۲۵ مرداد ۱۴۰۳ | 11:59
کد خبر : 179401

اوراق «گام» بانک کشاورزی فرصت طلایی به رونق کسب‌وکار

در سال‌های اخیر مساله تأمین مالی پروژهها و بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ به یکی از چالشهای اصلی توسعه کسب و کار تبدیل شده است بنابراین میتوان دریافت که تمامی شرکتها نیازمند تامین سرمایه در گردش هستند.  البته شرایط و نیازهای تأمین نقدینگی یک کسب و کار نیز به موقعیت آن در چرخه عمر آن کسب و کار بستگی مستقیم دارد.

به گزارش برداشت روز، در سال‌های اخیر مساله تأمین مالی پروژهها و بنگاههای اقتصادی کوچک و بزرگ به یکی از چالشهای اصلی توسعه کسب و کار تبدیل شده است بنابراین میتوان دریافت که تمامی شرکتها نیازمند تامین سرمایه در گردش هستند.  البته شرایط و نیازهای تأمین نقدینگی یک کسب و کار نیز به موقعیت آن در چرخه عمر آن کسب و کار بستگی مستقیم دارد. از سوی دیگر دسترسی به منابع مالی از مهمترین مشکلات قابل مطرح  در این حوزه به حساب می آید؛ طیفی از انواع منابع تأمین مالی گوناگون هم وجود دارند که هر یک مناسب نیازهای شرکتها با شرایط مختلف هستند. بدیهی است روشهای متعدد تامین مالی و انتخاب مناسبترین روش تامین نقدینگی، رونق تولید، رشد سودآوری، افزایش اشتغال و محرومیت زدایی در کشور را به دنبال خواهد داشت. یکی از منابع تأمین مالی اوراقی هستند که توسط بانک‌ها منتشر شده و به منظور تامین مالی چرخه تولید در انواع شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ به کار گرفته ‌می‌شوندکه به این اوراق،اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) گفته می شود که در نوع خود به عنوان جدیدترین نوآوری های نظام پولی- مالی در راستای تامین مالی زنجیره تامین سرمایه در گردش محسوب  می شوند.

در تعریف اوراق گام ، ‌می‌توان گفت که شرکت تولیدی (شرکت متعهد) ‌می‌تواند به منظور تامین نقدینگی مورد نیاز خود برای خرید مواد اولیه، از بانک درخواست تامین نقدینگی کند. بانک نیز ‌می‌تواند به جای وام و تسهیلات، اوراق گام را به ارزش ریالی مورد نظر منتشر کرده و در اختیار فروشنده (شرکت متقاضی) مواد اولیه قرار دهد. با این کار، بازار پول نقش تامین سرمایه شرکت‌ها را بر عهده می‌گیرد. بنابراین در این اوراق باید به سه رکن اساسی از قبیل بانک عامل، بنگاه متقاضی و بنگاه متعهد توجه کرد،بنگاه متعهد که در ابتدای زنجیره تولید قرار دارد و خریدار مواد اولیه یا کالاهای واسطه‌ای محسوب می‌شود. متقاضی که در حلقه بعدی زنجیره تولید قرار داشته و فروشنده کالا که  به عنوان بنگاه متعهدمحسوب می‌شود. بنگاه متقاضی پس از دریافت اوراق گام از مؤسسه عامل، می‌تواند آن‌ها را به خریدار نهایی (معمولاً یک بنگاه تولیدی دیگر) یا بازار سرمایه ارائه دهد. همچنین مؤسسه اعتباری یا بانک عامل نقش واسط و ضامن را در این فرایند ایفا می‌کند. وظیفه این رکن، انتشار او‌راق گا‌م به نام بنگاه متقاضی و به قید مبلغ اسمی و تاریخ سررسید مشخص است..

از مزیت های این اوراق می توان اشاره داشت که بازارپذیر بوده و فروشنده آن می تواند از آن به چند صورت استفاده کند. اول این که اوراق را تا سررسید نگه داشته و قیمت اسمی اوراق را دریافت کند. دوم تنزیل این اوراق در بازار ثانویه و دستیابی به وجوه نقد است و سوم ، واگذاری آن ها جهت تسویه بدهی به سایر سطوح زنجیره تامین است.

در خصوص نحوه خرید و فروش این اوراق نیز باید این نکته رایادآور شد که تمامی معاملات اوراق گام در فرابورس و بورس کالا انجام ‌می‌شود و سرمایه‌گذاران در صورت در اختیار داشتن کد بورسی ‌می‌توانند از طریق معاملات ثانویه، این اوراق را خرید و فروش کنند. بانک مرکزی هر سال سقف ضمانت اوراق‌گام را مشخص کرده و به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ می‌کند. به تازگی نیز بانک کشاورزی نیز  در راستای سیاست های بانک مرکزی ج.ا.ا و به منظور هدایت منابع مالی به فعالیت های مولد اقتصادی، مدیریت نقدینگی در اقتصاد کشور و تامین مالی غیر تورمی زنجیره های تولید، گواهی اعتبار مولد «گام» را با قابلیت نقل و انتقال در بازار های پول و سرمایه ارائه کرده و امکان پذیرش این اوراق در فرابورس ایران فراهم شده است. بر اساس این گزارش، مدت این اوراق ۱۱ ماهه، از تاریخ انتشار ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تا سررسید ۳۱ فروردین ۱۴۰۴ است.

صدور گواهی اعتبار مولد «گام» در بانک کشاورزی به صورت سیستمی صورت می گیرد و این اوراق، در واقع سندی است که بانک با توافق فروشنده و خریدار کالا و خدمات، منتشر و بوسیله آن، پرداخت بدهی خریدار را در سررسید معینی ضمانت می کند.

 

تجارتخانه آراد برندینگ