۱۴ مرداد ۱۳۹۹ | 12:08
کد خبر : 17787

حمایت ویژه صندوق ضمانت صادرات از شرکت های کوچک و متوسط/سقف اعتبار ۵۰۰ هزار دلاری برای صادرکنندگان خشکبار در سال اول

صندوق ضمانت صادرات ایران به منظور ارتقای اثربخشی خدمات خود در راستای جهش تولید و افزایش صادرات و ارزآوری، اقدام به تمرکز بر ارایه خدمات ویژه به شرکت های کوچک و متوسط کرده و به همراه تشکل های تخصصی صادراتی، زمینه را برای حضور این شرکت ها در عرصه صادرات فراهم آورده است.

به گزارش برداشت روز، در سومین جلسه کمیته مشورتی ضمانت صادرات که افروز بهرامی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات، محمدباقر مجتبایی مشاور اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران، سید زین العابدین هاشمی دبیر اتحادیه صادر کنندگان خشکبار ایران، مجید بازیان نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران، امیر پیله وری، نماینده سازمان توسعه تجارت، سیدآرش شهرآئینی، محسن حسن الفت و  دکتر حجت ا… حسینی، اعضای هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران، ساجد نیک مهر کارشناس و مشاور کمیسیون توسعه صادرات غیر نفتی اتاق بازرگانی ایران، لیلا محمدخانی مدیر صدور ضمانت نامه ، فرشید احمدی مدیر امور مشتریان و روابط عمومی و محمد حسن پیران دبیر کمیته مشورتی ضمانت صادرات  حضور داشتند، افروز بهرامی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق با ارایه گزارشی کوتاه از دو جلسه قبلی کمیته مشورتی ضمانت صادرات، اهداف صندوق در زمینه کمک به شرکت های کوچک و متوسط برای جهش صادرات را تشریح و خاطر نشان کرد: حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برای صادرات غیر نفتی از اولویت های صندوق ضمانت صادرات است .

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات، در این جلسه، با استقبال از رویکرد صندوق ضمانت صادرات ایران و ابراز رضایت از ورود صندوق به فضای تخصصی شرکت های کوچک و متوسط، تعیین بانک عامل، نرخ مناسب تنزیل ارز و تامین ریال و ارز را از جمله مهم ترین عوامل موثر در استقبال شرکت های کوچک و متوسط از ورود صندوق ضمانت صادرات ایران به عرصه حمایت از صادرات آن ها دانست و با اظهار این که در شرایط کنونی ۹۰ در صد فروش کالا به خارج از کشور امانی است، خواستار اختصاص اعتباری ویژه توسط صندوق ضمانت صادرات به صادرات شرکت های کوچک و متوسط شد.

وی با اعلام این که هنوز پذیرش ضمانت نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران برای ورود موقت از سوی گمرک صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: حل مشکل پذیرش ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات ایران از سوی گمرک موضوع مهمی است که به تولید صادرات محور کمک خواهد کرد؛ ضمن این که تولیدکننده نباید درگیر بروکراسی تعرفه و پرداخت ارزش افزوده شود.

مجید بازیان ، نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار در این جلسه، مشکلات صادرکنندگان خشکبار را به صورت تخصصی تشریح کرد و وجود کارت های بازرگانی یکبار مصرف در حوزه صادرات را به عنوان معضل اصلی تاثیرگذار در کاهش ارزآوری صادرات خشکبار ایران به ویژه صادرات پسته کشور و ایجاد چالش برای منابع ارزی در شرایط تحریم اعلام کرد و گفت: در شرایط کنونی برخی شرکت های تازه تاسیس هم صادرات و هم واردات انجام می دهند و با در اختیار داشتن کارت های بازرگانی یکبار مصرف، بدون سابقه صادراتی و اعتبار لازم، اقدام به صادرات خشکبار با قیمت های بسیار نازل کرده و بدون پرداخت مالیات و سایر هزینه ها موجب کاهش درآمد ارزی کشور و فلج و خانه نشین شدن صادرکنندگان واقعی شده اند که این امر تهدیدی جدی برای صادرات کشور بوده و می تواند اعتماد سایرین به صادر کنندگان را مخدوش نماید .

نایب رئیس اتحادیه صادر کنندگان خشکبار در ادامه با اعلام این که طبق آمارها و برآوردهای موجود، ارزآورز صادرات خشکبار و پسته کشور ۴ میلیارد دلار در سال است که این رقم در سال ۱۳۹۸ به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار تنزل یافته و ۶۰درصد این میزان صادرات نیز توسط کارت های یکبار مصرف انجام شده درصد قابل توجهی از این ارز نیز به کشور وارد نشده است .

