۱۷ شهریور ۱۴۰۳ | 15:11
کد خبر : 179964

راهنمای سفر به زنجان از سایت برداشت روز قسمت ششم شش انداز

به گزارش برداشت روز،  یکی از غذاهای سنتی خوشمزه شهر زنجان شش‌انداز نام دارد. این غذای خوشمزه و مقوی به‌طور معمول در روز چهارشنبه‌سوری توسط خانواده‌های زنجانی طبخ و میل می‌شود. شش‌انداز را می‌توان جزء غذاهای محلی شیراز و گیلان نیز برشمرد. اگر تابه‌حال خاگینه خرما خورده باشید، احتمالاً شش‌انداز نیز مزه آشنایی برای شما دارد. برای درست کردن این غذای محلی از خرما، گردو، کشمش، پیاز، تخم‌مرغ و شیره انگور استفاده می‌شود.

جغور بغور

یکی از غذاهای محلی شهر زنجان جغور بغور نام دارد. احتمالاً نام این خوراکی را شنیده باشید و در شهرهای دیگر نیز مزه آن را امتحان کرده باشید. معمولابر سر سفره مردمان زنجان نیز این غذای محلیً سرو می‌شود. در شیراز به این غذا توتُوِی می‌گویند. در استان گیلان به آن ویشکا گفته می‌شود. این غذا در کشورهای دیگر نیز طبخ می‌شود؛ به‌طور مثال در اسکاتلند به آن هَگیس می‌گویند.
برای درست کردن این خوراک خوشمزه از جگر سفید و سیاه گوسفند، پیاز سرخ‌شده، سیب‌زمینی، ادویه‌جاتی نظیر نمک، فلفل فلفل، زردچوبه و مواد دیگری نظیر رب گوجه‌فرنگی یا رب انار استفاده می‌شود. مردم زنجان این غذا را به‌عنوان وعده صبحانه میل می‌کنند. اگر به یکی از رستوران‌های این شهر بروید، می‌توانید به‌عنوان صبحانه آن را میل کنید.

کله جوش

یکی از غذاهای محبوب و معروفی که در اکثر شهرهای ایران وجود دارد، کله جوش است. این غذا را در هر شهر به یک شیوه خاصی درست می‌کنند. در شهر زنجان برای درست کردن کله جوش از گوشت و قارچ استفاده می‌شود. از دیگر مواد اولیه استفاده‌شده در کل جوش زنجانی می‌توان به پیاز، سبزیجات معطر، نخود، عدس، تخم‌مرغ، کشک، ماست و آب اشاره کرد.

کشک بادمجان

یکی از غذاهای خوشمزه و معروف ایرانی که در شهر زنجان نیز به شیوه متفاوتی سرو می‌شود و می‌توان آن را به‌عنوان غذای محلی این شهر نیز به حساب آورد، کشک بادمجان است. در اکثر شهرهای شمالی کشور این غذای خوشمزه را می‌توانید پیدا کنید. در شهر زنجان برای درست کردن کشک بادمجان از کشک، گردو، بادمجان و گوشت چرخ‌کرده استفاده می‌شود. تنها تمایز کشک بادمجان شهر زنجان در مقایسه با شهرهای دیگر استفاده از گوشت چرخ‌کرده در درست کردن آن است.

پیازو

یکی از غذاهای سنتی شهر زنجان که کمتر کسی نام آن را شنیده‌است، پیازو نام دارد. این غذا را می توان در شب‌های سرد زمستان بر سر سفره مردمان این شهر مشاهده کرد. برای درست کردن آن از پیاز، گوشت، عدس، گردو، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، لپه و برگه زردآلو استفاده می‌شود. شاید در هر جایی نتوانید این غذای محلی را امتحان کنید. چراکه نحوه درست کردن آن کم‌کم در میان مردم زنجان به فراموشی سپرده شده‌است.

 

علم سلات

اگر دوست دارید یکی از غذاهای محلی زنجان را امتحان کنید که برای درست کردن آن از مواد اولیه مختلفی نظیر گوشت، گندم، عدس، هویج استفاده شده‌است، باید به شهر ابهر بروید. نام این غذا سنتی علم سلات نام دارد. از دیگر مواد اولیه بکار گرفته‌شده در این غذا می‌توان به نخود، لوبیا، چغندر، سیب‌زمینی، زرد روغن، فلفل، زردچوبه، آلوچه و زردآلو اشاره کرد. در گذشته برای درست کردن این غذا، این مواد را با هم مخلوط می‌کردند و آن را درون یک خمره سفالی می‌ریختند. درِ این خمره را با خمیر مسدود می‌کردند و داخل تنور می‌گذاشتند تا پخته شود. علم سلات طعم شیرین و خوشمزه‌ای دارد و می‌توان آن را به‌عنوان وعده صبحانه نیز استفاده کرد. اگر به آش علاقه دارید با سفر به شهر زنجان می‌توانید انواعی از آش‌های خوشمزه را امتحان کنید.

تجارتخانه آراد برندینگ