۰۱ آبان ۱۴۰۳ | 19:03
کد خبر : 186658

واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو):

تاکید بر لزوم بازیابی سرباره در صنعت فولاد

رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران اعلام کرد: استفاده از سرباره ها به عنوان مواد ارزشمند، در صنعت فولاد باید بازیابی شود.

به گزارش برداشت روز،  عباس نجفی زاده در سمپوزیوم فولاد ۱۴۰۳ ضمن بیان این مطلب گفت: در سمپوزیوم های فولادی سال های اخیر، تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه انجمن، بین۳۰۰ تا ۳۲۰ فقره بوده، اما مقالات ارسالی امسال جهش پیدا کرد و به ۳۵۲ فقره رسید.
وی افزود: تعداد شرکت های حاضر در نمایشگاه های قبلی برگزار شده در کنار دست سمپوزیوم فولاد، ۲۷۵ تا ۲۸۰ مورد بوده است در حالی که از سال ۹۵، این روند جهشی شد و امسال به ۳۵ شرکت رسید.

رتبه هشتم ذخایر سنگ آهن
رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با بیان اینکه طبق آمار جهانی ۴ذخایر معادن سنگ آهن، ایران رتبه هشتم جهانی را دارد، گفت: براساس این آمار، ذخایر ایران ۳.۵ میلیارد تن و آهن موجود در آن، ۱.۵ میلیارد تن است.
وی افزود: عیار برخی معادن پایین است که باید با فناوری مناسب، استخراج شوند.
نجفی زاده با بیان اینکه ایران طی سال های اخیر، رتبه دهم تولید فولاد را به خود اختصاص داده است، اذعان کرد: رشد تولید فولاد در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۳ درصد بوده این در حالی است که رشد تولید سال های گذشته، ۸-۹ درصد بوده است.
نجفی زاده بابیان اینکه یکی از موارد پرچالش در صنعت فولاد که فروش محصولات را با مشکل مواجه می سازد، تولید کربن و گازهای گلخانه ای است، گفت: میزان تولید گاز کربنیک در صنعت فولاد ایران ۱.۴۱ و در دنیا ۱.۹ به ازای هر تن فولاد است.
وی افزود: از نظر تصاعد گاز کربنیک در جایگاه بهتری نسبت به جهان هستیم.

روش های استخراج سرباره فولاد
رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به روش های استحصال سرباره فولاد، گفت:.روش های اصلی این امر شامل «لیچینگ اسیدی با قلیانی، تبادل یونی، احیا»، «جدایش مغناطیسی، کربومتریک، لیچینگ اسیدی»، «جدایش مغناطیسی، لیچینگ اسیدی، کربومتریک»، «بیولیچینگ» و غیره است.
وی ادامه داد: برای حفظ محیط زیست می توان از زیست توده به عنوان جایگزین سوخت فسیلی و پلاستیک به عنوان بخشی از کربن فولادسازی استفاده کرد.
نجفی زاده درباره تجارت سرباره‌های آهن و فولاد جهان گفت: طی سال ۲۰۲۳، میزان تجارت سرباره های فولاد، ۲۵.۴ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۳۰ به ۲۸.۲ میلیارد دلار می رسد.
رئیس هیات مدیره انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به راهکار های رسیدن به تولید فولاد سبز گفت: در کوره بلند، استفاده داخل شامل حداکثر بازیابی در داخل و بازیابی اکسیدها و استفاده خارجی شامل مصارف جدید، (مثل سیمان جدید، و بهره وری بالاتر است). بازیابی فسفر، آهن، وانادیوم از این جمله است.
وی ادامه داد: در کوره قوس الکتریکی، استفاده داخلی شامل بازیابی آهن، اکسیدها و بازیابی حرارت و استفاده خارجی مشتمل بر تولید سیمان جدید، مصارف جدید مثل راه سازی، تولید آهک و غیره است.

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی