بر اساس مبلغ تراکنش های روزانه خود در گروه های قرعه کشی از جوایز بهره مند شوند.

جشنواره ریال دیجیتال روزانه، فرصتی بی نظیر برای ۳۰ پذیرنده خوش شانس فعلی و ۱۰ پذیرنده خوش شانس جدید بوده است که دارای پایانه های فروشگاهی شرکت به پرداخت ملت با حساب نزد بانک ملت بوده اند.

پذیرندگان جدیدی که در بازه زمانی فوق نسبت به اخذ پایانه های فروشگاهی شرکت به پرداخت ملت اقدام نمودند و به خانواده بزرگ بانک ملت ملحق شدند نیز در فرآیند قرعه کشی شرکت کردند.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی