۰۶ شهریور ۱۴۰۳ | 14:35
کد خبر : 179052

راهنمای سفر به زنجان از سایت برداشت روز قسمت دوم

به گزارش برداشت روز،  راهنمای سفر به زنجان:
آثار تاریخی شهر زنجان

گنبد سلطانیه

یکی از آثار تاریخی جذاب شهر زنجان گنبدی آجری با روکشی از کاشی‌های فیروزه‌ای است که با نام گنبد سلطانیه شناخته می‌شود. این گنبد را بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا می‌نامند. این اثر توسط سلطان‌محمد خدابنده در زمان ایلخانیان درست شده است. برخی می‌گویند که این بنا آرامگاه سلطان‌محمد خدابنده است. این بنا در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

موزه‌ی مردم‌شناسی زنجان

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های شهر زنجان موزه رخت شوی خانه یا موزه‌ی مردم‌شناسی زنجان نام دارد. در زمان‌های دور که خبری از تکنولوژی نبود و مردم مجبور بودند تا رخت ها و ظروف خود را تا رودخانه نزدیک محل اقامتشان حمل کنند و در آب رود، آن‌ها را بشویند، در شهر زنجان محلی عمومی برای این کار در نظر گرفته‌شده بود تا مردمان این شهر بتوانند به‌صورت شبانه‌روزی و طور رایگان ظروف و لباس‌های خود را در این منطقه بشویند. این محل اکنون به نام موزه رختشوی‌خانه شناخته می‌شود. در این موزه حوضچه‌های آب بسیار زیادی وجود دارد.

بازار سنتی زنجان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های زنجان که حتما باید در سفر خود از آن دیدن کنید، بازار سنتی زنجان نام دارد. این بازار را می‌توان طویل‌ترین بازار ایران نامید. از زمان‌های بسیار دور محلی برای خریدوفروش اقلام مصرفی مردم زنجان بوده‌است. این بازار ۵۶ ورودی اصلی و فرعی دارد. در داخل و اطراف بازار تیمچه، راسته و کاروان‌سراهای مختلفی وجود دارد.

قلعه بهستان و دودکش جن

یکی از آثار تاریخی که در استان زنجان قرار گرفته‌است، قلعه کهن‌دژ یا دهستان نام دارد. این قلعه در شهرستان ماه‌نشان زنجان قرار دارد. به دلیل قرارگیری محل قرارگیری آن که در نزدیکی روستای بهستان ‌است، نام بهستان را به آن داده‌اند. این قلعه ظاهر بسیار عجیبی دارد. داخل دودکش‌های جن ساخته‌شده است و همین موضوع باعث جذابیت آن شده‌است. دودکش جن پدیده ای زمین‌شناسی است که به‌خاطر فرسایش به‌وجودآمده است. دودکش جن شامل مناره‌های بلند و نازکی از رسوبات است.

مسجد جامع زنجان

اگر دوست دارید مسجدی قدیمی متعلق به دوران قاجار را از نزدیک مشاهده کنید، به بافت قدیمی شهر زنجان بروید تا مسجد جامع زنجان را از نزدیک ببینید. این مسجد در کنار بازار زنجان قرار دارد. به دستور یکی از پسران فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شده‌است. از ویژگی‌های این مسجد می‌توان به کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ اسلیمی و گل و بوته، گچ‌بری‌های مقرنس و ۴ ایوان آن اشاره کرد.

موزه باستان‌شناسی مردان نمکی

یکی از بناهای تاریخی شهر زنجان که قدمت آن به دوران قاجار بازمی‌گردد، موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان نام دارد. این بنا در گذشته ساختمانی اداری و مسکونی برای حکمران زنجان بوده‌است؛ اما اکنون به موزه تغییر کاربری داده‌است. اگر یادتان باشد، در ابتدای مقاله به چندین مومیایی اشاره کردیم که باستان‌شناسان از روی آن توانستند قدمت این شهر را متوجه شوند. این مومیایی‌ها که با نام مومیایی‌های مردان نمکی شناخته می‌شود را می‌توانید در این موزه مشاهده کنید.

✳️

تجارتخانه آراد برندینگ