به گزارش برداشت روز، هدف اصلی هر کسبوکاری رسیدن به عملکرد بهتر و پیشیگرفتن از رقباست. برای رسیدن به این امر، کسبوکارها نیاز به دانش و تجربه افراد متخصص دارند تا بتوانند با سهولت بیشتری به این هدف دست یابند. مشاوره کسب و کار و بیزینس کوچینگ دو رویکرد برای رشد و توسعه کسبوکار است که هدف مشترکی را دنبال میکنند. اما باید بدانید که این دو مفهوم با هم تفاوتهای مهمی نیز دارند. مشاوره کسب و کار به دنبال ارائه پیشنهادات و توصیههای مختلف برای بهبود عملکرد سازمان است در حالی که بیزینس کوچینگ، با هدایت صاحبان کسبوکار، به آنها برای یافتن راه حلهای مناسب یاری میرساند. در ادامه با فرق مشاوره کسب و کار و بیزینس کوچینگ بیشتر آشنا خواهیم شد.
فرق بین کوچ کسب و کار و مشاور کسب و کار چیست؟
سعید حسینی فرد، کوچ و مشاور کسبوکار، تفاوت این دو مفهوم را اینطور مطرح میکند:
«اصلیترین تفاوت کوچ کسب و کار و مشاور کسب و کار این است که مشاور، با تحلیل وضعیت فعلی کسبوکار و براساس تجربه و دانش خود، راه حلهای مشخصی را برای بهبود شرایط و عملکرد، به صاحبان کسبوکار ارائه میکند؛ در حالی که کوچ کسب و کار با کشف توانمندیها و توسعه مهارتهای افراد، به آنها کمک میکند تا خودشان به راه حلهای مناسب دست یابند. تمرکز کوچ کسب و کار بر حال و آینده و تمرکز مشاور کسب و کار بر گذشته است.»
مشاور کسب و کار به شما کمک میکند تا مشکلات را شناسایی و حل کنید و کوچ کسب و کار به شما برای رسیدن به اهدافتان یاری میرساند. همچنین در فرآیند مشاوره، مشاور کسب و کار مسئولیت اجرای پیشنهادات و نتایج آن را به عهده میگیرد؛ در حالی که در بیزینس کوچینگ، خود فرد مسئول تصمیمگیری و اقدامات میباشد.
تعریف بیزینس کوچینگ
بیزینس کوچینگ به فرآیندی گفته میشود که طی آن یک کوچ به مدیران کسبوکار کمک میکند تا از طریق ارتقای مهارتها به اهداف کاری خود دست پیدا کنند. در این فرآیند، کوچ کسب و کار با پرسیدن سؤال و ارائه بازخوردهای سازنده به افراد، فضای فکری مناسبی ایجاد میکند تا آنها بتوانند به شکل عمیقتری درباره کسبوکارشان به تفکر بپردازند. بیزینس کوچینگ به جای ارائه راهکارهای آماده، به افراد کمک میکند تا براساس توانمندیهای درونی خود، راه حلهای عملی و مناسبی برای شغل و حرفه خود کشف کنند.
مدت زمان بیزینس کوچینگ طولانی و مستمر است؛ به این معنی که کوچ کسب و کار با برگزاری جلسات منظم و نظارت دائم بر مراجعهکنندگان، از روند پیشرفت آنها اطمینان حاصل میکند. این روش به افراد کمک میکند تا با بهبود تواناییها، مانند توان مدیریتی و توان تصمیمگیری، با چالشها و مشکلات کسبوکار خود مواجهه درستی داشته و برای رفع آنها، راه حلهای درخوری پیدا کنند. بنابراین میتوان گفت که بیزینس کوچینگ، ضمن حل مشکلات فعلی، به اهداف بلندمدت و رشد پایدار کسبوکارها نیز میپردازد.
تعریف مشاوره کسب و کار
مشاوره کسب و کار یکی از خدمات تخصصی در حوزه کسبوکار است که به کارآفرینان و مدیران مشاغل مختلف در حوزههای مختلفی همچون مدیریت کسبوکار، بازاریابی، موضوعات مالی و… مشاوره میدهد. مشاوره کسب و کار از طریق بررسی وضعیت موجود و شناسایی نقاط قوت و ضعف کسبوکار، توصیهها و پیشنهاداتی برای بهبود عملکرد و افزایش بهرهوری ارائه میدهد.
مشاوره کسب و کار معمولا به صورت دورهای و با هدف مشخصی برگزار میشود. در طی جلسات مشاوره، ابتدا مشکلات و اهداف کسبوکار مطرح میشود و سپس مشاور با استفاده از تحلیلهای تخصصی و با تکیه بر تجربه خود، پیشنهادها و راهکارهای مناسبی، با توجه به وضعیت کنونی کسبوکارتان به شما ارائه میدهد. او به عنوان یک راهنما، در طول مسیر نیز بر فعالیت شما نظارت میکند تا اطمینان حاصل کند که راه حلهای پیشنهادی او به درستی اجرا شده و نتایج مطلوبی به همراه خواهد داشت.
