۰۹ مهر ۱۴۰۳ | 20:26
کد خبر : 183419

ثبت رکورد سنکرون ۹ واحد در ۴ سال توسط گروه مپنا / سنکرون واحد ۱۲ گازی و واحد ۳ بخار نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله

گروه مپنا آخرین واحد گازی فاز سوم و آخرین واحد بخار فاز دوم پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله را در روزهای ۲۹ شهریور و پنجم مهر ماه ۱۴۰۳ با شبکه سراسری برق عراق سنکرون کرد. با این سنکرون، تعداد واحدهای نیروگاهی سنکرون شده توسط شرکت توسعه دو به عنوان نماینده گروه مپنا در مجموع به ۱۲۵ واحد به ظرفیت ۱۹هزار ۶۴۷ مگاوات رسید و مجموعاً ۱۵ واحد از ۱۸ واحد قراردادی, سنکرون و پیشرفت فیزیکی کل ۷۵ درصد به همراه ۲ هزار و ۶۷۶ مگاوات تولیدی معادل ۸۵ درصد از مجموع ۳ هزار و ۱۵۶ مگاوات حاصل شد. بر اساس برنامه، سه واحد بخار باقی مانده نیز تا سال ۱۴۰۵ راه اندازی و سنکرون خواهند شد و نیروگاه به ظرفیت نامی ۳ هزار و ۱۵۶ مگاوات خواهد رسید.

به گزارش برداشت روز، پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله به عنوان بزرگترین قرارداد صادرات خدمات فنی و مهندسی گروه مپنا درصد قابل توجهی به ظرفیت برق کشور عراق افزوده است و سومین پروژه گروه مپنا در کشور عراق پس از پروژه‌های حیدریه نجف و الصدر است که باعث اشتغال‌زایی متخصصان و تکنسین‌های کشورهای ایران و عراق شده است.

این پروژه با تکیه بر دانش، تجربه و توان تخصصی گروه مپنا و شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا (توسعه دو) در حوزه مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و از ابتدای راه تا کنون علی‌رغم محدودیت‌ها، پاندمی کرونا، شرایط فوق گرمسیری، مشکلات لجستیک، منطقه و نیز عدم دسترسی کافی به منابع مورد نیاز، با تلاش شبانه روزی ارکان پروژه، آخرین واحد گازی فاز سوم در بیست و نهم شهریور ماه ۱۴۰۳و آخرین واحد بخار فاز دوم در پنجم مهر ماه ۱۴۰۳ با شبکه سراسری برق عراق سنکرون شد.

تکنولوژی ساخت نیروگاه و تامین تجهیزات اصلی پروژه بومی‌سازی شده و از توان حداکثری کارخانجات گروه مپنا در زمینه طراحی، تامین تجهیزات، نصب و راه اندازی در تحقق این مهم بهره برده است.

ابر پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله در ۴۵ کیلومتری شهر بصره (منطقه رمیله شمالی) کشور عراق و ۱۰۰ کیلومتری ایستگاه مرزی شلمچه واقع شده است. نیروگاه رمیله در چهار فاز مشتمل بر شش بلوک ۵۲۶ مگاواتی جمعاً به ظرفیت اسمی ۳ هزار و ۱۵۶ مگاوات در شرایط ایزو قرار دارد.

از جمله دستاوردهای پروژه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی رمیله می توان به ثبت رکورد سنکرون ۹ واحد در چهار سال / سنکرون پنج واحد گاز فاز سه در ۲۲ ماه / تحقق ۲هزار و ۶۷۶ مگاوات تولیدی معادل ۸۵% از مجموع ۳هزار و ۱۵۶ مگاوات / کمترین فاصله زمانی سنکرون تا تحویل موقت در واحدهای گازی به میزان هشت روز برای واحدهای ۹ و ۱۱ گاز / کمترین فاصله زمانی سنکرون تا تحویل موقت در واحدهای بخار به میزان ۱۳روز برای واحد دوم بخار/ ثبت رکورد ۹۴ روز از زمان ورود توربین و ژنراتور تا سنکرون واحد ۱۲ گازی / ۶۷هزار تن تجهیزات نصب شده در پروژه / اجرای بیش از ۲۱۰هزار دایا اینچ جوشکاری لوله، ۶۶هزار متر جوشکاری پلیت و هزار و ۳۰۰کیلومتر کابل‌کشی / حدود ده میلیون نفر – ساعت کار بدون حادثه در پروژه و حضور بیش از هزار نفر نیروی فعال در پیک زمانی پروژه اشاره کرد.

تجارتخانه آراد برندینگ