۱۲ مهر ۱۴۰۳ | 14:39
کد خبر : 183855

عوارض سالیانه خودرو چیست؟ + نحوه پرداخت

مالکان خودرو به دلیل تردد در جاده های شهر موظف به پرداخت سالیانه عوارضی هستند که به آن عوارض شهرداری خودرو می گویند و شهرداری  آن عوارض را دریافت می‌کند تا برای تعمیرات آسفالت ها، بزرگراه هاو… هزینه کند.

روش های پرداخت عوارض سالیانه خودرو

 زمانی که می‌خواهید عوارض شهرداری خودروی خود را پرداخت کنید از چندروش می‌توانید این کار را انجام دهید:

  1. اولین روش به صورت حضوری می باشد، زمانی که به دفاتر خدمات شهری مراجعه می‌کنید یک فرم به شما تحویل می‌دهند که بعد از پر کردن فرم استعلام انجام می‌شود و مبلغ عوارض مشخص خواهد شد تا آن را پرداخت کنید.
  2. از طریق یکی از سامانه ها مانند: آیتول، قبضینو، آنی رو، تهران من و… عوارض شهرداری خودرو خود را در کوتاه‌ترین زمان استعلام بگیرید و پرداخت کنید.
  3. همچنین می توانید ازطریق کد #۳*۳ *۱۳۷* عوارض شهرداری را  استعلام و پرداخت کنید.

مدارک مورد نیاز برای پرداخت عوارض شهرداری

زمانی که مالک برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو به شهرداری مراجعه می کند چه اسنادی را باید همراه داشته باشد؟ در ادامه این مدارک مورد نیاز را خواهیم شناخت:

  1. کارت ملی مالک خودرو
  2. کارت سبز خودرو
  3. کد پستی مالک خودرو
  4. شماره تلفن مالک خودرو
  5. شماره پلاک خودرو

عوارض آزادراهی چیست ؟

هزینه ای که مالکان خودرو برای رفت و آمد از آزاد راه ها پرداخت می کنند به این هزینه عوارض آزادراهی می گویند .

در سال‌های گذشته در بین راه جایگاهی  وجود داشت که  مسئول جایگاه  موظف بود که هزینه آزاد راهی را ازهر  خودرویی که از ان جاده گذر می کرد  دریافت کند ولی امروزه دوربین هایی در آنجا نصب شده است که پلاک خودرو را برمی‌دارد و از طریق پیامک به مالک خودرو اطلاع می‌دهد که چقدر هزینه آزادراه است و مالک موظف است که آن هزینه را بپردازد .

 عوارض ترافیکی

 در بیشتر شهرهای بزرگ که ترافیک سرسام آور دارند در قسمت‌هایی از شهر برای رفت و آمد خودروهای شخصی محدودیتی ایجاد شده است که چه زمان افراد می‌توانند با ماشین شخصی از این جاده‌ها استفاده کنند. این طرح فقط شامل ماشین‌های شخصی است و ماشین‌های  نظیر تاکسی ،اتوبوس، آمبولانس ، آتش‌نشان و غیره که عمومی هستند شامل این طرح‌ها نمی‌باشند.
مثلا برای کاهش ترافیک تهران طرح های ترافیکی مختلفی تعیین می شود که گاهی خودروهای شخصی باید برای عبور از یکسری مسیر مشخص هزینه و عوارض ترافیکی را پرداخت کنند.

  آیا خودروهای صفر هم باید عوارض شهرداری پرداخت کنند ؟

خیر تا زمانی که صاحب خودرو از خودرو در خیابان‌ها استفاده نکند عوارض شهرداری به خودرو تعلق نمی‌گیرد.

جریمه دیرکرد عوارض شهرداری ماشین

نکته : زمانی که مالک خودرو در زمان مقرر عوارض شهرداری خودرو خود را پرداخت نکند درعوض هرماه تاخیر ۲ درصد جریمه به عوارض شهرداری خودرو اضافه می شود و اگر بخواهید جریمه دیر کرد یکسال را حساب کنید ۲۴ درصد عوارض شهرداری خودرو میباشد  و بهتر است که آگاه باشید عوارض سالیانه هر خودرو را در پایان هر سال باید پرداخت کنید و به هیچ وجه عوارض شهرداری خودرو بخشیده نمی شود.

اعتراض به مبلغ عوارض شهرداری خودرو

زمانی که به مبلغ عوارض شهرداری خودرو خود اعتراض دارید در مرحله اول  با همراه داشتن کارت ملی، شناسنامه، برگ سبز خودرو  و اسناد پرداختی عوارض گذشته به شهرداری محل زندگی خود می‌روید و این مر حله از کار  را باید به صورت حضوری  انجام دهید و اعتراض خود را به ثبت برسانید.

سوالات متداول پرداخت عوارض شهرداری خودرو

عوارض قبلی خودرو هنگام معامله برعهده کیست؟

زمانی که خودرویی خریداری می کنید عوارض شهرداری خودرو به عهده فروشنده خودرو است، مگر توافقی جدا بین دو طرف صورت گیرد.

زمان اصلی پرداخت عوارض شهرداری خودرو چگونه محاسبه می شود؟

۲-بعضی از افراد به این باور اعتقاد دارند که عوارض شهرداری خودرو را باید زمان فروش خودرو پرداخت کنند این نظریه اشتباه است زیرا عوارض شهرداری خودرو را باید سالانه پرداخت کنید در غیر این صورت باید جریمه ۲ درصدی دیر کرد برای هر ماه تاخیر پرداخت نیز به همراه عوارض اصلی پرداخت شود.

آیا ممکن است عوارض شهرداری به صورت دوره ای بخشیده یا شامل تخفیف شود؟

خیر، این عوارض برخلاف دیگر جریمه ها یا پرداخت ها قابل تخفیف و بخشودگی نیست و حتما صاحب خودرو باید آن را به صورت درست واریز نماید.

تجارتخانه آراد برندینگ