وظایف کوچ کسب و کار در مقابل مشاور
کوچ کسب و کار، به عنوان یک راهنما، مسیر پیش روی کارآفرینان را روشن میکند تا آنها بتوانند در میان تاریکیهای مشکلات و چالشها، بهترین مسیر را انتخاب کنند. در این مسیر او وظایف متفاوتی را بر عهده دارد و فقط در صورتی میتواند خدمات مناسبی ارائه دهد که به درستی به این وظایف عمل کند. شناخت وظایف کوچ کسب و کار به شما کمک میکند تا با تفاوت بیزینس کوچینگ و مشاوره کسب و کار بیشتر آشنا شده و خدمات مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنید. وظایف کوچ کسب و کار عبارتند از:
- حفظ انگیزه مراجعین و ایجاد احساس مسئولیت و تعهد در آنها در مقابل تصمیمات گرفتهشده
- کمک به مراجعین برای پیادهسازی طرحها و ایدههای خود
- تحلیل مسیر رشد کسبوکار و ارائه راهکار برای جبران نواقص
- آموزش و تقویت مهارتهای مختلف افراد
- ارتقاء انگیزه و روحیه تیمی برای بهبود عملکرد کلی کسبوکار
- ایجاد ارتباط سالم و سازنده با مراجعین
- ایجاد آگاهی و درک درست از مسیر برای صاحبان کسبوکار
در مقابل، مشاور کسب و کار نیز وظایف مختلفی بر عهده دارد. او با انجام درست وظایف خود به کسبوکارها کمک میکند تا با تغییرات بازار سازگاری پیدا کرده و برای رسیدن به رشد و موفقیت، به بهترین نحو از منابع خود استفاده کنند. برخی از وظایف مشاور کسب و کار در ادامه آمده است:
- جمعآوری اطلاعات لازم درباره کسبوکار
- شناسایی و درک نقاط قوت و ضعف
- تلاش برای رفع نواقص
- انتقاد سازنده به مراجعین برای جلوگیری از مشکلات و دردسرهای احتمالی
- تعیین استراتژی و کشف راهحل برای بهبود وضعیت کسبوکار
-
در چه مواقعی به کوچینگ کسب و کار نیاز داریم؟
شاید گمان کنید که به عنوان یک کارآفرین، هیچکس به اندازه خودتان بر زوایای مختلف کسبوکارتان مسلط نیست. اما باید بدانید آگاهی از جزئیات کسبوکار با برنامهریزی برای رشد و توسعه آن متفاوت است. اگر قصد راهاندازی یک کسبوکار جدید را داشته باشید، و یا اگر بخواهید که درآمد کسبوکارتان افزایش پیدا کنید، بیزینس کوچینگ بهترین گزینه برای رسیدن به این اهداف است. گاهی ممکن است کسبوکارها در تعیین اهداف اصلی خود دچار مشکل شده و یا با اهداف بلندپروازانه برای خود مشکلاتی ایجاد کنند. در چنین شرایطی بیزینس کوچینگ برای تعیین اهداف روشن و یا اصلاح اهداف، به کمک کارآفرینان میآید. همچنین هنگامی که مدیران کسبوکار درباره انتخاب روشهای مدیریتی متناسب با فرهنگ سازمانی و روحیه کارکنان دچار مشکل شوند، استفاده از کوچینگ کسب و کار میتواند راهگشا باشد. در شرایط دیگری همچون نیاز به توسعه بازار، نیاز به ایجاد ساختار در سازمان، گسترش محصولات و خدمات و… نیز کوچینگ کسب و کار میتواند کمککننده باشد.
در چه مواقعی نیاز به مشاوره کسب و کار داریم؟
دنیای تجارت و کسبوکار سرشار از موانع و تغییرات جدید است. اگر کسبوکاری نتواند خود را با این تغییرات سازگار کند، به سرعت شکست خورده و وارد یک روند نزولی میشود. در چنین شرایطی، مشاور کسب و کار به عنوان کسی که با فراز و فرودهای بازار آشناست، با ارائه راه حلهای عملی و مناسب، میتواند به کسبوکار شما برای عبور از بحران و انطباق با تغییرات، کمک قابل توجهی کند. اگر شما در ابتدای راه حرفهای خود قرار دارید، میتوانید با مشورت و کمک یک فرد متخصص مانند مشاور کسب و کار، با آگاهی بیشتری به سرمایهگذاری و شروع حرفه خود بپردازید. مشاوره کسب و کار به شما اطلاعات دقیقی درباره قوانینی همچون ثبت شرکت، ثبت برند، دریافت مجوز و… ارائه داده و موجب تسهیل راهاندازی کسبوکار شما میشود. به طور کلی میتوان گفت که در شرایطی همچون ورود به بازارهای جدید، بهبود فرآیندهای سازمانی، مدیریت بحرانها و بازسازی ساختار سازمانی، نیاز به مشاوره کسب و کار احساس میشود.
جمع بندی
بیزینس کوچینگ و مشاوره کسب و کار هر دو از ابزارهای ارزشمند رشد و توسعه کسبوکارها به شمار میروند اما هر یک رویکردها و اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. بیزینس کوچینگ بیشتر بر توسعه مهارتهای فردی و رهبری متمرکز است و به افراد کمک میکند تا با بهرهگیری از ظرفیتهای درونی و توانمندیهای خود، به اهداف بلندمدت کسبوکارشان دست پیدا کنند. در مقابل، مشاوره کسب و کار با تجزیه و تحلیل شرایط فعلی و ارائه راهحلهای عملیاتی، به سازمانها کمک میکند تا چالشهای پیش روی کسبوکار را مدیریت کرده و استراتژیهای مؤثری برای بهبود عملکرد خود به وجود آورند. مشاوره کسب و کار و کوچینگ کسب و کار میتوانند مکمل یکدیگر بوده و بسته به نوع نیازها، برای موفقیت و توسعه کسبوکارها به کار گرفته شوند.
رپورتاژ آگهی