۲۱ مرداد ۱۴۰۳ | 12:45
کد خبر : 179393

وام های سپهری گامی برای جوانی جمعیت

 جمعیت از دیرباز به عنوان یکی از مسائل مورد توجه بوده چرا که ترکیب جمعیتی یک کشور بر روند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن موثر است  و خانواده اصلی ترین بنیاد جامعه و تأثیرگذارترین نهاد در فرزند آوری و جوانی جمعیت است.

به گزارش برداشت روز،   جمعیت از دیرباز به عنوان یکی از مسائل مورد توجه بوده چرا که ترکیب جمعیتی یک کشور بر روند پیشرفت اقتصادی و اجتماعی آن موثر است  و خانواده اصلی ترین بنیاد جامعه و تأثیرگذارترین نهاد در فرزند آوری و جوانی جمعیت است. کشور ما سال‌ها از جمعیت جوان برخوردار بوده و همچنان لازم است این ثروت حیاتی حفظ و تقویت شود و حل مشکلات آنـان در زمینه کـار، مسکن و ازدواج از مهمترین راهـکـارهـای جــوان ســازی جمعیت است. ضــرورت شناخت مسایل جـوانـان از اولویتهای مهم در عرصه سیاست گذاری و برنامه ریزی است. از این رو رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده، ترویج فرزندآوری، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوجهای جوان و توانمندسازی آنان در تأمین هزینه های زندگی ضــروری اسـت. درسال های اخیر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (که در جلسه مورخ۲۷/۰۴/۱۴۰۰ درکمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و طی نامه شماره ۹۳۹۸۲ مورخ ۲۴/۰۸/۱۴۰۰توسط رییس جمهور ابلاغ شد ) وظایف مهمی را برای تمامی دستگاهها تعیین کرده است. بر اساس ماده ۹  این قانون بانک مرکزی  مکلف است  از طریق بانک‌های عامل و مؤسسات اعتباری، نسبت به پرداخت انواع تسهیلات مسکن با هدف تشویق فرزندآوری خانواده‌ها اقدام کند و  طبق ماده ۱۰ آن  به منظور تحقق بند «ث» ماده (۱۰۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی مکلف است برای متولین سال ۱۴۰۰ به بعد، از طریق کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی و حذف تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج متقاضیان بالای پنجاه سال سن، نسبت به پرداخت «تسهیلات قرض‌الحسنه تولد فرزند» اقدام نماید .بانک مرکزی در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری را به خانواده‌هایی اعطا می‌کند که از سال ۱۴۰۰ به بعد صاحب فرزند شده باشند.

ثبت‌نام وام فرزندآوری به‌صورت اینترنتی و از طریق سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند بانک مرکزی به نشانی ve.cbi.ir انجام می‌شود؛ این سایت تنها مرجع رسمی کشور برای ثبت‌نام متقاضیان تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند است.

براساس قانون بودجه ۱۴۰۳، تسهیلات فرزندآوری به ازای فرزند اول ۴۰ میلیون تومان، به ازای فرزند دوم ۸۰ میلیون تومان، به ازای فرزند سوم ۱۲۰ میلیون تومان، به ازای فرزند چهارم ۱۵۰ میلیون تومان و به ازای فرزند پنجم و به بعد ۲۰۰ میلیون تومان است.

بانک صادرات ایران در راستای  حمایت از طرح جوانی جمعیت و کمک به خانواده‌های دارای نوزاد، در قالب وام‌های قرض‌الحسنه همچنان سهم قابل توجهی در سیاست‌های اعتباری این بانک را به خود اختصاص داده است و روند آن با پرداخت ۱۹ هزار و ۳۷۵ فقره وام قرض‌الحسنه به ارزش بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال در ۴ ماه ابتدای سال ۱۴۰۳ ادامه یافته است.

این بانک همچنین کمک به خانواده‌های دارای فرزند سوم و بیشتر را از طریق پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن مورد توجه قرار داده به نحوی که در مدت مذکور بیش از ۱۵۸ خانواده از این وام به ارزش ۳۷۲ میلیارد ریال برخوردار بوده‌اند.

 

تجارتخانه آراد برندینگ