وی با درخواست از همه دست اندرکاران عرصه تولید و صادرات خواست تا نسبت به ساماندهی وضعیت کارت های یکبار مصرف بازرگانی اقدام نموده و صادرات کشور را از شرایط بحرانی حاصل شده توسط این کارت ها برهانند، چرا که این کارت ها تعهدی به بانک مرکزی نداشته ، بازار صادراتی را خراب کرده و نرخ صادرات کشور را پایین آورده و منابع ارزی کشور در شرایط تحریم را دچار چالشی جدی کرده اند .

محمد باقر مجتبایی، مشاور اقتصادی و برنامه ریزی اتاق اصناف ایران، سید زین العابدین هاشمی ، دبیر اتحادیه صادر کنندگان خشکبار ایران  و اعضای هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات ایران نیز در این جلسه با بیان دیدگاههای تخصصی در خصوص نحوه حمایت صندوق ضمانت صادرات ایران از شرکت های کوچک و متوسط برای ورود به عرصه صادرات، نکات مهمی را متذکر شده و با اشاره به برخی مشکلات و موانع پیش رو، راهکارهای تخصصی ارایه شده را ارزیابی و مورد تحلیل قرار دادند.

در پایان، در دو بخش الزامات صندوق ضمانت صادرات ایران در حوزه داخلی و بخش دیگر در حوزه صادرات خشکبار ، مصوباتی به ترتیب ذیل مورد تایید حاضرین قرار گرفت  و مقرر شد:

مصوبات اختصاصی حوزه اقدامات داخلی صندوق ضمانت صادرات ایران :

  • جلسه ای با حضور مسئولین گمرک، اتاق بازرگانی و صندوق ضمانت صادرات ایران در اسرع وقت برگزار و مساله قبول ضمانت نامه های صندوق ضمانت صادرات ایران به جای ضمانت نامه های بانکی صادرکنندگان توسط گمرک، حل و فصل و یکسان سازی فرمت ضمانت نامه گمرک و صندوق عملیاتی شود.
  • مقرر شد اسناد صادراتی با دوره اعتبار حداکثر ۴ ماهه و تاسقف ۵۰۰ هزار یورو، با بیمه صندوق توسط سیستم بانکی تنزیل شود.
  • با ورود صندوق ضمانت صادرات ایران به فضای تخصصی شرکت های کوچک و متوسط(SMEها) که مورد استقبال صادرکنندگان است، ضمن معرفی بانک عامل و توافق بر تنزیل نرخ ارز بر اساس حجم معاملات صادرکننده، اقدامات آنی برای تعیین تکلیف استفاده از ریال یا دلار در تعاملات انجام پذیرد و صندوق با تمرکز بر صادرات کالاهای استراتژیک دارای مزیت صادراتی، نسخه ای تخصصی و جداگانه برای حمایت هر صنف طراحی و عملیاتی نماید .

مصوبات اختصاصی حوزه صادرات خشکبار :

  • مقرر گردید حل و فصل مشکل کارت های یکبار مصرف بازرگانی که علاوه برکاهش ارزش صادرات خشکبار ایران از ۴ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار(کاهش قیمت پسته صادراتی از ۸ دلار به ۴ دلار)، موجب خانه نشین شدن صادرکنندگان واقعی حوزه خشکبارشده، طبق نظر تخصصی تشکل ها و اعمال نظر سرپرست محترم وزارت متبوع، تحت پیگیری قرار گیرد.
  • مقرر گردید صندوق ضمانت صادرات ایران با اختصاص سقف اعتبار ۵۰۰ هزار دلاری و دوره اعتبار ۴ ماهه (نرخ تنزیل قابل بحث) برای سال اول و به تبع آن، افزایش پله ای سقف در سال های دوم و سوم و برداشتن سقف در سال چهارم، اقدام به حمایت مستقیم از صادر کنندگان خشکبار و صنایع غذایی کند.
  • اخذ خدمات از صندوق ضمانت صادرات ایران در صورت عضویت در اتحادیه های ملی مرتبط از طریق استعلام و ارایه تاییدیه، با شرایط سهل تر نسبت به دیگر صادر کنندگان (در اعطای سقف اعتباری و ترکیب وثایق) عملیاتی گردد.
  • پیشنهاد گردید محدود کردن امکان تغییر ماهیانه سه فعالیت انتخابی برای دارندگان کارت های یکبار مصرف (فعالین تازه کار)به مراجع ذیربط ارایه و پیگیری شود .

تجارتخانه آراد برندینگ | طلق پلاستیکی